خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت اکونومیست از شیخ باقر النمر

مجله اکونومیست در گزارشی به بررسی زوایای دستگیری «شیخ نمر باقر النمر» می‌پردازد و می‌نویسد که این شیخ عربستانی برای دفاع از حقوق شیعیان و اعتراض به سرکوب اهل تسنن در انتظار حکم اعدام است.
به گزارش فارس، ماهنامه اکونومیست با انتشار یک یادداشت به بررسی شرایط جاری عربستان و تهدیدات پیش روی امنیت این کشور به علت نزدیکی بسیاری از اتباع سعودی با داعش پرداخت و تصریح کرد که صدور حکم اعدام برای «شیخ نمر باقر النمر» به دلیل پیگیری‌های وی در راه احقاق حقوق شیعیان و اعتراض به سرکوب خواسته‌های شیعه و سنی در حکومت آل‌سعود است.

مقاله‌نویس اکونومیست هم‌چنین میزان صحت و سقم اتهامات وارده به «شیخ نمر باقر النمر» را بررسی می کند و احتمال می‌دهد که در آخرین گام‌های منتهی به اجرای حکم دادگاه و اعدام وی، خلیفه سعودی پادرمیانی کند و با ابطال حکم اعدام، خود را به عنوان پدرخوانده خیرخواه مردم نشان دهد. بخش هایی از این یادداشت اکونومیست در پی می آید:

 در زمانه‌ای که رهبران عربستان نگران الهام گرفتن اکثریت سنی‌مذهب شهروندان خود از اقدامات گروه تروریستی داعش هستند، دشمن‌سازی در میان اقلیت 10 تا 15 درصدی شیعیان اصلاً عاقلانه بنظر نمی‌رسد. اما یک دادگاه سعودی در روز 15 اکتبر (23 مهر) دقیقا همین کار را کرد و شیخ نمر باقر النمر از علمای برجسته شیعیان این کشور را به مرگ محکوم کرد.

انتشار خبر این حکم دادگاه سعودی باعث به راه افتادن اعتراضات خیابانی در مناطق شرقی شیعه‌نشین شد، مناطقی که بیشترین تعداد چاه‌های نفتی عربستان را در خود جای داده‌اند. این یعنی که حکم دادگاه می تواند دوباره آتش درگیری‌های چند دهه گذشته را در این مناطق برافروزد.

شیخ نمر باقر النمر خطیب 54 ساله توانایی است که در سال 2011 بعنوان رهبر اعتراضات به سرکوب جنبش دموکراتیک مردم بحرین، در منطقه شناخته شد. النمر در خطابه‌های خود از بحرین به دلیل سرکوب معترضین انتقاد کرد، این یعنی انتقاد از دولتی که با کمک نیروهای سعودی بر مردم خود می‌تاخت.

شیخ نمر اما پا را از اعتراض به بحرینی‌ها هم فراتر گذاشت و خواستار احقاق حقوق شیعیان این کشور شد؛ اقلیتی که سال‌هاست از تبعیض در اشتغال و آموزش شکایت دارند.

شیخ حتی اهل تسنن را نیز مخاطب سخنان خود قرار می‌داد و اصرار داشت که این اکثریت مذهبی هم حتی، قربانیان سرکوب آل سعود هستند. شیخ بسیار اصرار داشت که طرفدارانش بهیچ وجه به خشونت متوسل نشوند و اعتراضات تنها از مسیر صلح‌آمیز پیش برود.

این روند محتاطانه نمر النمر اما جواب نداد و انتقادهای در لفافه وی از استبداد، حاکمان عربستان را عصبانی کرد؛ در پی این قضایا، پلیس عربستان در ماه جولای سال 2012 (تیر ماه 1391)  شیخ را دستگیر کرد و با ادعایی که هیچ کس را نتوانست متقاعد کند، گفت که در هنگام دستگیری شیخ، به سمت نیروهای پلیس تیراندازی شده و پاسخ آتشین پلیس به مجروحیت النمر از ناحیه پا منجر شده است.

دستگیری شیخ در دو سال اخیر به چندین مورد اعتراضات خیابانی و کشته شدن 3 نفر انجامیده است؛ حال عربستان که درگیری‌ها و ناآرامی‌ها را در عراق و سوریه می‌بیند، به نظر نمی‌رسد خواستار بی‌ثباتی درون مرزهای خود باشد.

«ابراهیم المقیتب» فعال حقوق بشر که در شهر دمام در شرق عربستان سکونت دارد می‌گوید که احتمال اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر پایین است. وی می‌گوید که حکومت عربستان تاکنون حتی از اجرای حکم اعدام عناصر القاعده که به دلیل بمب‌گذاری در سال‌های 2003 تا 2006 به مرگ محکوم شده‌اند، خودداری کرده است.

به گفته المقیتب، احتمالاً شیخ نمر باقر النمر نسبت به حکم خود اعتراض کرده و فرجام‌خواهی می‌کند و ملک عبدالله که دوست دارد همه به او به عنوان ریش‌سفیدی خیرخواه نگاه کنند، حکم شیخ را باطل می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا