خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دانشجویان دکترای دانشگاه آزاد از مشکلات‌ خود می‌گویند

دانشجویان مقطع دکترای دانشگاه آزاد طی تماس تلفنی با خبرنگار انصاف نیوز از مشکلات آموزشی-پژوهشی خود در این مقطع خبر دادند.

آنها بیان کردند: با وجود اینکه ترم جدید شروع شده است اما دانشجویان بلاتکلیف هستند زیرا نمی‌دانندکه می‌توانند رساله‌ی خود را انتخاب کنند یا خیر؟ مشکل از آنجایی شروع شد که طبق مصوبه‌ی دانشگاه آزاد دانشجویانی که مدرک زبان ندارند و در آزمون جامع شرکت کرده‌اند و نمره‌ی قبولی را کسب کرده‌اند، در یک مهلت 6 ماهه برای ارائه‌ی نمره‌ی قبولی زبان به سر می‌برند.

این در حالی است که قبل از اجرای این مصوبه،  دانشجویان درصورت کسب نمره‌ی حداقل پنجاه در آزمون پذیرفته شده و در غیر این صورت با کسب نمره‌ی ۴۹-۴۰ به طور مشروط می‌توانستند رساله‌ی خود را انتخاب واحد نموده و مشغول به انجام آن باشند.

اما از اردیبهشت 97 قانون نمره‌ی مشروطی حذف شد و این دانشجویان بعد از آزمون پنج-شش ماه فرصت دارند که نمره‌ی قبولی را کسب کنند،از طرفی هم فرصت محدود است و هم مصوبه تغییر کرده است و دانشجویان باید با پرداخت شهریه در مرخصی تحصیلی به‌سر ببرند.

از طرفی به دلیل شرایط پیش‌رو دانشجویان مجبور به شرکت در کلاس‌های زبان به صورت حضوری (فقط در تهران) و بصورت آنلاین زیرنظر دانشگاه آزاد هستند که کیفیت مناسبی نداشته و با نارضایتی دانشجویان همراه بوده است. حتی برخی از دانشجویان شهرستانی نیز در مسیر حرکت به سمت تهران برای شرکت در این آزمون‌ها دچار حادثه‌ی تصادف شده‌اند.

علاوه بر این، افزایش شهریه با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی کشور، رفتار سلیقه‌ای واحدها، حذف نمره مشروط، عدم کاهش سطح نمره قبولی مورد انتظار در آزمون زبان، کمبود اساتید راهنما و اجبار به چاپ مقاله در مجلات isi فقط برای چند رشته خاص، عدم سهمیه برای دانشجویان با محدودیت فیزیکی، تحمیل تمدیدها و مرخصی‌ها از طریق مصوبات، عدم تعیین تاریخ برای برگزاری آزمون جامع با وجود گذشت یک ماه از آغاز سال تحصیلی، برخی از مشکلات این دانشجویان است.

دانشجویان از قول پیگیری برخی از مسئولان نیز خبر دادند، در صورتی که تاکنون پاسخی از آنها دریافت نکرده‌اند.

نامه‌ی کمپین

کمپین دانشجویان دکترای دانشگاه آزاد در نامه‌ای به مسوولان دانشگاه آزاد نوشتند:

بسمه تعالی

مسئولان محترم دانشگاه آزاد اسلامی

ضمن درود٬ بررسی وضع حاضر نشان می دهد که مدتی است از اهمیت توجه به کیفیت علمی- پژوهشی تحصیل در مقطع دکترای غیر تخصصی در دانشگاه های بخش دولتی و آزاد در سراسر کشور کاسته شده است و بسیاری از تلاش ها بجای تمرکز بر کیفیت بخشی علمی- پژوهشی بر حفظ ظاهر این مقطع و افزایش پذیرش متمرکز شده است.

دانشجویان دکترای دانشگاه آزاد اسلامی ورودی ۱۳۹۰-۱۳۹۷ در طی دوره تحصیلی با مشکلاتی در ادامه مسیر خود مواجه شده اند که با تشکیل کمپینی تمام تلاش خود را برای کمک به حل مسائل و تحقق اهداف آموزشی-پژوهشی خود و سازمان بکار گرفته اند. اما تلاش های آنها مورد بی مهری و بی توجهی مسئولان قرار گرفته است. این دانشجوبان که در سایه شعار رویایت را آزاد انتخاب کن، وارد این مقطع شده اند، در میانه و انتهای مسیر، بدلیل برخی مصوبات نامنطبق در تمدید، مرخصی و انصراف اجباری به سر می برند. مسلم است که در طول این دوره، مصوبات مختوم به تمدید و مرخصی و انصراف اجباری که بعنوان سهل الوصول ترین ابزارهای اجرایی مدیران این سازمان بکار گرفته شده اند، نه تنها تاثیر مثبتی در تحقق هدف اصلی سازمان و دانشجویان نداشته است بلکه با از بین بردن انگیزه دانشجویان، تحمیل فشارهای مالی و روانی، تاثیرات مخربی بر دانشجویان٬ خانواده های آنها و اجتماع داشته است و عاملی برای از میان بردن سرمایه های مالی و انسانی ملی است. با این شواهد٬ بدیهی است که مصوبات مختوم به تمدید و مرخصی و انصراف اجباری راهکار مناسب برای اعتبار بخشی علمی – پژوهشی نیست.

دانشجویان معترض به امید کمک به حل مسائل و تحقق اهداف متقابل و بهبود ارتباط سازمان و دانشجویان٬ جلسه با مسئولان و طرح مشکلات و ارائه راه حل برای حل این مشکلات را در پیش گرفتند. اما صرفا با بی تفاوتی مدیران مواجه شدند.

مسائل و موانع پیش روی دانشجویان این است که اگرچه گذراندن دوره زبان انگلیسی بر اساس آیین نامه آموزشی٬ برای هر دانشجوی دکترا الزامی است اما دانشگاه آزاد تاکنون از بسترسازی مناسب و برنامه ریزی های کارامد برای پذیرفته شدگان با شرایط متفاوت و متنوع که فیلترهای ازمون کتبی و مصاحبه را گذرانده اند٬ غافل شده است. چه بسا که بخشنامه آزمون زبان عربی نیز بعد از گذشت ماه هاْ از تصویب آن٬ در اجرا معلق مانده است.

اگرچه داشتن پیشینه پژوهشی و مقالات پژوهشی و رساله های قوی و کاربردی برای دانشجوی دکترا یک الزام است اما عدم بسترسازی مناسب برای تولید اثار مفید٬ بی توجهی اساتید راهنما٬ کمبود اساتید مسئولت پذیر و متخصص و باسواد٬ بی تجربگی دانشجویان٬ کمبود امکانات پژوهشی٬ کمبود مجلات معتبر داخلی و یا عدم تایید اعتبار مجلات داخلی٬ عدم حمایت از رساله های کاربردی٬ فشار سنگین بر دانشجویان و اساتید هیئت علمی برای چاپ مقاله و تقویت ظاهری رزومه علمی٬ اساتید و دانشجویان را به سمت رساله سازی و مقاله سازی و مجله سازی سوق داده است که علاوه بر رشد بی اخلاقی و ایجاد فرصت تقلب عمدی یا غیر عمدی و بی اعتباری علمی بین المللی٬ هزینه های هنگفتی را نیز بدلیل تمدید و مرخصی برای چاپ در مجلات خارجی پولی سبب شده است، که اعتبار پژوهشی این دوره را زیر سوال برده و ابروی علمی ملی و جهانی را نیز خدشه دار می کند.

مسئولان محترم! نرخ تورم حاضر موازنه ی مالی زندگی دانشجویان ورودی سال ۱۳۹۷-۱۳۹۰ را بهم زده است٬ این دانشجویان در حالی مجبور به پرداخت شهریه با افزایش ۱۵ درصدی و در صورت دیرکرد با افزایش ۱۷.۵ درصدی شده اند که از کیفیت ملزومات سلامتی و غذایی خود کاسته اند. چه بسا که هزینه برای تحصیل در این مقطع که زمانی بعنوان سرمایه گذاری برای ایجاد و رشد منابع انسانی و فکری کارامد برای بهره مندی و تامین نیازهای ملی و بین المللی  بود٬ بدلیل عدم برنامه ریزی مناسب٬ جز تضییع منابع مالی و زمانی و تحمیل شهریه های هنگفت و تاثیرات منفی در نقدینگی کشور٬ مفهوم دیگری ندارد.

مسئولان محترم! با وجود گذشت یک ماه از آغاز سال تحصیلی٬ بسیاری از دانشجویان دکترا بدلیل برخی مصوبات و بوروکراسی های ناکارامد در بلاتکلیفی ثبت نام آزمون جامع و اخذ و انجام پروپوزال و رساله و مرخصی های تحمیلی به سر می برند. مگر نه این است که برنامه ریزی های اموزشی برای هر ترم تحصیلی از ۲-۳ ماه قبل از شروع ترم انجام می شود و بخشنامه های مصوب ابلاغ می گردد. طرح استانی شدن آزمون جامع در حالی برگزار می شود که هنوز خبری از تاریخ مشخص و منابع مشخص نیست و واحدها با وجود تفاوت های فاحش در امکانات و اجرا و سلایق آموزشی در طول سه ترم گذرانده٬ به اجرای آن تن داده اند. این سرگردانی ها نتنها سبب اختلال در برنامه ریزی های دانشجویان و واحدهای آموزشی و سلیقه گرایی واحدها در تصمیم به رفتار با دانشجویان شده است بلکه در شرایط اقتصادی نابسامان حاضر سبب اختلال در برنامه زندگی شخصی دانشجویان و تحمیل هزینه های مالی نیز شده است.

مسئولان محترم! اگرچه دانشگاه آزاد با پذیرش دانشجویان با معلولیت و محدودیت جسمی٬ روزنه ی امیدی را در دل این پذیرفته شدگان ایجاد کرده است اما با درنظرنگرفتن شرایط این دانشجویان در تصویب بخشنامه ها٬ انها را در میانه مسیر رها کرده و فشارها و استرس های وارده نمکی بر زخم این عزیزان است.

از سویی عدم رفع موانع آموزشی-پژوهشی فارغ التحصیلی دانشجویان ورودی سال های قبل سبب شده است که واحدهای آموزشی با سیل متقاضیان اخذ رساله و انجام دفاع٬ کمبود اساتید و زمان مواجه شوند که نتیجه ای جز کاهش کیفیت علمی – پژوهشی و تمدید و مرخصی های اجباری و افزایش فشارهای روانی نخواهد داشت.

مسئولان محترم! امید است که این نامه نیز چون سایر نامه ها مورد بی تفاوتی قرار نگیرد. بدیهی است که تسلط به زبان انگلیسی، داشتن پیشینه علمی و پژوهشی ، پرداخت شهریه٬ ارتقا سطح علمی و پژوهشی از الزامات تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه آزاد است٬ اما لازمه ی تحقق این موارد در گرو اهمیت و توجه به بسترسازی مناسب برای تقویت روحیه٬ ایجاد انگیزه٬ ترغیب و تشویق دانشجویان و حل مسائل و برداشتن موانع علمی-پژوهشی و استرس های روانی و ایجاد آرامش فکری است که دیر زمانی است مورد بی توجهی قرار گرفته است.

مسئولان محترم! انتظار می رود سطر سطر این نامه که دلنوشته های دانشجویان دکترای دانشگاه آزاد (بعنوان یک ایرانی که درصدد تلاش برای ارتقا و حفظ اعتبار علمی-پژوهشی هستند) است٬ مورد توجه قرار گیرد و به عنوان یک شهروند مسئولیت پذیر فریاد یاری دانشجویان را شنوا باشید و با اتخاذ برنامه ریزی های کارامد مانع از تضییع سرمایه های انسانی و فکری٬ سرمایه های مالی٬ در سطح ملی شوید.

با احترام. کمپین دانشجویان دکترای دانشگاه آزاد

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. یسیار متاسفم برای دانشگاهی که به این موارد بی توجه است
    جناب آقای رهایی چه سودی از آزمون جامع استانی میبرید که حاضر به اجرای آن در دانشگاه قبلی خودتان امیر کبیر هم نبودید
    لطفا حداقل فهم و ادبیات ابلاغ یک بخشنامه که می‌بایست از وردی های بعد از تصویب آن مثل ٩٧ یا ٩٨ هست را رعایت کنید و آن هنگام متوجه عدم ثبت نام حتی یک نفر در دانشگاه های استان تهران بعد از استانی شدن آزمون جامع تان شوید

    لطفا کسی آدرسی لینکی از این کمپین هم داره بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا