خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت سعید لیلاز از نشست اقتصاددانان و روحانی

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در جلسه اقتصاددانان با روحانی خواستار شتاب در تعیین تکلیف اعضای کابینه شدیم و شخصا گفتم که بیش از یک سوم وزارتخانه‌ها وزیر ندارند یا وزیرشان مستعفی شناخته می‌شود که باید این مساله حل و فصل شود.

سعید لیلاز در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به جلسه امروز جمعی از اقتصاددانان با روحانی عنوان کرد: برای من نفس جلسه امروز و مصاحبت با آقای رئیس‌جمهور تازگی داشت. این اولین بود که توسط ایشان دعوت می‌شدم.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های بارز دولت آقای روحانی در تمام سال‌های اخیر این بود که ما دائما مورد مشورت دولت قرار گرفتیم و این ویژگی قابل تشخیص و روشن دولت روحانی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه من مرتب در سطح مدیر کل به بالا و در سطح وزرا جلسات منظمی داشته و دارم، یادآور شد: این سنت خوبی است که مسئولان دولت دائم با اصحاب فکر مشورت می‌کنند. پیش از این جلسات منظمی در وزارت صمت و بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داشتیم و جلسه امروز هم در تداوم همان جلسات بود که نشان می‌دهد این دولت از نظر کارشناسان استفاده می‌کند و در این مورد حداقل با دولت پیشین خود متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه امروز از نحله‌های فکری مختلفی حضور داشتند، دغدغه‌ها گفته شد. ساختار نظام اقتصادی، جنبه‌های تکنیکی و تاکتیکی تصمیم‌گیری‌ها با تکیه بر حوادث اخیر بررسی شد.

لیلاز با بیان اینکه در جلسه امروز اظهارنظرها صریح و در عین حال محترمانه مطرح شد، تاکید کرد: اقتصاددان‌ها دغدغه‌های خود را توضیح دادند بدون اینکه جلسه به تلخی کشیده شود. آقای روحانی هم از دستاورد ۴ سال اول دولت خود دفاع کرد و شرایط روز کشور و محدودیت‌های داخلی و بین‌المللی را توضیح داد.

وی افزود: بسیاری از نکات مطرح شده از سوی رئیس‌جمهور قانع‌کننده بود. من هم از ۵ سال اول دولت روحانی قویا دفاع می‌کنم. شواهد روشن و عینی و عملی داریم که این دفاع را توجیه می‌کند به اتکای آمار و ارقام بین‌المللی این نکات مورد توجه قرارگفته است.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در ۵ سال اول دولت شاهد کاهش تورم، رشد کسب و کار و برعکس شدن نرخ منفی سرمایه‌گذاری بودیم. در این مدت مقدار نرخ اشتغال از سال‌های قبلش بیشتر بوده است و در بهبود معیشت مردم گام‌های خوبی برداشته شده است.

وی ادامه داد: قبل از شروع بحران سال ۹۶ قدرت خرید مردم ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشت اما این به معنی این نیست که نقصی وجود نداشته است، در برخی حوزه‌ها نقایص ادامه‌دار شده  است. یکی از این نقایص وضعیت وخیم بانکی است که امروز هم آقای روحانی در این مورد تذکر داد.

لیلاز تاکید کرد: آقای روحانی گفت که این دولت سعی کرد غده سرطانی موسسات اعتباری را بیرون بکشد که این کار اگرچه موفقت‌آمیز بود اما پردرد و پرهزینه شد البته توفیق زیادی در بهبود شبکه بانکی نداشتیم این مورد توجه همه حاضران در جلسه هم بود.

وی با اشاره به مباحث دیگر جلسه امروز یادآور شد: بحث دیگری که مطرح شد این بود که دولت در بحران اقتصادی و اجتماعی و تحریم‌ها هم بی‌تصمیم هم بد تصمیم و هم دیرتصمیم بوده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: روحانی گفت عمق تحریم‌ها در دور جاری با قبل متفاوت است. اما امید روشنی را به آینده ترسیم کرد و در مورد تامین کالاهای اساسی اطمینان داد تا پایان سال ۹۸ همه چیز تدارک شده است و پیش‌بینی وی این بود که از دو سه ماه آینده شرایط بعد از فشار آمریکا بهتر خواهد شد.

وی با اشاره به همکاری‌های ایران و اروپا گفت: آقای رئیس‌جمهور در این جلسه نسبت به کمک جامعه جهانی خوش‌بین بود و گزارشی داد مبنی بر اینکه که چقدر کشورهای جهان علیه آمریکا هستند.

لیلاز با بیان اینکه فکر می‌کنم جلسه امروز بسیار مفید بود، عنوان کرد: روحانی اعلام کرد خودش علاقه‌مند به ادامه این جلسات است و از تیم‌های اقتصادی دولت خواست جلسات ادامه‌دار باشد هر چند در سال‌های گذشته مرتب مورد مشورت قرار گرفته‌ام و می‌دانم از برخی دوستان هم این نظرات گرفته شده است.

وی با اشاره به ارزیابی خود از جلسه امروز گفت: گرچه همه نکات مطرح شده ممکن بود یکسان قانع‌کننده نباشد اما معلوم شد دولت تلاش زیادی برای بهبود اوضاع می‌کند. شواهد نشان می‌دهد تیم جدید بانک مرکزی در پی بهبود وضعیت است.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در پایان این جلسه خواستار شتاب در تعیین تکلیف  اعضای کابینه شدیم و شخصا گفتم که بیش از یک سوم وزارتخانه‌ها وزیر ندارند یا وزیرشان مستعفی شناخته می‌شود که باید این مساله حل و فصل شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد نامه اقتصاددان‌ها و عدم رضایت رئیس‌جمهور از این نامه صحبتی به میان آمد، گفت: در مورد نامه توسط روحانی صحبتی نشد اما به طور کلی فضای کلی بحث در مورد مباحث اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بود که در آن نامه‌ها هم به این مسائل اشاره شده بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا