خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آخرین گمانه زنی‌ها درباره سرنوشت خاشقجی

چگونگی ناپدید شدن ‘جمال خاشقجی’ روزنامه نگار سعودی و احتمال قتل وی پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول، همچنان موضوع داغ و محوری گمانه زنی کارشناسان سیاسی ترک است و لحظه به لحظه بر حساسیت این موضوع افزوده می شود.

به گزارش ایرنا، هنوز از سرنوشت دقیق خاشقچی که از روز دوم اکتبر(10 مهرماه) به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرده و ناپدید شده، خبر دقیقی در دست نیست ولی منابع غیررسمی پلیس به رسانه ها گفته اند که اسناد و شواهد نشان می دهد که او از ساختمان کنسولگری خارج نشده است.
شب گذشته تیم پلیس مشترک ترکیه و عربستان با استفاده از ‘نور آبی’ که برای ثبت آثار تغییرات فیزیکی استفاده می شود، هر گونه تغییر احتمالی در فضای فیزیکی ساختمان و محوطه و نیز دیوارهای کنسولگری را بررسی کردند.

هنوز از نتیجه تحقیقات این تیم مشترک تفحص و بررسی کارشناسی و فنی پلیس ترکیه و عربستان گزارشی منتشر نشده است.

خبرگزاری آناتولی ساعاتی پیش اعلام کرد که اقامتگاه سرکنسول عربستان سعودی در استانبول نیز در رابطه با پرونده جمال خاشقچی مورد بازرسی قرار خواهد گرفت.

ابراهیم تیغلی روزنامه نگار و کارشناس سیاسی ترک در یادداشتی تحت عنوان ‘سقوط غیر قابل جلوگیری حکومت آل سعود’ در روزنامه ینی شفق نوشت: رفتار حکومت آل سعود با ترکیه همیشه جزو موضوعات داغ رسانه های کشور و محور مذاکرات مقامات عالی بوده است و در دو هفته اخیر نیز با ناپدید شدن جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول این امر تشدید شده است.

به نوشته این روزنامه نگار نزدیک به حزب حاکم ترکیه، جدا از حادثه خاشقچی در کنسولگری عربستان، رفتار حکومت ریاض طی چندین ماه گذشته در برخورد با مخالفان شبیه سرویس های جاسوسی سیا(سازمان جاسوس آمریکا) و موساد (سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی) شده است که عواقب خطرناکی را برای آل سعود خواهد داشت.

وی اظهار کرد: همچنان که شاهدیم حادثه ناپدید شدن خاشقچی، جنجال بزرگ و فشار سنگینی را بر حکومت ریاض وارد کرده است تا جایی که اختیار عمل از دست محمد بن سلمان خارج شده و پادشاه عربستان به طور مستقیم با اردوغان گفت و گوی تلفنی کرده است.
تیغلی در ادامه این یادداشت خود تاکید کرد: تداوم سیاست های بن سلمان روز به روز این کشور را از سایر کشورهای منطقه دور می کند و امروز به عنوان نمونه باید بگویم که ناپدید شدن خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان سعودی رخ داده و حکومت ریاض در جایگاه پاسخ به افکار عمومی جهان، دولت ترکیه و بسیاری از سیاستمداران با وجدان جهانی قرار گرفته است و چاره ای جز پذیرفتن مسئولیت ربایش و یا قتل این روزنامه نگار مشهور ندارد.

وی تاکید کد: این رویداد تلخ بی گمان یک گام دیگر حکومت آل سعود را به پرتگاه سقوط نزدیک می کند.

سویلای ییلمان روزنامه نگار و کارشناس سیاسی ترک با انتشار مقاله ای تحت عنوان ‘آیا جنازه خاشقچی بخار شده است؟’ در روزنامه خبرتورک نوشت: حادثه ناپدید شدن خاشقچی به هر صورت به یک مجادله سیاسی و بین المللی تبدیل شده است و نشان می دهد که فشار دولت ترکیه و بعضی سران کشورهای غربی باعث شده تا حکومت ریاض در وضعیت سختی گرفتار شود و آنها دچار انزوای بیشتری شوند.
وی افزود: پلیس تحقیق و تفحص ترکیه شب گذشته با تجهیزات دقیق فنی، ساختمان کنسولگری عربستان را به مدت 9 ساعت مورد بازرسی فنی قرار داده و تاکنون گزارشی از نتایج تحقیقات منتشر نشده است البته بعضی منابع از دسترسی پلیس به سرنخ هایی مبنی بر ضرب و شتم این روزنامه نگار مشهور خبر دادند که به گمان من شاید مهم نبوده باشد.

سویلای ییلمان با تاکید بر این که دست یافتن به جنازه خاشقچی به رغم بررسی دقیق ساختمان کنسولگری این ادعا را تقویت می کند که جسد خاشقچی را با اسید فراوان بخار و به طور کامل نابود کرده اند.
روز گذشته نیز یاسین آکتای روزنامه نگار و مشاور رهبر حزب عدالت و توسعه در گفت و گو با تلویزیون خبر تورک به ابعاد گوناگون حادثه ناپدید شدن خاشقچی پرداخت و اظهار کرد: بر اساس اسناد و شواهد، خاشقچی پس از مراجعه به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول دیگر خارج نشده است.

به گفته این مقام نزدیک به دولت ترکیه، روابط دوستانه ترکیه با سایر کشورها از جمله عربستان سعودی ادامه دارد اما این امر نمی تواند مانعی برای کشف حقایق موجود در حوادث رخ داده در داخل ترکیه توسط عوامل این کشورها شود و با گذشت زمان، فشار افکار عمومی علیه ریاض سنگین تر می شود و آنها بازنده نهایی این رویداد خواهند بود.

مته یارار کارشناس ارشد سیاسی ـ امنیتی ترک نیز در گفت و گو با تلویزیون بیلگی پلاس اظهار کرد: خاشقچی ابتدا به کنسولگری عربستان در آمریکا برای دریافت نامه تاییدیه طلاق از همسر اول خود مراجعه می کند و آنها وی را به کنسولگری عربستان در استانبول ارجاع می دهند و این در حالی است که همسر اول خاشقچی عرب بوده و اصلا شهروند ترکیه نبوده است.

وی بیان کرد: نامه طلاق را می توان از هر کنسولگری در سایر کشورها دریافت کرد و هیچ نیازی به حضور فیزیکی ندارد چرا که از طریق پست و یا فاکس این تاییدیه ها قابل دریافت است.

این کارشناس ارشد سیاسی ـ امنیتی تاکید کرد: ارجاع خاشقچی به کنسولگری ریاض در استانبول، ورود تیم 15 نفره امنیتی از عربستان به ترکیه ، تخلیه کارکنان در روز حادثه از کنسولگری و وعده این روزنامه نگار به نامزد خود مبنی بر خروج از این مکان دیپلماتیک حداکثر تا 2 ساعت دیگر به ما می گوید که او در داخل ساختمان کشته و یا تا قبل از ساعت سه (قبل از تماس خدیجه چنگیز نامزد خاشقچی با مقامات عالی ترکیه) از ساختمان به بیرون منتقل شده است.
حنیفی آوجی رییس سابق پلیس امنیت ترکیه نیز در مصاحبه با خبرنگار شبکه تی.جی.آر.تی ضمن رد فرضیه قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، مدعی شد که این روزنامه نگار مشهور توسط عوامل آل سعود ربوده شده است.

پینار حاجی بکتاش اوغلو نماینده سابق مجلس و حقوقدان در گفت و گو با تلویزیون خبر تورک اظهار کرد: در حال حاضر نمی توان از یک جنایت صحبت کرد چرا که هیچ گونه سرنخ مستند در این خصوص به دست نیامده است.

وی تاکید کرد: اما آن چیزی امروز بهانه لازم را در اختیار مقامات امنیتی ترکیه قرار داده، این است که خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده است و حکومت ریاض در نقطه ثقل فشار بین المللی جای گرفته است.

حسین گولرجه مفسر سیاسی ترک نیز در گفت و گو با تلویزیون بیاض اظهار کرد: حکومت ریاض مسئول ناپدید شدن خاشقچی است و امروز پس از گذشت دو هفته همچنان درباره سرنوشت این روزنامه نگار مشهور اطلاع رسانی دقیق نمی کند و آنها در تلاش هستند تا این موضوع مشمول گذر زمان شده و از حساسیت آن کاسته شود.

رسانه های ترکیه در دو روز گذشته اعلام کردند که در داخل برخی اتاق های کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول عربستان در استانبول رنگ آمیزی صورت گرفته و ممکن است که برخی تغییرات فیزیکی نیز در دیوارها برای محو آثار قتل صورت گرفته باشد.

روز گذشته شبکه های تلویزیونی از ورود یک تیم حرفه ای نظافتی به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول تصاویری را پخش کرده و ورود آنها را ساعاتی قبل از بازرسی فنی تیم پلیسی مشکوک و در راستای پاک کردن آثار جرم عنوان کردند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا