خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سازمان ملل خواستار لغو مصونیت قضایی دیپلمات‌های سعودی مرتبط با پرونده خاشقجی شد

میچل باچله امروز (سه‌شنبه) از عربستان و ترکیه خواست هر آنچه درباره ناپدید شدن و قتل احتمالی جمال خاشقجی می‌دانند، فاش سازند و همچنین از عربستان خواست مصونیت قضایی مربوط به مقام‌ها و تاسیسات دیپلماتیکش را لغو کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، میچل باچله، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای از دسترسی بازرسان به ساختمان کنسولگری عربستان به رغم تاخیری دو هفته‌ای استقبال کرد و از مقام‌های هر دو کشور خواست اطمینان حاصل کنند «هیچ مانع بیشتری بر سر راه یک تحقیقات شفاف، موثر، بی‌طرف، جامع و فوری درباره این اتفاق به وجود نیاید.»

باچله از هر دو کشور ترکیه و عربستان خواست تا هر آنچه درباره ناپدید شدن و قتل فراقانونی احتمالی خاشقجی می‌دانند، فاش سازند.

او تاکید کرد: با توجه به وجود مدارک روشن در خصوص وارد شدن خاشقجی به کنسولگری و اینکه از آن زمان به بعد او هرگز دیده نشد، این مسؤولیت مقام‌های عربستان است که فاش کنند از آن نقطه به بعد چه اتفاقی برای او افتاده است.

خاشقجی شهروند آمریکایی و روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان بود که برای واشنگتن پست مطلب می‌نوشت،‌ دوم اکتبر برای دریافت مدارک ازدواج مجددش به این کنسولگری رفت اما بعد از آن ناپدید شد.

باچله همچنین خاطرنشان کرد که آنچه مهم است، لغو فوری مصونیت قضایی مقام‌ها و تاسیسات است که بر مبنای کنوانسیون روابط کنسولی وین به اجرا درمی‌آیند.

او تاکید کرد: طبق قوانین بین‌المللی هم ناپدید شدن اجباری و هم وقوع قتل فراقانونی جرائمی جدی محسوب می‌شوند و نباید از مصونیت قضایی برای اختلال در تحقیقات درباره آنچه رخ داد و اینکه چه کسی مسؤول آن بود، استفاده شود.

روپرت کولویل سخنگوی باچله گفت: ما امیدواریم که برداشته شدن مصونیت قضایی در این مورد قطعی باشد تا آن‌ها بتوانند در کنسولگری و اقامتگاه کنسول و همینطور در خودروهای نشان داده شده در تصاویر تلویزیونی تحقیقات انجام دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا