خرید تور تابستان ایران بوم گردی

۱۰ مدرسه عادی در هر استان مکلف به متناسب سازی برای حضور دانش‌آموزان استثنایی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در هر استان به صورت تکلیفی، باید حداقل ۱۰ مدرسه بزرگ عادی برای حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه آماده‌سازی و متناسب‌سازی شود. رویکرد اصلی ما توسعه آموزش تلفیقی است و برای فرهنگ‌سازی در خصوص این اقدامات نیز برنامه ریزی کرده ایم.

۱۰ مدرسه عادی در هر استان برای حضور دانش‌آموزان استثنایی مکلف به متناسب‌سازی هستند

«حمید طریفی حسینی» معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در مورد متناسب‌سازی مدارس برای سال تحصیلی جدید گفت: در هر استان به صورت تکلیفی، باید حداقل ۱۰ مدرسه بزرگ عادی برای حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه آماده‌سازی و متناسب‌سازی شود. رویکرد اصلی ما توسعه آموزش تلفیقی است و برای فرهنگ‌سازی در خصوص این اقدامات نیز برنامه ریزی کرده ایم. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: هفته آینده قرار است جلساتی برخط از طریق شبکه شاد با مدیران مدارس برگزار کنیم تا اهمیت و ضرورت آموزش تلفیقی را یادآوری کنیم و مدیران نیز مطلع شوند و ملاحظات و اطلاعاتی که هنگام ثبت نام از دانش آموزان استثنایی مورد نیاز است را در نظر داشته باشند و بدانند نحوه جایابی، طبقه‌ای از مدرسه که دانش آموز استثنایی می‌تواند آنجا مستقر شود، مناسب‌سازی فضاهای فیزیکی مدرسه و… باید چگونه باشد. 

طریفی حسینی تصریح کرد: کلاس‌بندی برخی از دانش آموزان و معلمان هنوز انجام نشده و برخی معلمان هنوز نمی‌دانند امسال به کدام کلاس تخصیص داده شده‌اند. البته بیش از ۵۰ درصد کلاس‌بندی‌ها به صورت میانگین صورت گرفته است و معلمان نیز ابلاغ خود را دریافت کرده اند. بر همین اساس برنامه ریزی‌هایی انجام شده تا آموزش‌هایی به معلمان ارائه شود. همین حالا برای هزار معلمی که دانش آموز اوتیسم دارند دوره آموزشی و توانمندسازی با همکاری دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌کنیم که از هفته پیش رو آغاز خواهد شد. این دوره پیش از سال تحصیلی جدید، برگزار می‌شود. 

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام که اقدامات مرتبط با سنجش دانش آموزان را هم انجام داده، حدود دو هزار نفر دوره آموزشی گذرانده‌اند و آزمون مرحله مقدماتی این دوره نیز برگزار شده است. هر کسی مرحله اول و مقدماتی را قبول شود، می‌تواند به مرحله تکمیلی برود و در صورتی که در مرحله مقدماتی قبول نشوند، باز هم باید این مرحله را بگذرانند تا از مهرماه با آمادگی کامل به گروه‌های هدف جدیدی که به مراکز سنجش اضافه می‌شوند خدمات ارائه دهند؛ گروه‌هایی مانند جامعه دانش آموزان پیش دبستانی، نقص توجه و بیش فعالی، آن‌هایی که نیاز به سنجش‌های تخصصی‌تر برای موارد مختلف از جمله جهش تحصیلی دارند و… 

طریفی حسینی با بیان اینکه برای مدیران مدارس استثنایی نیز دوره‌های آموزشی و توانمندسازی تدارک دیده شده، عنوان کرد: این دوره‌ها بخصوص برای مدیران تازه منصوب شده برگزار می‌شود تا چارچوب‌ها و اصول کار در آموزش و پرورش استثنایی را از لحاظ اقدامات مدیریتی و تعاملات بین بخشی بشناسند. 

او در ادامه در خصوص طیف دانش آموزان استثنایی که امکان انتقال و تحصیل آن‌ها در مدارس عادی وجود دارد، بیان کرد: برای اولین بار کمیته‌ای تحت عنوان «کمیته جای دهی آموزشی» ذیل مراکز جامع سنجش، آموزش و توانمندبخشی و مداخله بهنگام تشکیل داده ایم. رئیس این کمیته همان رئیس مرکز جامع است و نماینده مدیران مدارس، آموزگاران و یک نفر نیروی توانبخش و یک نفر از والدین دانش آموز در کمیته حضور دارند و بر اساس ارزیابی‌های انجام شده و بررسی سایر شرایط دانش آموز و وضعیت مدارس موجود در منطقه سکونت او در مورد اینکه دانش آموز در چه دوره تحصیلی؛ عادی یا استثنایی و چه مدرسه ای؛ عادی یا استثنایی تحصیل کند، تصمیم گیری می‌شود. 

طریفی حسینی افزود: ممکن است برخی از دانش آموزان استثنایی توانایی تحصیل در دوره‌های عادی را هم داشته باشند، اما این امر محقق نشود و دلایل مختلفی هم دارد مثلا ممکن است خانواده بنابر مشکلاتی که دارد این کار را انجام ندهد یا کمیته جای دهی آموزشی به این نتیجه برسد که دانش آموز به دلیل شکست‌های تحصیلی پی در پی نمی‌تواند پیشرفت چندانی داشته باشد. در این حالت کمیته تصمیم می‌گیرد که دانش آموز در دوره‌های استثنایی جای دهی شود. ممکن است مثلا دانش آموزی با نقص بینایی تا کلاس ششم ابتدایی در مدرسه عادی درس خوانده باشد، ولی وضعیت او به صورتی باشد که ادامه تحصیل در مدرسه عادی برای او سخت شده باشد و کمیته نیز همین تشخیص را بدهد، در مورد چنین دانش آموزی، ممکن است او را به دوره‌های استثنایی مانند دوره‌های پیش حرفه‌ای بفرستند. 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد: بنابراین مرجعیت جای دهی دانش آموزان در نظام آموزشی و تعیین نوع مدرسه که مدرسه عادی باشد یا استثنایی برعهده کمیته مذکور است. نوع و شدت معلولیت دانش آموزان از مواردی است که بر اساس آن وضعیت جای دهی دانش آموز تعیین می‌شود. همچنین سطح خدماتی که دانش آموز باید دریافت کند نیز از دیگر مواردی است که کمیته آن را تشخیص می‌دهد؛ خدمات حمایتی و توانبخشی مورد نیاز و اینکه آیا دانش آموز نیاز به معلم رابط دارد یا خیر و در صورت نیاز باید چند ساعت با معلم رابط کار کند و… همه در کمیته جای دهی بررسی و در خصوص آن تصمیم گیری می‌شود. برای اولین بار در نظام آموزش و پرورش استثنایی شرایطی ایجاد کردیم تا آنچه برای دانش آموز مطلوب است اتفاق بیفتد. 

به گفته طریفی حسینی برخی خانواده‌ها هنوز برای ثبت نام و سنجش دانش آموز خود اقدام نکرده‌اند. او در این رابطه گفت: توصیه ما این است که در هفته‌های باقی مانده تا آغاز مهرماه حتما برای نوبت گیری و انجام سنجش و ثبت نام بچه‌ها اقدام کنند تا ثبت سفارس کتب درسی، کلاس‌بندی و ساماندهی مدارس ما دچار مشکل نشود. 

معاون وزیر افزود: این تعلل ورزی از سمت خانواده‌ها بوده و باید نسبت به این موضوع زودتر اقدام کنند. دلایل این تعلل در مناطق روستایی و صعب العبور که همکاران ما بعضا از این مناطق بازدید هم کرده اند، شاید وضعیت رفت و آمد باشد. برخی نیز ممکن است مسافرت رفته باشند یا در شرایط خانوادگی قرار داشته‌اند که تا به حال نتوانسته‌اند برای ثبت نام مراجعه کنند. به هر حال دلیلش هرچه بوده، باید زودتر برای ثبت نام اقدام کنند. هم اکنون به صورت روزانه، نوبت گیری در سامانه مربوطه انجام می‌شود و باید اقدامات مربوط به سنجش دانش آموزان نیز سریع‌تر انجام شود. 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی گفت: تعداد این افراد خیلی زیاد نیست، ولی اگر در حد چند ده هزار نفر باشند باید سریعتر نوبت گیری کرده و ثبت نام کنند. در واقع ما تا همین حالا به اندازه جمعیت دانش آموزی سال قبل خودمان کار سنجش افراد را انجام داده‌ایم. پس جامانده‌ها از ثبت نام خیلی زیاد نیستند. شاید بخشی از کسانی که هنوز ثبت نام نکرده‌اند اتباع باشند. به هر حال والدین باید هرچه زودتر کار سنجش و ثبت نام همه دانش آموزان استثنایی را پیگیری کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا