خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لایحه مجلس آمریکا برای ممنوعیت فروش سلاح به عربستان

مجلس نمایندگان آمریکا در لایحه‌ای پیشنهاد ممنوعیت فروش سلاح به عربستان سعودی را ارائه داد مگر اینکه وزیر امور خارجه این کشور بتواند ثابت کند که دولت سعودی دستور قتل جمال خاشقجی را صادر نکرده است.

به گزارشل ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، جیم مگ گاورن، سناتور دموکرات و رئیس کمیسیون حقوق بشر مجلس نمایندگان آمریکا و از اعضای عالی رتبه کمیته قانون این مجلس گفت: مساله‌ خاشقجی، روزنامه نگار ناپدید شده سعودی نقض آشکار تمامی معیارهای بین‌المللی است .

این قانونگذار آمریکایی گفت که کمک‌های نظامی آمریکا و فروش سلاح به عربستان باید ممنوع شود مگر این که مایک پامپئو، وزیر خارجه بتواند درباره‌ وضعیت خاشقجی توضیحات قانع کننده‌ای ارائه دهد.

مک گاورن افزود: اگر آمریکا نخواهد برای هیچ چیزی اقدام کند باید با صدای بلند و با صراحت از حقوق بشر دفاع کند. ارزشهای ما قدرت ماست و ما نمی‌توانیم در برابر آنها و زمانی که این ارزش‌ها تضعیف شده یا مورد حمله قرار می‌گیرد، بی تفاوت بمانیم.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست از دوم اکتبر و پس از ورودش به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده و اکنون موضوع قتل وی به مساله‌ای پرمناقشه تبدیل شده است.

دیگر قانونگذاران آمریکایی نیز مواضع مشابهی در قبال عربستان اتخاذ کرده و گفته‌اند در صورتی که گزارش‌ها از قتل خاشقجی به دستور ولیعهد عربستان اثبات شود دولت آمریکا باید این کشور را تحریم کند.

سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام هشدار داده است اگر خاشقجی به دستور عربستان کشته شده باشد آنها بهایی سنگین می‌پردازند.

به نوشته اینترسپیت این لایحه از سوی شش قانونگذار دموکرات و جمهوری‌خواه مورد تایید قرار گرفته و به مجلس نمایندگان ارائه شده است.

سناتور جمهوری خواه جان کندی نیز گفت که اگر معلوم شود ناپدید شدن خاشقجی به دستور دولت عربستان بوده دولت آمریکا باید به تلافی این اقدام وارد عمل شود.

وی گفت: ما می‌توانیم دیپلمات ها را اخراج کنیم. می‌توانیم قطعنامه سازمان ملل را داشته باشیم. می‌توانیم فروش سلاح را متوقف کنیم. می‌توانیم افراد را تحریم کنیم.  سیاست خارجی ما باید نشانگر ارزشهای ما باشد. اینجا آمریکا است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا