خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شجاع پوریان: رونق گردشگری پایتخت در گرو تشکیل سازمان گردشگری است

نشست تخصصی کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران با موضوع نقد و بررسی محورهای گردشگری پایتخت و میراث فرهنگی در لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران با حضور شجاع پوریان معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، خلیل آبادی عضوکمیسیون فرهنگی شورای شهر، سیف رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران، اساتید دانشگاه، مدیران شهری و نهادهای مردمی و فعالین حوزه گردشگری در سالن الغدیر شورای شهر برگزار شد.

اهم اظهارات شجاع پوریان، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به شرح زیر است:

برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران تفاوت هایی با برنامه های دوره گذشته دارد به ویژه در حوزه گردشگری با نگاه پیشرو و تقویت کننده تدوین شده است.

شهرداری با توجه به محدودیت های زمانی به سرعت وارد  فاز تدوین برنامه سوم شده و با بهره گیری از نظرات کارشناسی مدیران و خبرگان شهری به صورت دقیق به تدوین برنامه در تمام حوزه ها پرداخته که گردشگری یکی از بخش های این برنامه به شمار می رود.

با توجه به رویکرد بهره گیری از توان شرکای اجتماعی و مشارکت مردمی در پیشبرد برنامه های مدیریت شهری در این لایحه برای نخستین بار توجه ویژه ای به سمن ها و کانون های گردشگری صورت گرفته است که از نقاط قوت این لایحه به شمار می رود.

فعال سازی حوزه گردشگری و میراث فرهنگی هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری به شمار می رود. بنابراین مولفه های آن در سطح کلان برای برنامه سوم لحاظ شده است.

سازمان گردشگری جهانی رتبه ایران را از 136 کشور 93 ارزیابی کرد؛ که این نشان دهنده آن است که کشور ایران به رغم ظرفیت های گردشگری و آثار تاریخی و طبیعی جزو ده کشور برتر دنیاست اما از جهت بهره برداری جایگاه مطلوبی ندارد البته برخی از این مشکلات به کمبود زیر ساخت ها بر می گردد.

تهران یک شهر تاریخی اما ناشناخته است. بسیاری از هم وطنانان و حتی شهروندان ما از بافت تاریخی آن مطلع نیستند که باید برای آن برنامه ریزی در سطح کلان صورت گیرد.

حتی در داخل شهرداری نیز حدود ده دستگاه متولی میراث فرهنگی و گردشگری هستند که ما هنوز فرصت برگزاری جلسات مشترک نداشته ایم بنابراین ایجاد یک سازمان مستقل که با مدیریت یکپارچه، تمام این نهادها را تحت چتر حمایتی خود داشته باشد؛ ضروری به نظر می رسد.

برای نخستین بار برنامه توسعه سوم شهری در حوزه فرهنگی واجتماعی توسط معاونت اجتماعی و فرهنگی با مشارکت نمایندگان شورای شهر و معاونین اجتماعی مناطق و مدیران کل ستادی و اساتید شورای راهبردی تدوین شد که لایحه آن پس از بررسی جلسه مشترک کمیسیون های اجتماعی و تلفیق و همچنین جلسه ای با شهردار تهران، به شورای شهر تقدیم شد و اکنون نیز در موارد اصلاحی آن درکنار شورای شهر هستیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا