خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اعتبار گرین کارت آقاتهرانی به پایان رسیده»

آرمان ملی نوشت:

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به حضور افغان‌ها در کشور گفت: در ابتدا باید وزارت کشور و سازمان‌های مرتبط گزارش جامعی در مورد افغان‌ها استخراج کنند، البته یکسری اطلاعات در رسانه‌ها رد و بدل می‌شود اما به دلیل اینکه درباره موثق بودن این خبرها تردید داریم شاید نتوان به معنای واقعی کلمه در مورد آنها اظهارنظر کرد ولی در هر صورت ورود اتباع بیگانه با هر ماهیتی، باید نطام‌مند و سازمان یافته باشد. طبیعتاً ورود آنها به این صورت در کشور نگران کننده است و نمایندگان هم در این مورد تذکر دادند که برآورد دقیقی از میزان حضور و فراوانی گسترش آنها در نقاط جغرافیایی کشور ارائه شود

حسین حاتمی گفت: البته کمیسیون اجتماعی هم با دغدغه به حضور افغان‌ها در کشور ورود پیدا خواهد کرد البته فعلاً در صحن درگیر برنامه هفتم توسعه هستیم و امکان دارد به امور دیگر نرسیم اما کمیسیون اجتماعی به موضوع پایش اتباع خارجی و نوعا افغان‌ها که بیشترین فراوانی را در کشور ما دارند، ورود پیدا خواهد کرد. در هر صورت سازماندهی باید صورت بگیرد و این دغدغه‌ها و دل‌نگرانی‌ها که در مورد حضور افغان‌ها در جامعه شکل گرفته، دغدغه‌ای به جا است و ما باید نسبت ترکیب جمعیتی خود را حفظ کنیم و هم چشم‌انداز برای آن تعریف کنیم. حتی اگر برای ۲۰ یا ۵۰ سال آینده ترکیب جمعیتی ما بهم بخورد طبیعتاً با برنامه باید این مسئله را کنترل کنیم.

وی با اشاره به آمار حدودی حضور افغان‌ها در کشور تصریح کرد: در حال حاضر آمار دقیقی از حضور افغان‌ها در کشور وجود ندارد، بخشی از این جمعیت سازماندهی شدند، کارت تردد یا اقامت موقت گرفتند و در سامانه وزارت کشور ثبت شدند اما به دلیل شناور بودن جمعیت متردد در مرزهای شرقی این آمار مرتب تغییر می‌کند لذا به نظر می‌رسد که باید سامانه جامعی برای این کار پیش‌بینی شود. البته برآوردها از حداقل حضور ۵ میلیون تا ۸ میلیون افغان در کشور حکایت دارد که این آمار هم متغیر است چراکه اکثر آنها جمعیت کارگری فصلی هستند طبیعتاً در فصول کاری این هرم امکان دارد جابجا شود و در فصول غیرکاری جمعیت مهاجر کاری کاهش پیدا کند.

*کمیسیون اجتماعی درباره حضور افغان‌ها در کشور با وزیر کشور جلسه برگزار نکرده است

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه به تازگی کمیسیون اجتماعی درباره حضور افغان‌ها در کشور با وزیر کشور جلسه‌ای برگزار کرده یا خیر، اظهار کرد: خیر، کمیسیون اجتماعی درباره حضور افغان‌ها در کشور با وزیر کشور جلسه برگزار نکرده است.

*دو تابعیتی بودن با محدودیت‌های قانونی مواجه است

حاتمی در واکنش به اینکه زمزمه‌هایی از حضور نمایندگان افغان‌ها در مجلس شنیده می‌شود، این اظهارات تا چه اندازه به قانون نزدیک است، خاطرنشان کرد: خیر، ایرانی بودن از شرایط شکلی کاندیداتوری در مجلس ایران است لذا کرسی داشتن افغان‌ها در مجلس شورای اسلامی ایران اتفاق نخواهد افتاد کما اینکه ما به اتباع دو تابعیتی هم که اصالت ایرانی دارند اما تابعیت کشور دوم را هم پذیرفتند بعضاً به سختی وارد مجلس می‌شوند چراکه دو تابعیتی بودن با محدودیت‌های قانونی مواجه است. بنابراین تابعیت دوم غیرایرانی داشتن هم ناقض شرایط شکلی کاندیداتوری است و کسی که تابعیت غیرایرانی داشته باشد، نمی‌تواند کاندیدای مجلس شود.

*در مجلس یازدهم نماینده‌ای که دو تابعیتی باشد،

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه اما در حال حاضر گفته می‌شود نمایندگانی نظیر آقاتهرانی گرین کارت آمریکا را دارند، یادآور شد: ضریب محدودیت دو تابعیتی در این مجلس افزایش پیدا کرد و قبل از مجلس یازدهم شاید خیلی جدی نمی‌گرفتند. البته دو تابعیتی‌هایی که تابعیت موقت داشتند یعنی به اعتبار تحصیل در آن کشور حضور داشتند لذا تابعیت آنها از حیز انتفاع افتاده به این معنی که یک مقطعی دو تابعیتی بودند و اعتبار تابعیت دوم آنها به پایان رسیده است، بنابراین در مجلس یازدهم نماینده‌ای که دو تابعیت داشته باشد را نداریم کما اینکه در مجلس یازدهم سخت‌گیری‌های بیشتری در مورد دو تابعیتی‌های علی‌الدوام صورت گرفته است.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. الان اگر مردم عادی بودن کل ایل و تبارش به صلابه می کشیدند بعد ایشون تازه توی لیست انتخابات تهران هم هست ،عجب دنیایی همه چیز برای پولدارها و سیاسیون انقلابی است ،مردم عادی فقط حضور و تکلیف مذهبی و…و ار جان گذشتن

    20
    1
    1. معنی دو تابعیت اینه که فرد شهروند کشور دوم باشه مثل حسن کلید کارت اقامت تابعیت کشور دوم حساب نمیشه

  2. اصلن چرا یک روحانی که لباس پیامبر به دوش وتن دارد باید ویزای کشور استعمارگر ظالم استکباری داشته باشد؟ همه روحانیت خودرا زیرسوال می برد
    سانسورنکنیدا

  3. چه داستان غم انگیزی که کرم کوچک ابریشم
    یک عمر قفس می بافت . ولی به فکر پریدن بود .
    حالو روز ملت ایران .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا