خرید تور تابستان ایران بوم گردی

داعش در پی ایجاد خلافتی جدید در آسیا است

پایگاه خبری آروتز شوا در گزارشی وضعیت فعلی نیروهای داعش را بررسی کرده و به نقل از کارشناسان نوشته است ” رهبران این گروه در تلاش هستند تا بار دیگر نیروهای خود را بسیج کرده و فعالیت علنی خود را از سر گیرند.

به گزارش ایسنا در ادامه این گزارش می‌خوانیم: کارشناسان بر این باورند پس از آن که داعش در اوایل سال جار میلادی خلافت خود در عراق و سوریه را از دست داد، هم اکنون بر مساله بازگشت خود کار می‌کند و این بازگشت می‌تواند تاسیس خلافتی جدید در آسیا را شامل شود. گروه‌های افراطگرا در بسیاری از کشورهای خاورمیانه و حتی کشورهای خارج از این منطقه در حال بسیج مجدد نیروها هستند و علاوه بر اینکه راه‌های تازه‌ای برای کسب درآمد خود ایجاد می‌کنند، در تلاش هستند تا پایگاه‌های جدیدی را تاسیس کنند.

ابوبکر بغدادی، رهبر داعش که اخیرا بار دیگر با دیر رسیدن به نشست رهبران داعش در شرق سوریه از اقدامی برای قتلش جان سالم به در برد، هفته پیش دستور اعدام ۳۲۰ تن از نیروهای خود را به اتهام عدم وفاداری به این تشکیلات صادر کرد. گزارش شده است که این رهبر داعشی در منطقه‌ای بیابانی در مرز سوریه و عراق پنهان شده و “خائنان” را مقصر فروپاشی خلافت خود می‌داند؛ خلافتی که بر مبنای ایدئولوژی داعشی، باید آغاز تشکیل امپراتوری جهانی مسلمانان می‌بود.

داعش اما این هدف را کنار نگذاشته است.

بیایید به آنچه در سوریه و عراق در حال وقوع است، نگاهی بیندازیم؛ جایی که داعش هنوز حدود ۱۰ درصد از سرزمین‌هایی را که طی حملات گسترده سال  ۲۰۱۴ تصرف کرد، در اختیار دارد. این گروه افراطگرا هنوز به تلاش خود برای بی‌ثبات کردن عراق از طریق انجام حملات انتحاری و سایر اقدامات تروریستی علیه نیروهای امنیتی این کشور و همچنین اقدام برای تصرف میدان‌های نفتی آن ادامه می‌دهد.

تروریست‌های داعش هفته گذشته به میدان نفتی عکاظ در استان الانبار حمله کردند و جان ۱۰ تن از نیروهای امنیتی عراق را گرفتند. این گروه تروریستی هر روز جان تعدادی از شهروندان عراقی را می‌گیرد و مرتبا بغداد را که حملات انتحاری در آن به یک پدیده روزمره تبدیل شده، مورد حمله قرار می‌دهند. نیروهای امنیتی عراق شنبه‌ در موصل عملیات گسترده‌ای را علیه نیروهای داعش صورت دادند و در پی آن، ۱۹ تن از تروریست‌های داعشی که قصد نفوذ به این شهر را داشتند، دستگیر کردند. موصل زمانی پایتخت خلافت داعش در عراق بود.

داعش در سوریه نیز به اردوگاهی حمله کرد که سرپناه آوارگان بود و طی این حمله، به رغم مقاومت شدید نیروهای کرد که از اردوگاه هجین در شرق فرات حفاظت می‌کردند، صدها زن و کودک را ربود. نهاد نظارت بر حقوق بشر در سوریه پس از این حمله گزارش کرد که داعش شروع به اعدام ده‌ها تن از گروگان‌های خود کرده  و پس از انتشار این گزارش، اجساد این قربانیان در خیابان‌های آخرین منطقه تحت کنترل داعش در سوریه به نمایش گذاشته شدند.

این گروه در مصر همچنان برای حفظ کنترل خود بر نیروهای ولایت سیناء که شاخه محلی داعش در مصر هستند و کنترل بخش‌هایی از صحرای سیناء را در دست دارند، تقلا می‌کند و در تلاش است تا فعالیت‌های خود را در دلتای نیل و سایر بخش‌های مصر گسترش دهد.

از سوی دیگر کشور لیبی قرار دارد که بر اساس گزارش نشنال اینترست، از پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به خطرناک‌ترین پناهگاه داعش در آینده نزدیک برخوردار است.

شاخه داعش در لیبی به منزله پایگاهی ساحلی برای تشکیلات بغدادی عمل می‌کند و حملاتی‌ را هم علیه تونس صورت داده است. هرج و مرج‌های لیبی که دولت مرکزی به رسمیت شناخته شده‌ای ندارد، آن را به منطقه‌ای ایده‌آل برای پرورش و عضوگیری نیروهای داعش تبدیل می‌کند.

داعش در عین حال تلاش می‌کند تا مقری هم در کشورهای آسیای مرکزی نظیر افغانستان و اندونزی داشته باشد که بزرگ‌ترین کشورهای مسلمان جهان هستند. از روزی که دست‌کم ۶۳ گروه تروریستی در جنوب شرقی آسیا که بسیاری از آن‌ها اندونزیایی بودند با ابوبکر بغدادی بیعت کردند، داعش در اندونزی پیوسته قوی‌تر می‌شود. ریامیزارد ریاکودو، وزیر دفاع اندونزی در تلاش است تا با تهدید فزاینده داعش علیه کشورش مقابله کند. او برای این کار از آمریکا، استرالیا، نیوزیلند و ژاپن برای چیزی که آن را “ابتکار عمل اطلاعاتی پنج چشم” می‌نامد، درخواست کمک کرده است. ریاکودو هفته گذشته با همتای استرالیایی‌اش دیدار کرد تا درباره تهدید رو به رشد داعش در کشورهای آسیایی و در خواست کمک از استرالیا برای پروژه اطلاعاتی‌اش گفت‌وگو کنند.

کریستوفر پاین، ‌وزیر دفاع استرالیا در این دیدار در جاکارتا گفت: ارتش‌ها نمی‌توانند تروریسم را شکست دهند اما می‌توانند تروریست‌ها را شکست دهند. ارتش استرالیا و اندونزی در داخل کشورهای خود از نهادهای اجرای قانون حمایت کرده‌اند و هر دوی آن‌ها در مبارزه با تروریسم در خارج از مرزهایشان شرکت‌ داشته‌اند.

آندری نویکوف، کارشناس مبارزه با تروریسم می‌گوید: داعش هم‌اکنون در حال استخدام نیرو، آموزش به آن‌ها و فعال کردن مجدد نیروهای مسلح خود در اروپا، آسیای مرکزی،آسیای جنوب شرقی و روسیه است.

به گفته نویکوف، داعش سخت در تلاش است تا خلافت جدیدی را در آسیا به راه بیندازد و می‌خواهد این کار را با “در اختیار گرفتن نیروهای مخفی جدید آماده برای عملیات و تقویت نیروهای فعلی خود” صورت دهد.

افغانستان کشور مورد علاقه داعش برای تاسیس خلافت جدید خود است، زیرا بخش بزرگی از آن تحت کنترل دولت مرکزی کابل نیست. جغرافیای کوهستانی این کشور برای عملیات آینده داعش در آسیا موقعیتی ایده‌آل را فراهم می‌کند و در عین حال از نیروهای داعش در مقابل حملات هوایی که منجر به فروپاشی خلافت سوریه و عراق شد، حفاظت می‌کند.

ولایت خراسان، شاخه افغانستان داعش هم‌اکنون با بمب‌گذاری‌های انتحاری بی‌وقفه که بیشتر آن‌ها شیعیان هزاره و سایر مسلمانان شیعه افغانستان را هدف قرار می‌دهند، این کشور را به سمت یک درگیری فرقه‌ای سوق می‌دهد. هزاره و سایر گروه‌های شیعه مذهب افغاستان حالا ایجاد نیروهای مقابله‌ای بر مبنای الگوی حشد الشعبی عراق را در نظر دارند تا با خطر رو به افزایش داعش مبارزه کنند.

داعش با پولشویی ۴۰۰ میلیون دلاری که از سوریه و عراق خارج کرده و با اقدامات مجرمانه‌ای نظیر آدم‌ربایی، دزدی، قاچاق مواد مخدر و عتیقه‌جات در کشورهایی که حاکمیت حداقلی قانون وجود دارد، کمپین جهانی جدید خود را تامین مالی می‌کند. این تشکیلات تروریستی همچنین به تدریج در حال بازگرداندن کنترل خود را بر میدان‌های نفتی سوریه است و تلاش می‌کند تا همین روند را در عراق نیز پیش بگیرد.

داعش طی حاکمیت خود بر بخش‌های گسترده‌ای از عراق و سوریه در سال ۲۰۱۵، حدود شش میلیارد دلار به دست آورد که این گروه را به ثروتمندترین سازمان تروریستی تاریخ تبدیل کرد.”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا