خرید تور تابستان ایران بوم گردی

افشاگری گاردین از پرداخت میلیون ها پوند به رسانه‌ها برای بهبود چهره پادشاهی عربستان

لندن به مرکزی برای کمپین ارتباطی روابط عمومی و تاثیرات جهانی عربستان سعودی تبدیل شده است. گزارش اخیر گاردین نشان می‌دهد که شرکت‌های بریتانیایی میلیون‌ها پوند از عربستان سعودی دریافت کرده‌اند تا تصویر بهتری از پادشاهی عربستان و متحدان منطقه‌اش را ارائه دهند.

به گزارش شفقنا و به نقل از گاردین، عربستان به دلیل نقض گسترده حقوق بشر و دخالت در ایجاد جنگ یمن شهرت بدی در جهان پیدا کرده است؛ این موضوع با اتفاقات دو هفته اخیر در ارتباط با مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشینگتن پست، افزایش یافته است. روزنامه گاردین تحقیقی در مورد چگونگی تبدیل شدن لندن به مکانی برای لابی‌گری عربستان سعودی در جهت بهبود چهره پادشهای سعودی صورت داده است.

به عنوان مثال، نگرانی جدیدی در مورد تصمیم روزنامه ایندپندنت برای همکاری با انتشارات عربستانی که ارتباط نزدیکی با دولت این کشور دارند، ایجاد کرده است.

دفتر انتشاراتی آنلاین «وایس» در لندن، در حال کار بر روی یکسری فیلم‌های تبلیغاتی برای عربستان سعودی است.

یک شرکت چاپ و نشر عربستانی که با شرکت‌های رسانه‌ای غربی قرارداد دارد، مقادیر زیادی پول را به موسسه گلوبال چنج تونی بلر، اهدا کرده است.

از زمانی که محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ میلادی به قدرت رسید، بسیاری از شرکت‌های رسانه‌ای، و تبلیغاتی به عربستان سعودی رفته‌اند. اما تلاش های اخیر بن سلمان برای بهبود تصویر جهانی پادشاهی عربستان با ناپدید شدن خاشقجی تضعیف شده است.

یکی دیگر از این شرکت‌ها، شرکت «کانسولوم» در لندن است که کارکنان آن، کارکنان سابق «بل پوتینگر» هستند؛ شرکتی که برنامه‌های ارتباطی وسیعی با دولت عربستان سعودی داشته است.

کمپانی «فروید» که توسط متیو فروید تاسیس شده است، حمایت‌های تبلیغاتی از برنامه ۲۰۳۰ پادشاهی عربستان تحت حکومت بن سلمان را آغاز کرده بود. یکی از سخنگوهای این شرکت این هفته گفته بود که آنها دیگر برای دولت عربستان کار نمی‌کنند.

بر اساس منابع اطلاعاتی، شرکت رسانه‌ای «سی.تی گروپ» که توسط «لینتون کراسبی»، یک استراتژیست محافظه‌کار تاسیس شده است، مقالات «خالد الحیل»، یکی از سران معترض به سیاست‌های قطر را در نشریات بریتانیایی منتشر می‌کرده است.

عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر ارتباطات دیپلماتیک و اقتصادی خود را با قطر به توصیه عربستان قطع کردند و قطر را به حمایت از تروریسم و نزدیکی بیش از حد به ایران، رقیب منطقه‌ای ریاض، متهم کردند.

شرکت رسانه‌ای «سی.تی گروپ» به درخواست‌های فراوان برای اظهار نظر در این مورد که آیا قراردادی با عربستان سعودی یا متحدان منطقه‌ای این کشور دارند یا نه، پاسخ نداده است.

در میان سایر شرکت‌های تجاری لندن که در ماه‌های اخیر ارتباطاتی با دولت عربستان داشته‌اند، می‌توان به شرکت «پیج‌فیلد گلوبال کونسیل» اشاره کرد که اعلام کرده دیگر با این کشور همکاری نمی کند. شرکت تجاری «میلتون پارتنرز»، نیز گفته است که در حال حاضر هیچ قراردادی را با کشورهای منطقه‌ای خاورمیانه ندارد، اما در این مورد که آیا پیشتر و در دو سال اخیر با آنها همکاری کرده است، اظهار نظری نکرده است. شرکت «ککتس سی.ان.سی» که شاخه‌ای از شرکت فرانسوی «پابلیسیس» است، و در لندن دفترهایی دارد، اعلام کرده است که از آغاز سال جاری با عربستان سعودی کار نکرده است.

شرکت تبلیغاتی «دبلیو.پی.پی» از اظهار نظر در مورد اینکه آیا قراردادی با عربستان یا کشورهای متحد سعودی دارد، خودداری کرده است.

منابع اطلاعاتی در شرکت «وایس» گفته‌اند که این کمپانی، فعالیت‌هایی را در جهت ارتقای چهره عربستان در همکاری با انتشارات عربستانی «اس.آر.ام.جی» داشته است. انتشارات اس.آر.ام.جی، روابط نزدیکی با وزارت اطلاعات عربستان دارد.

یک ویدیو تولید شده توسط شرکت تبلیغاتی وایس در یوتیوب منتشر شد که توریسم در عربستان را تبلیغ می‌کرد و این فیلم، میلیون‌ها بازدید در یوتیوب داشته است. در یک فریم در انتهای این ویدیوی ۱۵ دقیقه‌ای، نوشته شده است که این ویدیو با همکاری شرکت اس.آر.ام.جی تولید شده است.

در ماه مارس امسال، تعدادی از روزنامه‌های انگلیسی، از جمله گاردین، تبلیغاتی را در جهت ترویج برنامه‌های اصلاحی بن سلمان آغاز کردند.

شرکت اس.آر.ام.جی که رئیس سابقش اخیرا وزیر فرهنگ عربستان سعودی شده است، و مسئولیت‌های زیادی را در جهت ترویج برنامه‌های مدرنیزاسیون عربستان در دست دارد، اغلب از این شرکت برای توسعه و تبلیغ سیاست‌های بن سلمان در انگلیس استفاده می‌کرده است.

این شرکت همچنین قراردادی را با روزنامه ایندپندنت امضا کرد تا زبان‌های جدیدی را برای وبسایت این روزنامه طراحی و اضافه کنند تا مردم خاورمیانه هم بتوانند به راحتی آن را مطالعه کنند؛ همچنین همه کارکنان جدید این وبسایت نیز توسط انتشارات عربستانی انتخاب و استخدام شده‌اند.

روزنامه معروف تلگراف نیز گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه عربستان سعودی در قالب کمک، نسخه‌های این روزنامه را از پیش خریداری می‌کند را رد کرده است.

«لینا خطیب» رئیس برنامه خاورمیانه و شمال افریقای «چتم هاوس» گفته است که عربستان سعودی در دو سال اخیر از زمان روی کار آمدن بن سلمان، کمپین وسیعی را برای تاثیرگذاری در بریتانیا و آمریکا آغاز کرده است.

او گفته است که عربستان سرمایه‌گذاری در محتواهای انگلیسی‌زبان را انتخاب کرده است و مخاطبان بریتانیا را هدف قرار داده تا به دولت ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس کمک کند و در ازای آن، بریتانیا نیز به فروش سلاح به عربستان در طول جنگ یمن، ادامه دهد. خانم خطیب می‌گوید که عربستان فعالیت‌های مشابهی را در آمریکا نیز آغاز کرده است تا چهره بین‌المللی خود را بهبود ببخشد.

عربستان فعالیت‌های خود را تا جایی گسترش داده که ده‌ها تن از نمایندگان حزب کارگر و محافظه‌کار بریتانیا در سه سال اخیر، سفرهای رایگانی را به ارزش بیش از ۲۰۰هزار پوند به عربستان سعودی دریافت کرده‌اند؛ در حالی که یک سفر معمولی به عربستان در حدود ۸هزار پوند هزینه دارد.

رحمان کریستی، یکی از نمایندگان محافظه‌کار پارلمان، ۴۶هزار پوند دریافت کرده تا به موسسه تحقیقاتی و مطالعات اسلامی شاه فیصل برای دو سال، مشاوره دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا