خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عدم الحاق ایران به توافقنامه پاریس چه تبعاتی دارد؟

رئیس مرکز امور بین‌الملل سازمان محیط زیست تاکید کرد: عدم الحاق ایران به توافقنامه پاریس باعث می‌شود که کشور ما در کنوانسیون تغییرات آب و هوا از یک عضو فعال و اثرگذار به یک عضو ناظر تبدیل شود. در این صورت دیگر نمی‌توانیم در اجلاس‌های کنوانسیون‌ تغییرات آب و هوا به عنوان یک عضو اصلی فعالیت داشته باشیم و حتی حق رای نخواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، ناصر مقدسی در نشست خبری با موضوع توافقنامه پاریس با اشاره به اینکه این توافقنامه در سال ۱۳۹۵ در مجلس شورای اسلامی با تعداد رای بالا به تصویب رسید، گفت: ایران یکی از کشورهای پیشرو در مذاکرات تغییر اقلیمی بوده است همچنین در مذاکرات مربوط به توافقنامه پاریس، جمهوری اسلامی ایران رهبری گروه کشورهای همفکر در حال توسعه را بر عهده داشت.

وی با اشاره به اینکه توافقنامه پاریس یک پروتکل ذیل کنوانسیون تغییرات اقلیمی است، اظهار کرد: این توافقنامه از سال ۲۰۲۰ به مرحله اجرا می‌رسد و در سال ۹۵ با تلاش متخصصان حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد مورد موافقت ایران قرار گرفته و به تصویب رسید.

رئیس مرکز امور بین‌الملل سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه این سازمان متولی اجرای اسناد بالادستی است، گفت: به موجب فرمان مقام معظم رهبری، رونق اقتصاد سبز، حمل و نقل سبز و صنعت کم‌کربن جزو ماموریت‌های محوله به محیط زیست است همچنین درجهت اجرای ماموریت‌های محوله حاکمیتی توافقنامه پاریس به تصویب رسید. این توافقنامه پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال شد.

وی با اشاره به ابهامات شورای نگهبان در مورد توافقنامه پاریس تصریح کرد: مجلس شورای نگهبان درخواست داشت که در کنار متن توافقتنامه پاریس، سند مشارکت ملی ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای موسوم به سند NBCرا در اختیار این شورا قرار دهیم که این سند به زودی به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های بین‌المللی سازمان محیط زیست با بیان اینکه ۱۹۷ عضو کنوانسیون تغییرات آب و هوا موافقتنامه پاریس را امضا کرده‌اند، گفت: در سال ۹۵ جمهوری اسلامی ایران با امضای وزیر امور خارجه کشورمان موافقت خود را با توافقنامه پاریس اعلام کرد. پس از آن قرار شد این توافقنامه در مجالس داخلی کشورها به تصویب برسد که در کشور ما مجلس شورای اسلامی موافقتنامه پاریس را مصوب کرد تا تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸ از بین ۱۹۵ کشور عضو کنوانسیون، ۱۸۱ کشور توافقنامه پاریس را به تصویب قطعی رسانده‌اند و تمام مراحل قانونی مربوط به الحاق را طی کرده‌اند. کشورهای نفتی حوزه خلیج فارس از جمله کشورهایی هستند که مراحل الحاق به توافقنامه پاریس را به‌طور کامل طی کردند.

مقدسی با اشاره به اینکه سهم مشارکت ایران بر اساس توافقنامه پاریس برای کاهش گازهای گلخانه‌ای ۴ درصد تا سال ۲۰۳۰ است، گفت: باید این سوال مهم که آیا توافقنامه پاریس باعث رشد و پیشگامی ایران می‌شود را پاسخ دهید. بررسی‌ها و توافق بین دستگاه‌های مختلف اجرایی در کشور ما نشان می‌دهد که ۴ درصد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای عدد بالایی نیست و به عبارت ساده این عدد بسیار محافظه‌کارانه نیز است. اتحادیه اروپا متعهد به کاهش ۴۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای شده همچنین کشورهای افغانستان، الجزایر، پاکستان و آذربایجان به ترتیب کاهش ۱۳، ۷، ۲۰ و ۳۵ درصدی را اعلام کرده‌اند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های بین‌المللی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بر اساس سیاست‌های محیط زیستی ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری باید کاهش ۵۰ درصدی شدت انرژی در کشور اجرایی شود، اظهار کرد:

مقدسی در ادامه گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نامه‌های مختلفی به مراجع ارسال و ابعاد اقتصادی- سیاسی توافقنامه پاریس را تشریح کرده است همچنین وزارت امور خارجه نیز در این زمینه فعال بوده است تا بتوانیم منافع ملی را در این زمینه تامین کنیم.

وی با اشاره به مصرف بالای انرژی در کشور گفت: جدا از بحث توافقنامه پاریس اگر وضع موجود مصرف انرژی ادامه یابد تا ۱۰ سال آینده کشور ما مجبور به واردات سوخت‌های فسیلی می‌شود. درحال حاضر ۲۱۴ مترمکعب مصرف گاز سالانه است. همچنین دو میلیون بشکه نفت به طور سالانه مصرف می‌کنیم.

مقدسی با اشاره به برگزاری اجلاس COP در ۲۴ آذرماه سال جاری اظهارکرد: در صورت الحاق به توافقنامه پاریس می‌توانیم در این اجلاس به عنوان یک عضو فعال و پیشگام عمل کنیم. در صورت غیبت ایران چه کسی می‌تواند از حقوق کشور ما دفاع کند؟ دقت داشته باشیم که بسیاری از مواد توافقنامه پاریس با مشارکت ایران نوشته شده است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل سازمان محیط زیست در پایان اظهار کرد: قرار شده تا سال ۲۰۳۰ کشور ما حق داشته باشد که تا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن انتشار گاز گلخانه‌ای تولید کند و از این میزان تنها ۷۰ میلیون تن کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهیم داشت بنابراین رقم اعلامی از سوی کشور ما برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای عدد بالایی نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا