خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«افتضاح تاریخی بی‌بی‌سی در حمایت از آیت‌الله منتظری»

کانال مستند «قائم مقام» در یادداشتی به قلم «امین فرج اللهی» با عنوان «افتضاح تاریخی بی‌بی‌سی در حمایت از آیت‌الله منتظری»، به یادداشتی از «احسان محرابی» با عنوان «اعدام مهدی هاشمی، مقدمه‌ی حذف آیت الله منتظری در فروردین 68» واکنش نشان داد.

انصاف نیوز، متن کامل این یادداشت را بازنشر می‌کند، هر چند حاوی ادبیاتی نامناسب و اتهام زننده است:

«مطلب جدید بی‌بی‌سی به لحاظ تاریخی تقریبا صفر و به لحاظ تحلیلی زیر صفر است. از اشتباهات فاحش و سطحی تاریخی‌اش مشخص است نویسنده به کوچکترین آشنایی با این موضوع نداشته و مطلب، نتیجه‌ی یک سرچ اینترنتی ساده است.

مثلا در مطلب گفته شده هنگام ترور مهندس بحرینیان، محمد عطریانفر فرمانده واحد اطلاعات سپاه اصفهان بوده است.

این گزاره از اساس غلط است و عطریانفر اساسا هیچگاه نه عضو سپاه بوده و نه فرمانده اطلاعات سپاه اصفهان. این اشتباه به خاطر این است که این بخش از مطلب نویسنده ناشی بی‌بی‌سی، کپی شده از مطلب یک ماه قبل سایت ضدانقلابی زیتون است که برای اولین‌بار این گزاره غلط تاریخی را مطرح کرد.

در جای دیگر مطلب ادعا شده پس از اعدام مهدی هاشمی «روابط آیت الله منتظری و آیت الله خمینی قطع شد تا اینکه در فروردین ۶۷ با دیدار هادی هاشمی، رئیس دفتر آیت الله منتظری با آیت الله خمینی و به نوعی دلجویی از او، این روابط بار دیگر برقرار شد».

هم ادعای قطع روابط غلط است و هم تاریخ دیدار مذکور. تا کنون نه جریان آیت‌الله منتظری و نه جریان بیت امام چنین ادعایی نکرده‌اند. تاریخ دیدار سیدهادی هاشمی با امام هم نه فروردین 67، بلکه 27 مهرماه 67 است.

در جای دیگر نوشته مهدی هاشمی پس‌از شهادت شهید محمد منتظری مسول واحد نهضتهای آزادیبخش شد. اما پس از انحلال آن در سال 61 “موسسه نهضت‌های آزادی بخش” زیر نظر آیت الله منتظری در قم تشکیل و مهدی هاشمی رییس آن شد.

این گزاره هم غلط است. شخص مهدی هاشمی به عنوان “نماینده آیت‌الله منتظری در امور نهضتهای آزادیبخش” منصوب شد. مؤسسه‌ای که نویسنده تاریخنَدان بی‌بی‌سی اسمش را شنیده، موسسه “نهضت جهانی اسلام” است که چندسال بعد توسط مهدی هاشمی تشکیل می‌شود.

در جای دیگر مطلب مدعی شده، مهدی هاشمی “به دلیل جایگاه پدرش که یکی از چهره‌های برجسته‌ی حوزه علمیه اصفهان بود، با محمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری رابطه نزدیکی داشت.

این گزاره هم غلط است. مرحوم سیدمحمد، پدر سیدمهدی، چهره برجسته‌ای در حوزه اصفهان نبوده، بلکه چون در ابتدای طلبگی آیت‌الله منتظری استاد او بوده، روابطشان با هم نزدیک و صمیمی بوده و هم سن بودن محمد منتظری و سیدمهدی هم باعث شده به قول آیت‌الله منتظری آنها از کودکی با هم بزرگ شوند.

وقتی مقدمات و اطلاعات اولیه تاریخی نویسنده اینقدر نادرست و ابتدایی است، طبیعتا تحلیل‌های سیاسی مبتنی بر آنها هم سطحی و نازل می‌شود. کاملا مشخص است نویسنده نه مستند قائم‌مقام را دیده و نه نقد محمد قوچانی به آن که اتفاقا مثل بی‌بی‌سی مدعی نقش مهم ماجرای مک‌فارلین در عزل آیت‌الله منتظری است را خوانده است.

مطلب رسما یک کپی پیست ناشیگرانه‌ی اینترنتی است. کاش مدیران بی‌بی‌سی بگذارند گزارش‌های تاریخی را همان حسین باستانی بنویسد، نه خامدستانِ خامه بدستی که مطالبشان مایه‌ی خجلت رسانه‌ی منتشرکننده بشود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. جناب کانال مستند «قائم مقام» ، بي بي سي با سابقه و تجربه چنديدن عمر جنابعالي، بسيار حرفه اي عمل ميکند و اگر مطالبي را که شما مدعي شده ايد صحت ندارند، منتشر کرده است، نه از سر ناآگاهي و ناشيگري و بزعم شما افتضاح تاريخي است! بلکه بنظر من خواسته تا هم به شماها و هم ساير بينندگان و شنوندگانش برساند که چقدر اين به اصطلاح (مستند) قائم مقام، سخيف و بي پايه و عاري از صحت و حقيقت بوده است. و البته اين، براي شما پاسخي بوده درخورتان و به اندازه تان، نه بيشتر. گرچه خيلي اميد ندارم، اما اميدوارم بفهميد.

    7
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا