خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ احمد منتظری به محسن هاشمی درباره‌ی حج 65

حجت الاسلام احمد منتظری فرزند مرحوم آیت الله منتظری در نامه‌ای به مهندی محسن هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره‌ی ماجرای حج سال 1365 [لینک] پاسخ داد.

به گزارش انصاف نیوز، متن پاسخ آقای منتظری در پی می‌آید:

بسمه تعالی
برادر ارجمندم جناب آقای مهندس محسن هاشمی

پس از سلام و تحیت؛ نامه پرمهر شما رسید. وارد شدن جنابعالی در این مساله امر مبارکی است که امیدوارم با بیان واقعیت توسط کسانی که از ماجرا اطلاع دارند شفاف سازی شود تا بار دیگر چنین فجایعی اتفاق نیفتد. البته اینجانب در گفتگو با ایرنا نیز تاکید کردم که کار کردن عده‌ای تحت نظر یک شخص لزوما به معنای اطلاع آن شخص از تمام کارهای آن گروه نیست.

شخصیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بر مردم قدرشناس ایران پوشیده نیست ولی روشن شدن حقایق تاریخی و انتقال آن به نسل آینده وظیفه‌ای ملی است که امیدوارم من و شما هم در انجام آن موفق باشیم.

در این رابطه خواهشمندم به این سوالات جواب کامل بفرمایید:

1- در اردیبهشت 93 مجله رمز عبور در شماره 2 خود ادعا کرد اسنادی در دست دارد که صورت بازجویی‌های سیدمهدی هاشمی است و طبق آن جناب آقای هاشمی رفسنجانی باعث و بانی ارسال مواد منفجره در ساک حجاج بوده است. چرا آیت الله هاشمی و یا دفتر ایشان در آن زمان اعتراضی نکردند؟

2- فرموده‌اید عده‌ای خودسر این کار را کرده‌اند. در تاریخ 14 مهرماه 67 آقای میرحسین موسوی یکی از علل استعفای خود را از سمت نخست وزیری چنین عنوان می‌کنند: «عملیات برون مرزی که بدون اطلاع و دستور دولت صورت می‌گیرد …. پس از کشف مواد منفجره از حجاج ما در جده، اینجانب از این امر آگاه می‌شوم …. هنوز نظیر این عملیات می‌تواند هرلحظه و هرساعت به نام دولت صورت گیرد». آیا دلیل استعفای نخست وزیر اقدام عده‌ای خودسر بوده است؟!! و آیا این افراد خودسر مورد ادعا نباید معرفی و مجازات می‌شدند؟

3- فرموده‌اید آقای شمخانی اطلاع از این قضیه را تکذیب کرده است. با کمال تاسف مساله تایید و تکذیب در عالم سیاست معنای دیگری پیدا کرده و سوء استفاده از واژه مصلحت رواج کامل دارد علاوه بر اینکه جناب آقای شمخانی تکذیب نکرده بلکه اظهار بی اطلاعی نموده‌اند.
آیا جنابعالی دلیلی را که ایشان برای بی اطلاعی ارائه کرده اند قانع کننده می‌دانید؟

4- فرموده‌اید این اظهارات نه اقدامی اخلاقی و نه عقلائی است. آیا کنکاش در رابطه با شفاف شدن و بیان واقعیت در مورد مساله ای که 32 سال از آن گذشته است کاری غیراخلاقی است؟ و آیا نقل و نقد و بررسی اشتباهات گذشته به منظور تنبّه و عدم تکرار آن غیرعقلائی است؟

قراردادن مواد منفجره در ساک حجاج و انتقال آن به عربستان، حداقل همان قدر ناپسند و مضرّ بود و برای جمهوری اسلامی هزینه داشت که حمله به سفارت عربستان در تهران.

البته همیشه در بین مسوولین افرادی بوده و هستند که عقیده دارند مصلحت نظام در این است که کارهای خلاف را که به شکست و رسوایی منجر می‌شود به افراد دارای نقطه ضعف یا محکوم به زندان نسبت دهند تا دامن نظام از آن کارهای خلاف مبرّا گردد. در قضیه قتلهای زنجیره‌ای نیز افرادی از هر دو جناح سیاسی چنین پیشنهادی به جناب آقای خاتمی دادند که خوشبختانه مورد قبول واقع نشد و ایشان اعلام حقیقت را بر هر مصلحتی ترجیح دادند و موجب سرفرازی خود و افتخار مردم ایران گردیدند.

ان شاالله موفق باشید.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته. احمد منتظری ۱۳۹۷/۷/۱۸

یادداشت مجتبی لطفی

حجت الاسلام مجتبی لطفی از شاگردان و مسوول دفتر مروحم آیت الله منتظری در یادداشتی تلگرامی با عنوان «در باره مصاحبه اخیر آقاي احمد منتظری با برنامه خشت خام و جاسازی تی ان تی در ساک حجاج» نوشت:

در برخی از گروههای مجازی کلیپی از آقاي احمد منتظری پخش شد و برای برخی سوال پیش آمده است که اصل ماجرا چیست؟

واقعیت این است که مصاحبه جدید و مطلب جدیدي رخ نداده است بلکه چند ماه قبل آقاي حسین دهباشی مصاحبه طولانی اي با آقاي احمد منتظری انجام و آنرا در سایت خشت خام قرار می دهد. چیزی نمی گذرد كه از سوی نهاد بررسی جرائم رايانه ای از وی می خواهند آنرا از پهنه سایت حذف نماید. پس از چندی بخشی از آن مصاحبه مفصل توسط برخی از گروههای مجازی کات شده و منتشر می شود که گویا افشاگری جدیدی رخ داده است در حالی که مطلب مورد اشاره احمد منتظری در سالها پیش در خاطرات آیت الله منتظری درج و در سایت ایشان قرار گرفته بود.

آیت الله منتظری پس از نامه مورخه ١٢ مهر ماه ٦٥ آیت الله خمینی که به موضوع سید مهدی هاشمی و موارد دیگری اشاره دارد، در تاریخ ١٧ مهرماه ٦٥ طی نامه ای ٩ صفحه ای، پاسخ می دهد. ايشان در ذیل بند ٣ نامه شان می نویسند:

«اينك يك ناجوانمردي و بي تقوائي را هم بشنويد: سپاه در وقت حج يك كار غلط ناروا انجام مي‎دهد و از ساكهاي حدود صدنفر حجاج پيرمرد و پيرزن بدون اطلاع آنان سوء استفاده مي‎كند به نحوي كه در عربستان در وقت حج آبروي ايران و انقلاب را بردند و آقاي كروبي ناچار شد از ملك فهد طلب لطف كند، لابد حضرتعالي شنيده ايد؛ آن وقت در همان كشور بعضي زمزمه راه مي‎اندازند كه خوب است بگوئيم از طرف سيد مهدي هاشمي بوده، و يك نفر از شش نفر افراد سپاهي كه متصدي اين كار غلط بوده اند آمد نزد من و به من گفت مسئول من در سپاه اصرار مي‎كند كه بگويم از طرف سيد مهدي هاشمي اين كار انجام شده، و در مجلس و هيئت دولت و محافل ديگر هم شايع كردند، اينك آنان كه در سپاه اين كار غلط را انجام داده اند و در وقت حج آبرويمان را بردند غير قابل تعقيبند، و آقاي حسني و سيد مهدي هاشمي بايد تعقيب و محاكمه شوند؟! »(ج ٢/ ١١٥٩)

همچنین در آخرین مکتوب سیاسی منتشر شده از ایشان آمده:

«رسم شده بود هر جا کار غلط و خرابکاری صورت می گرفت آن را گردن سید مهدی بگذارند؛ نمونه بارز آن جریان جاسازی مواد منفجره در ساک حجاج توسط سپاه بود که وقتی فاش شد و آبروی کشور رفت شایع کردند که این کار توسط سید مهدی و عوامل او صورت گرفته» (کتاب انتقاد از خود، ص ٨٢. در این کتاب به باندی که در مشهد متهم به قاچاق یا فساد بودند و قرار بود به گردن سید مهدی هاشمی انداخته شود نیز اشاره شده است.)

آنچه که آیت الله منتظری بدان پرداخته نمونه مشابهی در قتل های زنجیره ای پاییز ٧٧ دارد. آقای تاج زاده، سال گذشته (اگر زمان را اشتباه نکنم) در کانال خویش از سناریوهای ساختگی پرده برداشت تا عاملان اصلی که نیروهای وزارت اطلاعات بودند شناسایی نشوند، از جمله اینکه چند قاچاقچی و اشرار لب مرز کشته شوند و بگوییم کار آنان بوده است. مصطفی پورمحمدی طرح دیگری می دهد که نه گردن اطلاعات افتد نه بچه حزب اللهی ها. کمیته تحقیق قتل‌ها با این طرح موافق بوده است. و قرار بوده با یک مصاحبه ساختگی چند تن از زندانیان، قتل ها را به عهده بگیرند که با مخالفت شدید آقاي خاتمی مواجه می شوند. (آدرسی که در کانال تاج زاده آمده این است: روزنامه خرداد ١/١١/ ٧٧) در ادامه نام ع.ی ریاست سازمان… برده شده. وی طرح اعدام چند قاچاقچی را داده بود. او بعدا وزیر اطلاعات دولت اصلاحات شد. سناریوی پیچیده دیگری هم مطرح شده که از آن صرف نظر می کنم.

سید مهدی هاشمی در شورای فرماندهی سپاه علاوه بر حکمی که از آقای خامنه ای برای ریاست امور فرهنگی و روابط عمومی سپاه داشت، مسئول واحد نهضت های آزادی بخش سپاه شد. اما پس از شهادت محمد منتظری از پایه گذاران این واحد و با انحلال آن در سال ٦١، سید مهدی هاشمی حکم موقتی از آیت الله منتظری می گیرد تا تکلیف این واحد توسط مجلس رنگ قانونی به خود بگیرد. در آن حکم، از سید مهدی می خواهد بدون هماهنگی کامل با نهادهای مربوطه و مسوولان کاری انجام ندهد. پس از به نتیجه نرسیدن مجلس در الحاق این تشکیلات به سپاه یا وزرات خارجه، طی صورت جلسه ای، امکانات این تشکیلات، تحویل مقامات مربوطه امنیتی می شود.

🔹 چند نکته پایانی:

۱.عیسی سحر خیز به عنوان سردبیر وقت بخش عربی خبرگزاری جمهوری اسلامی که قرار بوده حج سال ٦٥ را پوشش دهد طی یادداشتی تلگرامی با عنوان شهادت نامه حج ٦٥، ضمن اشاره به سخنان احمد منتظری می نویسد: «عربستان حجاج را به بیابانی برده و بخشی از چند صد کیلو تي ان تی را جلوی پای آنان منفجر می کند و اعضای ترسان و لرزان کاروان ١٥٠ نفره را بجز چند جوان آزاد می کند.»

۲.میر حسین موسوی طی استعفا نامه مورخه ١٤ شهریور ٦٧ خطاب به آقای خامنه ای، به موضوع عملیات برون مرزی بدون اطلاع و دستور دولت پرداخته و می نويسد: «پس از كشف مواد منفجره از حجاج ما در جده، اینجانب از این امر آگاه می شوم».

۳. رسانه‌های برون مرزی که گویا به مطلب جدیدی دست یازیدند، به این بخش کوتاه مصاحبه احمد منتظری با سایت خشت خام پرداختند که بازتاب گسترده ای داشت. صدا و سیما در اخبار ٢٠:٣٠، ٧/١٥/ ٩٧ نیز به دنبال اجرای سناریوی شمشیر دو لب، فکر می کند هم مرحوم آقای هاشمی را تخریب می کند و هم احمد آقای منتظری را! جالب اینکه با گرته برداری از شبکه‌های خارجی که واکنش‌های مخالف و موافق یک خبر و واقعه را می‌خوانند، فقط از یک کاربر عضو بسیج دانشجویی که نویسنده مستند یک سویه قائم مقام است نقل کرد: «که سالهاست رابطه بیت منتظری با بی بی سی عالی است. احمد منتظری یک چیزی می اندازد وسط، بی بی سی هم رویش عملیات می کند.» این در حالی است که هیچ ارتباطی میان بی بی سی با بیت آیت الله منتظری چه در گذشته یا حال به اثبات نرسیده و اگر ردیابی خبر توسط بی بی سی به معنای ارتباط با آن رسانه باشد، تمام ارکان قدرت در ایران با این رسانه ارتباط دارند چرا که مواضع آنان نیز توسط این رسانه و مانند آن رصد می شود. یا مثلا حرکات ناموزون سیاسی و خشن، تحت لوای نیروهای ارزشی و حزب اللهی هم که توسط این رسانه عملیاتی و مورد تحلیل واقع می شود، نشان از رابطه آنان با بی بی سی دارد.

۳.در اظهار نظر آقای احمد منتظری سخنی از آقای هاشمی رفسنجانی به میان آمده که زیر نظر وی گروهی از سپاه این عملیات برون مرزی را انجام داده است. قاعدتا ایشان اگر در این باره اطلاعاتی دارند و محذوري براي بازكردن بيشتر ماجرا ندارند به تکمیل اظهارات خویش می پردازند و البته در مصاحبه با ایرنا گفتند که لزوما نمی توان ادعا کرد این عملیات با اطلاع مرحوم آقای هاشمی بوده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. به این مساله توجه کنید که سیداحمد خمینی در نامه به آیت الله منتظری در مورد این مواد منفجره می نویسد: به هر حال گاهی (اقدامات انقلابی) لو می رود!

  2. این آقازاده اگه واقعا دنبال شفافیت و حقیقت هست در مورد رفاقت وروابط آقای منتظری و آقای خلخالی و همچنین مخالفت‌های ایشون با نهادهای بین المللی و احکام تند ایشون هم در بسیاری موارد اطلاع رسانی کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا