خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیامد پذیرش قتل خاشقچی از طرف سعودی‌‌ها | احمد زیدآبادی

احمد زیدآبادی در یادداشتی تلگرامی نوشت: «عربستان سعودی ضمن تأیید خبر قتل جمال خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول، عملاً مسئولیت این حادثه را به عهده گرفت.

سعودی‌ها وعده داده‌اند که قاتلان خاشقچی را مجازات کنند و اصلاحاتی در دستگاه‌های امنیتی خود انجام دهند.

مواضع ناهمسان و ضد و نقیض سعودی‌ها از زمان ناپدید شدن خاشقچی تاکنون، البته برای آنها همچنان دردسرساز خواهد بود اما اعتراف به قتل و تصمیم به مجازات قاتلان و اصلاح دستگاه امنیتی می‌تواند آنها را از مخمصۀ قتل خاشقچی نجات دهد.

به نظر می‌رسد بسیاری از محافل رسانه‌ای و سیاسی در آمریکا و اروپا خواهند کوشید تا پای ولیعهد سعودی را به این ماجرا بکشانند و بر عزل او به عنوان تقاص خون خاشقچی اصرار ورزند.

دولت‌های غربی بخصوص دولت آمریکا اما اشتیاقی به این کار ندارند و صِرف به عهده‌گیری مسئولیت قتل و مجازات عاملان و تضمین عینی سعودی‌ها به رها کردن این شیوه از برخورد با منتقدان و مخالفان‌شان را دلیلی کافی برای حل تدریجی بحران می‌دانند.

روشن است که ماجرای قتل خاشقچی ضربۀ حیثیتی سنگینی به وجهۀ سعودی‌ها وارد کرد و مجازات جدی نیروهای دخیل در قتل او چه بسا به مناقشاتی در داخل خاندان حاکم بر عربستان نیز دامن زند. با این حال، این ماجرا سعودی‌ها را در شرایطی قرار داده است که ناگزیر از انجام برخی از اصلاحات بنیادی در حساس‌ترین بخش‌های نظام سیاسی خود هستند؛ موضوعی که به نوبۀ خود می‌تواند در میان مدت وجهۀ داخلی و بین‌المللی آنان را بهبود بخشد.

در هر صورت حذف فیزیکی یک روزنامه‌نگار نشان داد که هیچ کشوری در دنیا برای ارتکاب این نوع جنایات از مصونیت برخوردار نیست و اگر تمام کشورها این پیام را دریافته باشند؛ خون خاشقچی اثرگذارترین خونی است که تاکنون از یک روزنامه‌نگار ریخته شده است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا