خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بهمن کشاورز: ورود مجمع تشخیص بدون اذن رهبری وارد نیست

«بهمن کشاورز»، حقوقدان، در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ی تایید مصوبه‌ی «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و کنوانسیون پالرمو» توسط شورای نگهبان و شائبه‌هایی پیرامون تامین نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام که درباره‌ی این موضوع وجود داشته است، گفت: از هیچ‌یک از ضوابط مندرج در اصول مرتبط با وظایف و اختیارات مقام معظم رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون اساسی، این مطلب که مجمع مذکور به صورت ابتدایی و بدون ارجاع به مقام معظم رهبری وارد شود استنباط نمی‌شود.

گفت‌وگوی کامل انصاف نیوز با رییس پیشین اتحادیه‌ی سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در ادامه می‌آید:

کشاورز درباره‌ی ورود مجمع تشخیص به این موضوع و وظایف  و اختیارات آن گفت: «اختیارات و وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام در اصول 110، 111، 112 و 177 قانون اساسی به طور حصری تبیین شده است.

از هیچ‌یک از ضوابط مندرج در این اصول، این مطلب که مجمع محترم مذکور به صورت ابتدایی و بدون ارجاع مقام معظم رهبری وارد شود استنباط نمی‌گردد.

در خصوص لوایح چهارگانه به نظر می رسد پیش از این مجمع محترم-قطعا با اشاره یا دستور مقام معظم رهبری- وارد شده و اظهار نظر کرده است که این اظهارنظرها مورد توجه شورای نگهبان قرار گرفته و بر مبنای آن شورای نگهبان اشکالاتی را بر مصوبه‌ی مجلس وارد دانسته و مصوبه را برای رفع اشکال به مجلس اعاده کرده است.»

آقای کشاورز توضیح داد: «سخنان اخیر سخنگوی محترم شورای نگهبان حکایت از آن دارد که از نظر شورا ایرادات وارده رفع شده است و از این رو مصوبه با تایید شورای نگهبان به مجلس بازگشته است.

بنابراین به نظر می‌رسد موجب و علتی برای ورود مجلس محترم به بحث مجدد درمورد مصوبه وجود ندارد، بلکه ارسال مصوبه پس از تایید به مجلس شورای اسلامی به منظور پیگیری فرآیند ابلاغ و اجرای قانون است. والله اعلم»

پیش از این آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه با ایسنا گفته بود: «طی بررسی‌های انجام شده درباره‌ی لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و کنوانسیون پالرمو، نظرات شورای نگهبان تامین شد و از نظر شورای نگهبان ایرادات برطرف شده است.

اما مجلس به ایرادات مجمع تشخیص مصلحت توجه نکرده بود که این قسمت به مجلس اعاده شد و در نهایت مجمع تشخیص مصلحت در این رابطه تصمیم گیری خواهد کرد.»

آقای کدخدایی چهارشنبه 18 مهر1397 در یک توییت درباره‌ی این موضوع نوشته بود: «ایرادات شورای نگهبان نسبت به اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و کنوانسیون پالرمو برطرف شد. همچنین با عنایت به نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام مقرر شد این مصوبات به مجلس اعاده شوند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا