خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش فاضل میبدی به سخنان برادر داماد رئیسی

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: «آقایی که نه قدی دارد و نه قامتی، نه بیانی دارد و نه سوادی، آمده در تلویزیون خواسته فردی مثل آقای خاتمی را زیر سوال ببرد/اگر هویت نظام را به عدالت، مسایل فرهنگی و کرامت انسانی گره بزنند، جایی برای عرض اندام این‌ها باقی نمی‌ماند.»

انتشار سخنان «میثم نیلی»، برادر داماد ابراهیم رئیسی در برنامه زنده صداوسیما در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها خبرساز شده است. او در این برنامه، مخالفت «سیدمحمد خاتمی» با حجاب اجباری را «مشرکانه و ارتداد‌آلود» خواند و او را به حرف زدن «مخالف حکم خدا» متهم کرده است. «نیلی»، از چهره‌های اصلی جبهه پایداری است که گفته می‌شود در پشت پرده چهره‌سازی در صداوسیما نقش پررنگی ایفا می‌کند. 

 مخالفان حجاب اختیاری این مطالبه را ناقض دین و در مخالفت با حکم قرآن قلمداد می‌کنند. در همین پیوند میثم نیلی، داماد رییس دولت سیزدهم نیز در آنتن زنده سازمان صداوسیما سخنان سیدمحمد خاتمی را مخالف حکم خدا خوانده است. اظهاراتی از این جنس که در دیگر بستگان ابراهیم رئیسی بی‌سابقه نیست، امروز به محل پرسش بسیاری بدل شده است. چرا امثال میثم نیلی، مدت‌ها است که تنها احکام قرآنی در مورد رعایت حجاب را برجسته می‌کنند و توجهی به دیگر احکام قرآن در زمینه حکومت‌داری ندارند؟

روزنامه اینترنتی فراز در این باره با محمدتقی فاضل میبدی، روحانی و عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم گفت‌وگو کرده است.

محمدتقی فاضل میبدی در انتقاد از چنین مواضعی گفت: «منافع امثال این آقا اقتضا می‌کند که هویت نظام را به این چیزها گره بزنند. اگر هویت نظام را به عدالت، مسایل فرهنگی و کرامت انسانی گره بزنند، جایی برای عرض اندام این‌ها باقی نمی‌ماند. در مملکتی که سفلگانی بیایند و در بدنه دولت حکومت کنند، طبیعی است که باید هویت نظام نیز به این مسایل گره بخورد. یعنی ما اسلام را از آن قله پایین کشاندیم و به چند تار موی زن تقلیل دادیم. اسلامی را که در قله عدالت و کرامت انسانی است، اسلامی را که آمده نابرابری‌های اجتماعی را از بین ببرد و هر انسانی را در جای خودش بنشاند، تقلیل داده‌ایم و در این مسایل خلاصه کرده‌ایم. زیرا برای عده‌ای، این نوع اسلام ابزار خوبی برای حفظ منافع خودشان است. اسلامی که تار و پودش با حجاب و مرگ بر آمریکا و این‌طور مسایل گره بخورد، اسلام نیست، بلکه ابزار است. اسلامی است که در دستگاه بنی‌عباس و بنی امیه هم بوده است».

او با اشاره به ویژگی‌های اصلام واقعی گفت: «اسلام واقعی که امام علی (ع) به خاطرش جنگید و به شهادت رسید، اسلام عدالت، اسلام حریت در گفت‌وگو، اسلام انتقاد از حاکمان و اسلام نجات گرسنگان است. خود علی (ع) هم فرمود که اگر به خاطر شکم گرسنگان و پرخوری ظالمان نبود، حکومت را نمی‌پذیرفت. یعنی پذیرفتن حکومت او برای این بود که گرسنه‌ای در جامعه نباشد و ظالم پرخوری نیز در جامعه باقی نماند. ظالمی که بخواهد با حق مردم شکم خودش را پر کند. بنابراین، اسلامی باشد که به حق و حقوق مردم توجه کند، دیگر جایی برای امثال این افراد نیست. حالا آقایی که نه قدی دارد و نه قامتی، نه بیانی دارد و نه سوادی، آمده در تلویزیون خواسته فردی مثل آقای خاتمی را زیر سوال ببرد. مساله روشن است. فردی است که با تعریف اسلام بازی می‌کند تا منافع خود را حفظ کند».

این روحانی با مصداقی کردن مساله و با اشاره به آیات قرآن گفت: «آیات اولیه قرآن که در مکه نازل شد، نجات گرسنگان، آزادی بردگان،‌ مبارزه با زورگویان و مستکبران نیز در کنار عبادت برای برای پیامبر اسلام مطرح بود. این‌ها همه در قرآن موجود است. «تکذیب دین را کسانی می‌کنند که به داد گرسنگان نمی‌رسند». این آیه قرآن است. بنابراین اگر کسی بخواهد آن نوع از اسلام را حفظ کند که فقط بنیانش حجاب است، این اسلام برای منافع خودشان بد نیست، خوب است. امام جمع مشهد نیز گفته که اگر حجاب از بین برود، دین ما از بین می‌رود. باید گفت دینی که بخواهد با حجاب از بین برود، بگذارید برود! دین با فقر و بی‌عدالتی و ظلم از بین می‌رود. دین هرگز با حجاب از بین نمی‌رود. زمان شاه مگر بی‌حجاب نداشتیم؟ مگر دین مردم از بین رفت؟ البته اگر خواسته باشیم حجاب را به زور به مردم تحمیل کنیم، شاید مردم به مسایل دیگری در دین بی‌اعتقاد شوند. اگر آمار بی‌حجابی روز به روز در حال افزایش، به خاطر برخوردهای نادرست و اجباری کردن است. بسیاری از این بی‌حجاب‌ها ممکن است دین را قبول داشته باشند اما با این کار در واقع دارند مبارزه سیاسی می‌کنند. ولی با برخوردهایی که انجام شده، با تهدید به شلاق و زندان و جریمه و تبعید، نمی‌توان مساله حجاب را حل کرد. هیچ مساله ارزشی و اعتقادی با زور و تهدید جا نیفتاده است. ما بهترین سرمایه‌های خود را به دلیل یک مساله فرعی از دست می‌دهیم».

او در ادامه چنین گفت: «اسلام دین تبلیغ است، نه دین تهدید! اسلام دین آزادی است نه دین زور! به مردم بگویید حجاب خوب است و بی‌حجابی بد؛ ما وظیفه‌ای بیش از این نداریم. تهدید و شلاق و زندان و تبعید و ممنوع‌الخروج کردن، ویژگی اسلام داعشی‌گری است. اما در اسلام علوی از این مسایل در خود ندارد».

میثم نیلی در گفت‌وگوی تلویزیونی مخالفت با حجاب اجباری را مصداق مخالفت با اجرای حکم قصاص دانسته بود. «محمدتقی فاضل میبدی»، عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به این قیاس تاکید کرد: «قصاص یک حکم قضایی است. حجاب حکم قضایی نیست. قصاص یک حق‌الناس است اما حجاب حق‌الناس نیست. این‌ها مساله حق‌الناس را با حق‌الله قاطی می‌کنند. تازه صراحتی که برای قصاص در قرآن وجود دارد، برای حجاب نیست. بله. فقها می‌گویند که پوشاندن مو در اسلام واجب است اما اینکه اینقدر روی حجاب حساس باشید اما روی مشکلات دیگری که دارد جامعه را از پا درمی‌آورد حساس نباشید، جای شک دارد؛ یک جریانی پشت این مساله است. چرا روی اختلاس و فساد، روی گرانی‌ها، دروغ‌گویی و ایجاد روابط فامیلی در حاکمیت حساس نیستید؟ اگر این‌ها را حل کردید، مساله حجاب نیز به خودی خود حل خواهد شد. نمی‌توان از خانمی که نه شغل و نه کاری دارد و هر روز در بازار با قیمت‌های تازه‌ای روبه‌رو می‌شود توقع حجاب داشت. باید از حکومت توقع داشت که مشکلات دیگر خانم‌ها را حل کند تا مساله حجاب نیز به خودی خود حل شود».

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا