خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش آمریکا و انگلیس به مفقود شدن جمال خاشقجی

وزیر خارجه انگلیس طی گفت‌‌وگوی تلفنی با همتای سعودی‌اش، هشدار داده است در صورتی‌که گزارش رسانه‌ها درخصوص سرنوشت «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی درست باشد، لندن آن را جدی خواهد گرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس، سه‌شنبه‌شب طی گفت‌وگویی تلفنی با همتای سعودی‌اش «عادل الجبیر» درباره مساله ناپدید شدن «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد گفته است: «اگر گزارش‌ها درباره خاشقجی صحت داشته باشد با جدیت بسیار تعامل خواهیم کرد».

هانت از عربستان سعودی خواسته است «با ترکیه درباره قضیه خاشقجی همکاری کامل داشته باشد».

هانت در توئیتر خود نیز نوشته است در دیداری که با سفیر عربستان سعودی در لندن داشته، خواستار توضیحات فوری ریاض درباره سرنوشت خاشقجی شده‌ است.

هانت نوشته است: «خشونت علیه روزنامه‌نگاران در سطح جهانی رو به فزونی گذاشته و تهدیدی جدی علیه آزادی بیان است. اگر گزارش رسانه‌ها درست باشد، ما آن را جدی خواهیم گرفت».


وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده اوضاع درباره سرنوشت روزنامه‌نگار منتقد سعودی، که از دوم اکتبر ناپدید شده است را از نزدیک دنبال می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا، روز گذشته طی کنفرانسی مطبوعاتی در مقر این وزارتخانه اعلام کرد که واشنگتن اوضاع درباره سرنوشت «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی را از نزدیک رصد می‌کند و «ما در همکاری مستحکم با وزارت خارجه درخصوص این حادثه هستیم».

وزیر دفاع آمریکا در عین حال تأکید کرد که همکاری نظامی با عربستان سعودی، به‌ویژه در یمن، ادامه می‌یابد. ایالات متحده از ائتلاف عربی علیه یمن، حمایت تسلیحاتی می‌کند و به جنگنده‌های آن سوخت‌رسانی می‌کند.

متیس گفت: «ما روابط نظامی در راستای تامین امنیت ملت عربستان سعودی داریم که با آتش حوثی‌ها( انصارالله) مواجه هستند. ما می‌خواهیم سلامتی بی‌‌گناهان را تضمین کنیم».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، دوشنبه درباره سرنوشت مرموز خاشقجی، که از سه‌شنبه هفته گذشته پس از ورود به کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه ناپدید شده است، «ابراز نگرانی» کرده بود.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از حکومت سعودی می‌خواهیم تحقیقاتی فشرده و کامل درباره ناپدید شدن خاشقجی صورت دهد و باید نتایج این تحقیقات شفاف باشد»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا