خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نفت خام از 6آبان وارد بورس می‌شود

عرضه نفت خام سبک ایران در بورس انرژی به قیمت پایه هر بشکه 79 دلار و 15 سنت در ششم آبان‌ماه 1397 آغاز می شود.

به گزارش انصاف نیوز و به نقل از وبسایت سازمان بورس و اوراق بهادار، حجم عرضه نفت در بورس یک میلیون بشکه در روز است و همه خریداران نفت می‌توانند در دادوستد طلای سیاه مشارکت کنند.

نحوه فروش نفت در بورس انرژی 20 درصد ریالی و 80 درصد ارزی است. تسویه بخش ریالی (بر اساس نرخ تسعیر) به صورت نقدی پیش از تحویل محموله و تسویه بخش ارزی به صورت اعتباری، با ارائه ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت ریالی معتبر از بانک‌های مورد قبول شرکت ملی نفت ایران، پس از تحویل محموله انجام می شود.
خریدار باید بخش ارزی را در مدت زمان مشخص شده بعد از بارگیری، به ترتیب مورد تائید شرکت ملی نفت که در اطلاعیه عرضه اعلام خواهد شد، واریز و تسویه کند.

تحویل نفت‌خام به خریداران در محموله‌های حداقل پنج هزار تنی (معادل حدود 35 هزار بشکه استاندارد) قابل انجام است و البته، خریداران می توانند با تجمیع قراردادهای خرید، نسبت به خرید محموله‌های بزرگتر اقدام کنند.

خریداران براساس قیمت پایه اعلامی شرکت ملی نفت ایران که طبق قیمت‌های معاملاتی امور بین‌الملل این شرکت خواهد بود، روی قیمت نفت‌خام رقابت می کنند که انتظار می‌رود ایجاد چنین فضای رقابتی منجر به کشف قیمت مناسب و شفاف شود.

عرضه نفت در بورس انرژی که از 6 آبان ماه آغاز می شود تا 13 آبان ادامه دارد و پس از جمع‌بندی و ارزیابی دوباره، تصمیم نهایی اعلام می شود.

به گزارش ایرنا، هرچند طرح عرضه نفت خام در بورس، بارها مطرح شده اما ناکام مانده بود، در نهایت در تیرماه امسال با حمایت دولت و تاکید اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری آماده عملیاتی شدن است.

جهانگیری در این باره گفت، نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد و بخش خصوصی می تواند به طور شفاف نفت بخرد و صادر کند. تلاش ما این خواهد بود که برای کاهش فروش نفت کاری کنیم که شعار آمریکا را به شکست بکشانیم و دولت در این زمینه برنامه ریزی کرده است.

با عرضه نفت خام در بورس، بخش خصوصی می تواند به صورت شفاف در فروش و صادرات نفت خام مشارکت کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا