خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معاون دفتر رهبری: خدماتی که می‌تواند در روز انتخابات به افزایش مشارکت کمک کند شناسایی شود

مهدی فضائلی، معاون دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای گفت: لازم است خدماتی که روز انتخابات می‌تواند به افزایش مشارکت کمک کند، هرچند کوچک به نظر آید، شناسایی و برای انجام آن برنامه‌ریزی شود.

یادداشت آقای فضائلی که در خبرگزاری اصولگرای فارس منتشر شده در پی می‌آید:

۱۱ اسفند سال جاری، موعد برگزاری انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. انتخاباتی که با فاصله کوتاهی از چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

این انتخابات علاوه بر حساسیت‌های همیشگی و اهمیت حضور مردم، به دلایلی از جمله تحولات جهانی در حال شکل‌گیری، تحولات منطقه و به‌خصوص اقدامات برنامه‌ریزی شده توسط دشمن برای پس از انتخابات (در صورت مشارکت پایین مردم) اهمیت و حساسیتی مضاعف دارد که ضرورت مشارکت بالای مردم را بیش از پیش برجسته می‌کند. اگر انتخابات و تحقق جمهوریت نظام مهم است که هست و اگر این انتخابات به دلایلی که به بعضی از آنها اشاره شد، اهمیت مضاعف دارد که دارد، لذا نه فقط همه دلسوزان انقلاب بلکه همه دلبستگان به ایران عزیز، به‌رغم برخی نارضایتی‌ها و گلایه‌هایی که دارند باید همه تلاش خود را برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن انتخابات به کار گیرند. این «باید» را زمانی بهتر درک می‌کنیم که تلاش بی‌وقفه مخالفان اعتلای ایران را برای ناامید کردن مردم از هر نوع حضور در صحنه و به‌ویژه مشارکت در انتخابات و عدم تحقق این شکوه، درست رصد کنیم.

اگرچه فرصت بسیار کوتاه است و کمتر از ۴۰ روز به زمان برگزاری انتخابات مانده است؛ اما می‌بایست حداکثر استفاده را از این فرصت برای تحقق سه جهاد ببریم؛ جهاد خدمت، جهاد تبیین و جهاد امیدآفرینی و اعتمادزایی. جهاد خدمت بیش از همه، متوجه دولت است؛ اما این بدان معنا نیست که دیگران باید دست روی دست بگذارند و دولت را تماشا کنند؛ همه نهادهای عمومی و انقلابی، همه نیروهای جهادی و هر کسی که می‌تواند به هر اندازه در همین مدت کوتاه خدمتی را به انجام برساند و مشکلی را حل کند، نباید آرام بنشیند. حتی لازم است خدماتی که روز انتخابات می‌تواند به افزایش مشارکت کمک کند، هرچند کوچک به نظر آید، شناسایی و برای انجام آن برنامه‌ریزی شود. نکته بسیار مهم و تعیین‌کننده ذیل جهاد خدمت، رفتار نامزدها و جریان‌‌های حامی آنهاست و آن اینکه آیا نامزدها، میدان رقابت را مسابقه برای کسب قدرت می‌دانند یا خدمت؟ اگر مردم رقابت آنها را برای رسیدن و تصاحب قدرت تلقی کنند، انگیزه‌شان برای مشارکت کاهش پیدا خواهد کرد و برعکس اگر احساس کنند این رقابت برای خدمت به مردم است، انگیزه مشارکت‌شان تقویت می‌شود.

این احساس از رفتار نامزدها و حامیان آنها و میزان پایبندی به اخلاق انتخاباتی شکل می‌گیرد. جهاد تبیین، جهاد دیگری است که مجاهدان آن، همه کسانی هستند که می‌توانند روشنگری کنند و عقل و احساس مردم را برانگیزانند.

القای شبهه، سوال‌ها، ابهام‌ها و تصورهای عامیانه و غلط، موانع ذهنی و شناختی برای مردم در سطوح مختلف ایجاد می‌کند که چه‌بسا نخبگانی را برای مشارکت بی‌انگیزه کند چه برسد به مردم عادی؛ اینجاست که مجاهدان میدان تبیین باید کوششی بی‌وقفه در پیش گیرند و حتی به مصداق «طبیب دوار بطبه»، به دنبال نیازمندان این روشنگری بگردند و البته از سرزنش سرزنش‌کنندگان هم ملول نشوند!

نقش و اهمیت جایگاه مجلس خبرگان و شورای اسلامی، تبعات مثبت و منفی مشارکت و عدم مشارکت، عملکرد مجلس شورای اسلامی در دوره اخیر و چرایی تلاش بی‌وقفه دشمن به‌منظور بی‌انگیزه کردن مردم برای مشارکت، از جمله محورهای لازم برای روشنگری و تبیین است. جامعه بی‌اعتماد به کارگزاران و نهادهای حاکمیتی و ناامید از تأثیر مشارکت خود انگیزه‌ای برای مشارکت ندارد و درست به همین دلیل است که رسانه‌های دشمن یا همسو با دشمن، بی‌وقفه اعتماد و امید مردم را نشانه گرفته، آن را آماج تیرهای سمی خود قرار داده‌‌اند. لذا بخش مهمی از جهاد خدمت اشاره شده و جهاد تبیین مورد تأکید، باید به‌منظور همین ترمیم امید و اعتماد آسیب‌دیده طبقات مختلف مردم باشد. به هر اقدامی که هر زمان، به‌خصوص در آستانه انتخابات به امید و اعتماد مردم آسیب وارد کند باید به دیده تردید نگاه کرد و نقش نفوذی‌ها را نادیده نگرفت! برای سه جهاد فوق درنگ جایز نیست؛ چراکه در بزنگاه‌هایی چون برهه انتخابات، طنین این سخن مرحوم قیصر امین‌پور بیشتر می‌شود؛… ناگهان چقدر زود دیر می‌شود!

پایان پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا