خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در نشست روحانی و جامعه‌شناسان چه گذشت؟

رییس جمهور روحانی گفت: همانطور که علم دستوری نمی‌شود انتقاد هم نمی‌تواند دستوری باشد، ما استقلال دانشگاه و بررسی‌های علمی و پژوهشی را می‌پذیریم اما این که کناری بایستند و بدون ارائه راهکارهای عملی، صرفا انتقاد کنند و بگویند دولت این کار را بکند یا انجام ندهد، قابل پذیرش نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز سه شنبه در جلسه ای با حضور جمعی از محققان علوم اجتماعی و اساتید جامعه شناسی دانشگاه‌های کشور با بیان این که باید نشاط را در جامعه امروز ایران بیش از پیش تقویت کنیم، افزود: گاهی با تفسیرهایی از واقعیت‌های جامعه مواجه ایم که گاهی این تفاسیر با واقعیت‌ها منطبق نبوده و حتی فاصله زیادی دارد.

وی رسالت و نقش دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان را در روند زدودن سریع تر مشکلات جامعه، محوری و بسیار مهم برشمرد و تاکید کرد: گاهی واقعیت‌ها با تفسیر و احساس مردم متفاوت است و اساتید دانشگاه‌ها به عنوان مرجع اجتماعی، در ارائه تفسیر واقعی به جامعه، مسوولند و باید در این فرآیند، مشارکت فعال تر داشته باشند.

رییس جمهوری با یادآوری این که ‘تفسیری که گاهی در جامعه از وضع و مشکلات امروز و فردا وجود دارد، بالاتر از واقعیت‌ها است’، اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا از این فاصله کاسته شود و البته این بدان معنا نیست که ما برای گسترش امید، خلاف واقع گفته و یا صرفاً شعار بدهیم بلکه باید واقعیت‌ها و مشکل را در همان حدی که هست و نه بیشتر، بیان کنیم.

روحانی، بیان راه حل‌ها همزمان با طرح مشکلات را ضروری خواند و تصریح کرد: امروز باید سرمایه اجتماعی را با تقویت اعتماد عمومی بیش از پیش افزایش دهیم چرا که کاهش سرمایه اجتماعی می‌تواند بزرگترین معضل جامعه باشد که البته آن هم، از کاهش اعتماد نشات می‌گیرد.

وی همچنین گفت: دانشگاه باید مستقل عمل کرده و به هر نتیجه ای که در تحقیقات و پژوهش‌های علمی رسید، اعلام کند اما اساتید دانشگاه نباید خود را از دولت جدا بدانند و همه ما بار مسوولیت سنگینی را برعهده گرفته ایم.

رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که ‘ همانطور که علم دستوری نمی‌شود انتقاد هم نمی‌تواند دستوری باشد’، گفت: ما استقلال دانشگاه و بررسی‌های علمی و پژوهشی را می‌پذیریم اما این که شما کناری بایستید و بدون ارائه راهکارهای عملی، صرفا انتقاد کنید و بگویید دولت این کار را بکند یا انجام ندهد، قابل پذیرش نیست. همه بار مسوولیت سنگینی را مشترکاً بردوش داریم و باید برای انجام بهینه این مسئولیت سنگین، نهایت تلاش خود را بکار بگیریم.

روحانی با بیان این که باید موفقیت‌ها و دستاوردها را تبلیغ و ناکامی‌ها را هم به همان اندازه واقعی آنها بیان کنیم، افزود: دولت معصوم نیست و ممکن است در برخی موارد نیز در کنار موفقیت‌ها و دستاوردهای گسترده ای که داشته، خطاهایی هم داشته باشد که ضروری است آن خطاها را با راه حل بیان کنید. به عبارتی همه باید به دنبال راه حل برویم و وارد میدان شده و مسایل را تبیین کنیم.

وی تصریح کرد: ما کشور نیرومندی هستیم و نباید اجازه داد برخی‌ها آینده را برای مردم سیاه ترسیم کرده و آنان را نگران سازند. جامعه ما نباید نگران فردا باشد ؛ جامعه ای که بیش از امروز، نگران فردا باشد باعث می‌شود همین نگرانی از فردا، امروز آن را نیز برهم بزند.

رییس جمهوری با تاکید بر این که تمام تلاش ما باید معطوف به تقویت انسجام و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی شود، اظهارداشت: حکومت ما بر مبنای مردم‌سالاری است اما الزامات آن گاهی اوقات رعایت نمی‌شود به گونه ای که در مواردی شاهدیم بعد از انتخابات، تازه دوره انتقام گیری رقبا شروع شده و حتی به قیمت لطمه زدن به مردم و کشور، مشکلاتی را برای دولت و جامعه ایجاد می‌کند.

روحانی دستاوردها و اقدامات دولت در بخش‌های مختلف از جمله زنان، جوانان، اقلیت‌های قومی، آزادی‌ها، عمران روستاها، کاهش تورم، توسعه خطوط ریلی و جاده ای و بهره گیری از منابع مشترک انرژی با همسایگان را کم‌سابقه ذکر کرد اما تأکید نمود که این به معنای نبود مشکلات در کشور نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط پیچیده منطقه ای و جهانی اشاره کرد و گفت: محیط پیرامونی ایران با شرایط ویژه ای مواجه است و عکس العمل و اقدامات ما در عمده حوزه‌های منطقه ای درست، بجا و حساب شده بوده است.

رییس جمهوری تصریح کرد: حکومتی که در آمریکا به قدرت رسیده در دشمنی با ایران و ایرانی، کم سابقه است اما به رغم همه تلاش‌هایش، در رسیدن به اهداف ناکام خواهد ماند همانطور که تاکنون موفق نبوده است.

روحانی با برشمردن برخی از موفقیت‌های حقوقی ایران در مجامع بین المللی علیه زیاده خواهی‌های واشنگتن، اظهارداشت: آمریکا در زمینه برجام شکست خورده تاریخ است و شکست ترامپ در جلسه شورای امنیت و در جریان مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد، نشان داد که سیاست خارجی ما از تدبیر، انسجام و برنامه ریزی دقیق برخوردار است.

وی تاکید کرد: با اتحاد و تقویت انسجام ملی از مشکلاتی که آمریکایی‌ها در این چند ماهه ایجاد کرده اند، بسیار سریع و به خوبی عبور خواهیم کرد و آنان نمی‌توانند به روندی که پی گرفته اند، ادامه دهند.

در ابتدای این جلسه نیز که بیش از سه ساعت به طول انجامید، جمعی از اساتید و محققان علوم اجتماعی در فضایی صمیمی با رییس جمهوری به طرح دیدگاه ها و نظرات خود برای برون رفت از مشکلات کشور پرداختند.

ضرورت تفاهم بر سر چگونگی تقویت همبستگی اجتماعی جامعه ایران به عنوان یک مساله محوری، ضرورت استفاده بیشتر از ظرفیت‌های علمی جامعه در عرصه اجرایی، تاکید بر تمرکز بر روی جوانان تحصیلکرده و بهره گیری بهتر ازاین فرصت جمعیتی کشور، پیگیری توسعه عدالت گرا، توجه بیشتر به موضوع دعوت به نظام کارشناسی، اعتماد به جامعه علمی به عنوان میانجی حاکمیت با مردم، توجه ویژه به جایگاه زنان، تاکید بر اهمیت این جلسات تخصصی به عنوان نماد شنیدن سخن جامعه و ضرورت ارتباط قوی تر دولت با مجموعه نخبگان کشور از جمله مباحث و موضوعاتی بود که استادان و صاحبنظران اجتماعی شرکت کننده در این نشست پیرامون آنها، دیدگاه‌های خود را با رییس جمهوری در میان گذاشتند.

تقویت جامعه مدنی و گسترش حوزه عمومی، نهادینه شدن حوزه عمومی سیاستگذاری، ضرورت تقویت راهکارهای اعتماد بیشتر مردم به دولت، ارتباط بیشتر دولت با رسانه‌ها و ضرورت سنجش مداوم وضعیت آسیب‌های اجتماعی و حراست دولت از جامعه در برابر آن آسیب‌ها، از دیگر موضوعاتی مطروحه در این جلسه بود.

بنا بر گزارش ایرنا، سید ضیاء هاشمی، حسین سراج زاده، هادی خانیکی ، جلال عباس شوازی، مهرداد عربستانی ، مهدی اعتمادی فر ، علی اکبر تاج مزینانی، مهدی فرقانی ، مسعود کوثری، تقی آزاد ارمکی، سارا شریعتی ، علی محمد حاضری ، محسن گودرزی، محمد رضا جوادی یگانه ، مرضیه موسوی، مسعود چلبی ، مقصود فراستخواه، نعمت الله فاضلی، حمید رضا جلائی پور، علی جنادله، محمد فاضلی، فاطمه جواهری، محمد جواد زاهدی مازندرانی از محققان علوم اجتماعی و اساتید جامعه شناسی دانشگاه‌های کشور در این نشست رییس جمهوری شرکت داشتند.

همچنین در این نشست سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ، محسن حاجی میرزایی دبیر هیات دولت، علی ربیعی و مجید تخت روانچی حضور داشتند.

سارا شریعتی و محسن گودرزی: نبودیم

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با سلام بنویسید اساتید جامعه شناسی دانشگاه های تهران نه کشور!!!!!!!!! امانت در اطلاع رسانی را خواهشا مراعات فرمایید

  2. بادرود.اینگونه جلسات قطعن به خیر وصلاح است.لازم بود از تمامی دانشگاههای کشور اساتید باسواد و کارکشته حضور داشتند.از همه مهمتر آقای روحانی و دولتش باید استقلال خود را حفظ کرده و انسانهای توانمند و آگاه و باسواد در رأس وزارتخانه ها انتخاب کنند.حتمن لازم است در این شرایط حساس به دانشجویان و معلمان از نظر مالی دولت توجه ویژه ای داشته باشد.با حقوق پارسال مثلن یک معلم چطور در برابر این گرانی وحشتناک دوام بیاورد. نمیشود امیدواری را حفظ کرد.قیمتی که روی جنس ها خورده دو برابر و گاهی سه برابر به مردم می فروشند.چرا دولت نظارت و حمایت نمی کند؟کارمندان دولت واقعن زیر فشار مافیای بازار هستند.در روز روشن غارتگری میکنند در بازار..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا