خرید تور تابستان ایران بوم گردی

احتمال آزادی مشروط عبدالفتاح سلطانی

عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری ۸۵ روز پس از غم از دست دادن ناگهانی دخترجوانش به زندان باز می‌گردد در حالی که بنا بر شنیده‌های انصاف نیوز برخی مسوولان وعده داده‌اند که به زودی با آزادی مشروط او موافقت کنند.

سلطانی که در سابقه‌ی حرفه‌ای خود قبل از وکالت به حرفه معلمی پرداخته است، در میان جامعه‌ی حقوقی ایران به عنوان وکیلی خیرخواه و بدون چشمداشت مالی شناخته می‌شود تا جایی که وکالت بسیاری از افراد نیازمند را بدون دریافت هزینه آن انجام داده است. با وجود این پس از وقایع سال ۸۸، فعالیت‌های سلطانی با حساسیت بیشتری مواجه شد:

او که یکبار قبل از ۸۸ به اتهام سنگینی از سوی سعید مرتضوی بازداشت و محکوم و سپس در دادگاه تجدید نظر تبرئه شده بود، پس از انتخابات ۸۸ بار دیگر به اتهام تشکیک در انتخابات بازداشت و پس از تحمل دو ماه و نیم حبس انفرادی با وثیقه آزاد شد‌.

سپس در شهریور ۱۳۹۰ مجددا به اتهام “تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر” بازداشت و به ده سال حبس محکوم شد. این تشکل در سال ۱۳۷۸ عملا تشکیل شد، در سال ۱۳۸۱ به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مستقر در وزارت کشور درخواست صدور پروانه خود را تقدیم کرد و علیرغم تصویب صدور پروانه برای این تشکل در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و تکلیف قانونی وزیر کشور به صدور پروانه ظرف ۱۰ روز پس از مصوبه کمیسیون، پروانه این تشکل صادر نشد ولی سلطانی به همین اتهام یعنی تشکیل گروه غیر قانونی نهایتا به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

درخواست‌های مکرر نهادهای مدنی با تومارهای جمعی از وکلا و حقوق دانان برای آزادی وی کارگر نیفتاد و سلطانی بدون بازنگری در پرونده‌اش ۷/۵ سال با وجود همه تحولات سیاسی در زندان ماند و حتی تغییر نظر نهادهای امنیتی درباره‌ی او وضعیتش را تغییر نداد تا آنکه با درگذشت ناگهانی دختر ۲۷ ساله‌اش و غم و اندوه ناشی از آن در افکار عمومی، به عبدالفتاح سلطانی مرخصی چند هفته‌ای داده شد.

در این مدت رفتار سلطانی و نیز همدردی نخبگان و شهروندان سبب شد بسیاری از جمله نمایندگان مجلس و کانون وکلا و مسوولان اجرایی کشور پیگیر رفع مشکل سلطانی شوند و برای استفاده او از حق قانونی آزادی مشروط تلاش کنند. اما شنیده شده که به سلطانی گفته شده او باید پس از چهلم دخترش به زندان بازمی‌گشته و از زندان پیگیری آزادی مشروط خویش می‌شده است.

حالا باید دید آیا با بازگشت سلطانی به زندان و با نظر مثبت برخی نهادهای نظارتی، در حالی که از ۱۰ سال حبس، ۷/۵سال سپری شده و داغ از دست دادن دخترش بر او و خانواده سنگینی می‌کند، آیا می‌تواند فرصت بازگشت به خانواده را بیابد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا