خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تلاش برای برندسازی سوزن دوزی بلوچی

مجوز مدرسه عالی طراحی مد و لباس و صنایع خلاق منطقه آزاد چابهار صادر شد. به گزارش روابط عمومی، روز گذشته قدم دیگری برای اعتلای هنر بومی سیستان و بلوچستان برداشته شد و در پی تفاهم تیر ماه بین منطقه آزاد چابهار و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برای همکاری‌های بیشتر در حوزه تولید و عرضه آثار هنری بلوچی، پروانه مدرسه عالی هنر به نام عبدالرحیم کردی، مدیر عامل منطقه آزاد چابهار صادر شد. همچنین اعضای شورای راهبردی این مدرسه که بر روی طراحی مد و لباس متمرکز است، تعیین شدند.

بر اساس این گزارش در جلسه مدیرعامل منطقه آزاد و معاون هنری وزارت ارشاد مقرر شد نخستین دوره مدرسه عالی طراحی مد و لباس و صنایع خلاق با عنوان خرده فرهنگ‌ها و نقش آن در طراحی پارچه و لباس (دوخت و دوز) برگزار شود. در این دوره 20 نفر از دست­اندرکاران طراحی لباس در کارگاه های حرفه ای تجربیات خود را به اشتراک می گذارند. این بخش که نخستین مسترکلاس مدرسه عالی طراحی مد و لباس و صنایع خلاق مکران است در دو دوره پنج روزه برگزار می شود.

از دیگر توافقات این جلسه که با هدف اعتلای هنر در خطه بلوچستان ایران برگزار شد، موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدای نشان ملی مهتاب (با نام و یاد مهتاب نوروزی، سوزن­دوز اهل سیستان و بلوچستان) در جشنواره بین المللی مد و لباس است. بر این اساس مقرر شد در هشتمین دوره جشنواره بین­المللی مد و لباس فجر که امسال در چابهار نیز برگزار می شود، نشان مهتاب در حوزه دوخت و دوزهای بومی در سطح ملی و منطقه‌ای به برگزیدگان اهدا شود.

عبدالرحیم کردی در این باره می گوید: «هنر سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه بلوچستان با نقوش اصیل و خاص خودش می تواند تحولی مهم در صنعت مد و پوشاک ملی ایجاد کند و در آینده ای نه چندان دور، بیش از گذشته شاهد اعتلای این هنر در عرصه های بین المللی خواهیم بود.»

مدیرعامل منطقه ازاد چابهار در مورد زمان آغاز به کار مدرسه عالی هنر و صنایع خلاق مکران گفت: «اولین دوره پذیرش هنرجو در این مدرسه از آبان ماه سال جاری با فراخوان عمومی از سراسر کشور آغاز خواهد شد و در ادامه برای تاثیرگذاری فعالیت های این مدرسه در جشنواره بین المللی مد و لباس فجر برنامه ریزی می کنیم. هدف اصلی ما این است که منطقه چابهار به قطب طراحی در صنعت پوشاک ایران تبدیل شود چون اعتقاد داریم ظرفیت این کار در هنر، تاریخ و فرهنگ منطقه وجود دارد.»

او به اهمیت برندسازی در حوزه سوزن دوزی بلوچی که موجب تعریف نشان «مهتاب» شد اشاره کرد و گفت: «یکی از موضوعات مهم در سند توسعه صنایع دستی، برندسازی و معرفی سوزن دوزی به عنوان یک میراث فرهنگی و هنری خاص است. در این حوزه هم نیازمند اقداماتی در سطح ملی و بین المللی هستیم که در گام اول، به این نتیجه رسیدیم تعیین یک نشان ملی که برگرفته از همین هنر باشد، می تواند کمک زیادی به برندسازی کند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا