خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سناتور آمریکایی: وقت آن است که ما عربستان را وادار به پاسخگویی کنیم

یک سناتور دموکرات عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مطلبی در واشنگتن پست از دولت آمریکا خواست حکومت عربستان را به دلیل اقدامات زیانبار و بی‌محابایش بویژه پس از مناقشه اخیر بر سر ناپدید شدن جمال خاشقجی به پاسخگویی وادارد.

به گزارش ایسنا، کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکا در این مطلب در روزنامه واشنگتن پست نوشت: “گزارش‌ها نشان می‌دهد عربستان یک جوخه ترور فرستاده که به شکلی فاحش اقدام به ربودن و قتل خاشقجی، یک شهروند آمریکایی، در کنسولگری عربستان در استانبول کردند – صرفا به این خاطر که او مرتبا به شکل علنی از دولتش انتقاد می‌کرده است.

عربستانی‌ها اقدام به انکار صریح نقششان در این اتفاق کرده و از دادن سند و مدرک در خصوص ادعایشان سر باز زده و به شکلی متکبرانه فرض می‌کنند که هیچ توضیحی به ما بدهکار نیستند. هنگامی که 10 سال پیش وارد کنگره شدم، حمایت از عربستان کلی و از جانب هر دو حزب در کنگره وجود داشت، اما اکنون حالا که ولیعهد جدید رفتار بی محابای فزاینده را در پیش گرفته تعداد بیشتری از ما به فکر فرو رفته‌اند که آیا اقدامات این هم پیمان ما با منافع ما همخوانی دارد؟

فهرست اقدامات غیر قابل پیش‌بینی محمد بن سلمان طولانی است: به زندان انداختن اعضای خاندان سلطنتی عربستان،‌ در بازداشت قرار دادن نخست وزیر لبنان، خصومت غیر منطقی با قطر،‌ سرکوب فزاینده داخلی علیه آزادی بیان و جنگ ویرانگر در یمن.

این اقدامات زیان‌بار بار با انتقاد فزاینده در کنگره آمریکا روبرو شده و موجب بروز پرسش‌های جدید درباره پروژه عربستانی که شاید بیشترین آسیب را برای امنیت جهانی در پی دارد، شده است: تلاش چند دهه‌ای برای پاشیدن بذر سلفی‌گری در جهان که اغلب یک رکن ضروری افراط‌گری سنتی به عنوان عامل تقویت گروه‌های تروریستی نظیر داعش و القاعده بوده است.

این دولت بعید به نظر می‌رسد که دست به اقدامی قاطع بزند، لذا این کنگره است که باید تبعات را برای عربستان تعیین کند. یکی از این تبعات می‌تواند پایان دادن به کمک‌های نظامی ما به عربستان باشد که باعث عنان گسیختگی عربستانی‌ها در وحشت‌آفرینی جاری در یمن شده است.

عربستانی‌ها به ما حقیقت را راجع به خاشقجی نگفتند،‌ ابهام آن‌ها نسبت به اتفاقاتی که در داخل کنسولگری برای خاشقجی افتاد همان بازی است که آن‌ها با ما بر سر یمن می‌کنند جایی که در آن هزاران غیر نظامی را کشته‌اند. عجیب نیست که آن‌ها انتظار داشتند که تبعاتی از بابت کشته شدن تنها یک نفر گریبانشان را نگیرد.

عربستانی‌ها در ابتدای مداخله در یمن از هرگونه انتقاد جدی آمریکا از بابت نقششان در یمن مصون بودند. اما اکنون جایگاه عربستان در کنگره آمریکا دچار سقوط آزاد شده و اگر که آن‌ها توضیح کامل درباره سرنوشت خاشقجی ندهند، تبعاتی جدی برای روابط ما با آن‌ها به وجود خواهد آمد. من اخیرا هم صدا با همکارانم در کمیته روابط خارجی سنا از اعمال تحریم علیه مسببان این اتفاق از جمله مقام‌های بالاترین سطح دولت عربستان حمایت کردم. کنگره آمریکا باید جلوی هرگونه فروش تسلیحات به عربستان را بگیرد و در حجم کم اعتبارات کمکی خارجی که موجب میلیون‌ها دلار تخفیف برای فروش این تسلیحات به عربستان می‌شود تجدید نظر کند. زمان آن رسیده که ما دست از سوبسید دادن به جرائم جنگی و قحطی گسترده برداریم.”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا