خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا احیای کارت سوخت جلوی قاچاق را می‌گیرد؟

/ نظر یک اقتصاددان درمورد احیای کارت سوخت /

حسن مرادی اقتصاددان در گفت‌وگو با انصاف نیوز می‌گوید: «احیای کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق سوخت به شرط نظارت بر کارت‌های عمومی که در اختیار جایگاه‌داران است کار مفیدی است و همچنین افزایش قیمت سوخت به کاهش قاچاق کمک می‌کند.»

با افزایش قاچاق سوخت که چیزی حدود 40 میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود صحبت‌هایی در دولت برای احیای مجدد کارت سوخت در حال انجام است.

وزیر کشور، 16 مهرماه در نشستی خبری، ضمن پیشنهاد احیای کارت‌ سوخت گفت: “بیش از 350 هزار کارت سوخت مهاجر در مناطق مرزی وجود دارد. افرادی هستند که کارت آنها در تهران صادر شده است اما با این کارت در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و دیگر استان‌ها سوخت‌گیری می‌شود.”

حسن مرادی اقتصاددان در این مورد می‌گوید: «وزارت نفت گفته است که کارت سوخت افزایش قیمتی به همراه ندارد. باید توجه کرد که حداقل فایده‌ی کارت سوخت این است که پیمایش اتومبیل‌ها سر و سامان می‌گیرد؛ به شرط اینکه از کارت عمومی که به جایگاه‌‌داران پمپ بنزین داده می‌شود، جز در موارد خاص آنهم با نظارت استفاده نشود. پیشتر که کارت سوخت‌ها فعال بود همزمان جایگاه داران کارت‌های عمومی داشتند، هر مقدار که می‌خواستند بنزین می‌فروختند.»

مرادی افزود: «اگر نظارت باشد و مشخص شود که مصرف کننده چه میزان سوخت نیاز دارد و به همان میزان یا به میزان مصرف خود بنزین استفاده کند، روش خوبی است. می‌تواند منجر به ایجاد  یک دیسیپلین و نظم ساختاری شود. وزارت نفت هم می‌تواند کنترل بهتری بر فروش بنزین داشته باشد. حُسن این کار این است که از قاچاق بنزین جلوگیری می‌کند، به شرطی که همه‌ی مکانیزم‌های کنترلی به جای خودشان عمل کنند.»

وی با اشاره به معضلات این کار گفت: «اینگونه نباشد که در شهرهای مرزی و نقاط دور افتاده‌ی کشور متصدیان پمپ بنزین بتوانند بنزین را به هر طریقی که می‌خواهند به افراد تحویل دهند. به طور کلی اگر کارت باشد کنترل بهتر و بیشتری بر فروش سوخت اعمال می‌شود.»

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه گفت: «آنچه که وزارت نفت در نظر دارد، به نظر می‌رسد برنامه افزایش قیمت ندارد اما اگر داشته باشد این کمک می‌کند به کاهش قاچاق سوخت.

او افزود: متاسفانه ما یک کلاغ چهل کلاغ می‌کنیم و با کوچکترین تغییر قیمتی کرایه‌هایی را که تازه افزایش داده‌ شده است، دوباره زیاد می‌کنیم. این هم ناشی از نبود نظارت دولت بر این سامانه‌ها است، اما اگر نظارت شود افزایش قیمت می‌تواند مفید باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا