خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ضرورت انتخاب یک وزیر اقتصاد استراتژیست

سجاد شهری زاده، کارشناس بازارهای مالی و بورس در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

از نخستین روزهای شهریور ماه سال جاری که مجلس شورای اسلامی به دلیل ضعف عملکرد وزارت اقتصاد و دارایی در برنامه ریزی و ساختار و همچنین افزایش لجام گسیخته ی نرخ ارز و تورم، بر استیضاح کرباسیان همت گمارد اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان اقتصادی روزهای پر تنشی را برای اقتصاد ایران پیش بینی می‌نمودند. اقتصاد ایران این روزها با دو مشکل اساسی رو به رو است؛ از یک سو ضعف و ناکار آمدی داخلی زیرساخت‌های اقتصادی  کشور و از طرف دیگر تداوم تحریم های اقتصادی شرایطی  سختی را برای اقتصاد این کشور رقم زده که شاید در طول عمر 40 ساله ی انقلاب اسلامی  شرایط  خاصی باشد.

در این شرایط خاص هرچند رحمت الله اکرمی عملکرد خوبی در سرپرستی بزرگ ترین وزارت خانه دولت را داشته لکن دولت در حال حاضر بیش از یک وزیر اقتصاد به یک رهبر کاریزماتیک اقتصادی نیاز دارد تا بتواند با تدوین برنامه ای مناسب از تهدیدات موجود بهترین فرصت ها را بیافریند. (برای مثال در شرایط تحریم درآمدهای ارزی به صورت هدفمند صرف گسترش و حمایت تولید کنندگان داخلی شود و ثبات را به بازارهای اقتصادی برگرداند)

وزارت اقتصاد با سرپرستی حوزه‌های بانکی، بیمه، بورس، خصوصی سازی، گمرک، سازمان سرمایه گذاری خارجی و… یکی از کلیدی ترین و مهم ترین وزارت خانه ها به شمار می رود.نگارنده در این نوشتار به دنبال طرح نیاز های جامعه و خواسته های بحق مردم است زیرا مردم به دلیل کاهش قدرت خرید، رشد فزاینده ی بیکاری، افزایش تورم، کاهش ارزش پول ملی و … نگران آینده ی خود،فرزندان و کشورشان هستند و جمیع این دلایل لزوم استفاده از یک استراتژیست اقتصادی (و نه تنها صرفا یک مدیر اجرایی قوی) را به ما نشان می دهد.

دکتر فرهاد دژپسند، دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی گزینه‌ی وزارت اقتصاد است. نگارنده این امر را به فال نیک گرفته و در ادامه قصد بررسی هرچند موشکافانه‌ی کارنامه‌ی ایشان در مورد وی را دارد.

چرا فرهاد دژپسند؟

– دید توامان خرد و کلان به مسایل اقتصادی: از ویژگی‌های اصلی  فرهاد دژپسند، توجه به مسایل کلان اقتصادی از یک سو و توجه به مسایل خرد مانند توجه به اصناف و قالی بافان، کشاورزان، صنعتگران و … از سویی دیگر است. ایشان که سالها در سمت های مدیریتی “سازمان برنامه و بودجه” در حال برنامه ریزی کلان اقتصادی کشور بودند و سالها به عنوان معاون برنامه ریزی وزارت بازرگانی (80-83) مشغول سازماندهی اصناف و بنگاه های کوچک صنعتی و اقتصادی مشغول بوده اند. از این رو سوابق خوبی را در برنامه ریزی استراتژیک هم زمان دو محور کلان و خرد اقتصاد را دارا هستند.

– استراتژیست اقتصادی: اقتصاد ایران در حال حاضر دوران بی ثباتی را در زمینه ی ارزی و پولی پشت سر می‌گذارد. وزیر اقتصاد بعدی می‌بایست از یک دانش برنامه‌ای بهره برده و اقتصاد را به آرامش برساند. پیشینه دکتر دژپسند در سمت معاونت برنامه ریزی وزارت بازرگانی، معاونت بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی، معاونت تولیدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و … نشان دهنده دانش قوی ایشان در امر برنامه ریزی و سازماندهی اقتصاد است.

– اجرای بودجه ریزی عملیاتی و طراح برنامه اقتصاد بدون نفت: ایشان در سازمان برنامه و بودجه بنیان گذار اجرای بودجه ریزی عملیاتی و سبب  انظباط مالی دولت بود و همچنین برای نخستین بار ایشان در جایگاه “معاونت هماهنگی سازمان برنامه و بودجه”، بودجه ریزی عملیاتی را ارائه نمود.    ایشان تدوین برنامه اقتصاد بدون نفت را داشته اند که استفاده از این نوع برنامه ها در شرایط تحریم و حتی شرایط پسا تحریم از اهمیت بزرگی برخوردار خواهد بود.

– تامین مالی بنگاه های کوچک صنعتی و اقتصادی: در زمان تصدی معاونت برنامه ریزی وزارت بازرگانی وام های کم بهره به سمت تولید کنندگان خرد کار و سرمایه (نظیر  اصناف-قالیبافان و …) سرازیر شد که به دنبال رونق این کسب و کار ها کمیته ی صادرات نیز در این معاونت شکل گرفت که در آن دولت برای صادرات محصولات این بنگاه ها به کمک آن ها شتافت.

– حمایت بی قید و شرط از بنگاههای  دانش بنیان و شتاب دهنده‌ها: ایشان بارها بیان کرده اند که راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی و تاب آور تکیه بر تولید دانش و تکنولوژی در داخل است که بر اساس همین موضوع در زمانی که ایشان مشاور بانک توسعه صادرات بودند با تلاش  مستقیم و غیر مستقیم  وی صندوق  دانش بنیان برای  حمایت از طرح های دانش بنیان  توسط بانک توسغه صادرات و دانشگاه شریف ایجاد شد تا بتواند تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تولید کنندگان و ایده پردازان نو پای ایرانی قرار دهد که امروزه دیگر اقتصاد دانان هم به این نتیجه رسیده اند که موثر ترین راه افزایش اشتغال است.

– استقلال رای و سابقه کارشناسی قوی: با نگاهی اجمالی به کارنامه فرهاد دژپسند به راحتی میتوان دریافت ایشان  در تمامی دولت ها در سی سال گذشته در  پست های تخصصی بودجه ای و  برنامه ریزی اقتصادی  و ساماندهی شرکتهای دولتی مشغول به کار بوده است و از نظرات کارشناسی قوی برخوردار بوده و استقلال رای وی در بودجه ثبات را به بخش مالی دولت در زمان تصدی پست های مختلف به همراه داشته است. شاید این فرد درونگرا و بی حاشیه  بتواند  اقتصاد ایران را در این شرایط سخت رهبری کند اگرچه هدایت اقتصاد در شرایط فعلی کاری بسیار مشکل بوده و شجاعت و از خود گذشتگی میخواهد ولی به نظر میرسد تجارب اجرایی و تجارب بودجه ای و برنامه ای  دکتر دژپسند مفید فایده بوده وحضور ایشان همراه با رشد اقتصادی بالا، ایجاد اشتغال، کاهش موانع تولید، تامین مالی گسترده بنگاهها، ثبات در بخش مالی و پولی، کاهش فشار مالیاتی بر بنگاههای فعال و افزایش رفاه اقتصادی و افزایش  قدرت خرید مردم  … باشد. آرزویی که برای هر وزیر بعدی اقتصاد ازجمله ایشان خواستاریم. من الله توفیق.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. “چرا فرهاد دژپسند؟”
    چون ایشان :
    ” قصد بررسی هرچند موشکافانه‌ی کارنامه‌ی ایشان در مورد وی را دارد. “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا