خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه‌ی انجمن اسلامی دانشگاه تهران در واکنش به سخنرانی رییس جمهور

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در واکنش به سخنرانی رییس‌جمهور که به گفته‌ی آنها پشت درهای بسته انجام شده است، بیانیه‌ای منتشر کردند که متن آن در ادامه می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

«من به عنوان رئیس جمهور، در پیش‌گاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم».
(سوگند رئیس جمهور-اصل 121 قانون اساسی)

امروز دانشگاه در حالی برای ششمین بار در زمان فعالیت دولت تدبیر و امید به استقبال آغاز سال تحصیلی می‌رود که سایه فضای امنیتی ، همچنان مصونیت حیثیت، جان، حقوق، شغل و تحصیل دانشجویان و دانشگاهیان را از تعرض عاملان و آمران خارج از دانشگاه، مخدوش ساخته و استقلال علمی و عملی نهاد دانشگاه، با اعمال بورسیه‌های خارج از ضابطه، اجرای دستوری پروژه هایی همچون اسلامی‌سازی علوم انسانی و سیاست زدایی از فضای دانشجویی از آن سلب شده است.

رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه و در تمام زمینه‌ها از جمله امکان ورود به دانشگاه و حق دسترسی به وسایل آموزش عالی رایگان تا سرحد شکوفایی کشور، با تداوم و گسترش سهمیه‌های مختلف جنسیتی، منطقه ای، گروهی و مختص به اقشار خاص و ادامه یافتن جذب بی‌رویه دانشجو از طریق پردیس‌های پولی و غیرانتفاعی، به فراموشی سپرده شده است.

خاموش کردن صدای منتقدان در فضای آموزش عالی دانشگاه را از مبدا همه‌ی تحولات به مامن دولت برای اهدافش تبدیل کرده است.

در فضای عمومی کشور نیز، “بهبود معیشت مردم” که از شعار های اصلی دولت کنونی در زمان انتخابات بود، گویی با بن‌بست‌های بسیار جدی رو به رو شده است.

ما بر این باوریم که پی ریزی اقتصادی صحیح و عادلانه، جهت ایجاد رفاه عمومی، رفع فقر، برطرف ساختن محرومیت و صیانت بی‌تسامح از محیط زیست کشور، تنها از طریق شکستن همه‌ی اشکال انحصار اقتصادی، عزم سراسری برای ریشه‌کن کردن فساد ساختاری و شفاف و نظارت‌پذیر کردن گردش سرمایه‌ی ملی توسط دولت، بنابر وظیفه محوله بر آن در قانون اساسی، میسر است.

هم‌چنین توجه به تامین نیازهای اساسی آحاد ملت و تامین شرایط و امکانات کار برای همه، بدون ایجاد تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص یا تبدیل دولت به یک کارفرمای بزرگ، در عین جلوگیری از تبعیض در بهره‌برداری از منابع طبیعی و توزیع فعالیت‌های اقتصادی میان مناطق مختلف کشور، به عنوان دو جزء اصلی ضوابط حاکم بر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، در شرایط کنونی کشور، بسیار ضروری است.

وظیفۀ نظارت بر کار هیات وزیران نیز بر عهدۀ رئیس جمهور است. مگر قرار نبود وزارت اطلاعات، مسئولیت‌پذیر و به مراجع ذی صلاح، نهادهای نظارتی و مردم پاسخ‌گو باشد؟

چطور بپذیریم که وزارت اطلاعات و سایر نهادهای موازی امنیتی، بدون هیچگونه پاسخگویی و با زیر پا گذاشتن اصول متعدد قانون اساسی در خصوص حقوق ملت، فعالین مدنی حوزه‌های گوناگون را دستگیر و روانۀ حبس و حصر می‌کنند و دولت هیچ مسئولیتی در این رابطه نمی‌پذیرد؟

آقای رئیس جمهور!
به قانون اساسی، این بزرگ‌ترین میثاق ملت بازگردید و در عهدی که بر آن سوگند یاد کرده‌اید، استوار باشید. شما پاسدار و مسئول اجرای قانون اساسی هستید.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران
۲۲ مهرماه ۱۳۹۷

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا