خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“آمریکا سپاه را ستون فقرات نظام ایران می‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیند” 

مهدی مطهرنیا، تحلیلگر امور بین‌الملل و آینده‌پژوه در رابطه با اعلام چند مقام آمریکایی مبنی بر احتمال ورود نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست سیاه گروه‌های تروریستی با اشاره به این که ترامپ به دنبال فروریزش در ایران است و سپاه را هدف گرفته است، گفت: ایالات متحده‌ی ‌‌‌‌‌‌‌آمریکا به سپاه به عنوان ستون فقرات نظام حاکم و بافتار قدرت و نه تنها ساختار قدرت در ایران می‌‌‌‌‌‌‌‌‌نگرد.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با شفقنا در زمینه احتمال قرار دادن نام سپاه در  لیست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا اظهار کرد: پیش از روی کار آمدن ترامپ در مقام رییس جمهوری آمریکا در گفت‌وگوهایم با شفقنا و خبرگزاری‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دیگر بر این نکته تأکید داشتم که چه هیلاری کلینتون سرکار بیاید و چه ترامپ، ایالات متحده‌ی ‌‌‌‌‌‌‌آمریکا بر آن خواهد بود که همکاری‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بین‌المللی با ایران را محدود کند و به محاصره‌ی ‌‌‌‌‌‌‌منطقه‌ای ‌‌‌‌‌‌‌تهران روی آورد.

او ادامه داد: ترامپ با مطرح کردن خروج از برجام در چارچوب پارادایم آشوب، دکترین بازیگر دیوانه، mega policy یا سیاست کلان ابهام در چارچوب استراتژی جوجیتسو، ایران را تحریک کرد و بعد از تحریک کردن، جاخالی داد و پس از جاخالی دادن از برجام خارج شد. در حالی که ایران اعلام کرده بود در صورت خروج آمریکا از برجام و در واقع پاره کردن آن، برجام را آتش خواهد زد، اکنون ما در آستانه‌ی ‌‌‌‌‌‌‌یک سالگی خروج آمریکا از برجام هستیم.

این تحلیلگر امور بین‌الملل تصریح کرد: از طرف دیگر ما بر این معیار در ارتباط با همکاری اروپای متحد با ایران سخن گفتیم که اروپای متحد نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در قالب همکاری‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اقتصادی بدون توجه به اتحاد خود با ایالات متحده‌ی ‌‌‌‌‌‌‌آمریکا، در ارتباط با ایران وارد عمل شود. همچنین ترامپ به دنبال ایجاد فضایی برای محدودسازی همکاری بین‌المللی با ایران و محاصره‌ی ‌‌‌‌‌‌‌منطقه‌ای ‌‌‌‌‌‌‌تهران به سمت دکترین شدیدتری پیش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود.

ایران از یک «چالش» برای آمریکا تبدیل به «دشمن» شده است

او با اشاره به این که «در سال گذشته بر این نکته تأکید داشتم که ۱۳۹۷، سال تبدیل «چالش» ایران برای ایالات متحده‌ی ‌‌‌‌‌‌‌آمریکا به «دشمن» برای ایالات متحده‌ی ‌‌‌‌‌‌‌آمریکا خواهد بود، گفت: اکنون در سند امنیت ملی آمریکا، ایران نه به عنوان یک چالش که رسماً به عنوان دشمن ایالات متحده‌ی ‌‌‌‌‌‌‌آمریکا مورد توجه دولت آمریکا و حمایت اعضای اصلی کنگره‌ی ‌‌‌‌‌‌‌آمریکا چه دموکرات و چه جمهوری خواه است. اگرچه آن‌ها بر سر بسیاری از مسایل با یکدیگر تعارض دارند و دموکرات‌ها بر آن هستند که برجام به عنوان میراث یکی از محبوب‌ترین روسای جمهور آمریکا در تاریخ یعنی اوباما است اما در نهایت و در حوزه‌ی ‌‌‌‌‌‌‌تعریف عملیاتی با ترامپ همراهی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. از این منظر و با توجه به همگی این نشانگان، این نکته بسیار روشن است که ایالات متحده‌ی ‌‌‌‌‌‌‌آمریکا به این اقدام دست خواهد زد.

مطهرنیا با بیان این که ترامپ در ارتباط با تهران به فروریزش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندیشد، اظهار کرد: او درست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید؛ ایالات متحده‌ی ‌‌‌‌‌‌‌آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست. البته به دنبال تغییر رفتار هم نیست بلکه به فروریزش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندیشد و این فروریزش را در چارچوب ایجاد فضای محدودکننده‌ی ‌‌‌‌‌‌‌مرگ‌آور برای ایران دنبال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

‌‌‌‌‌‌‌آمریکا به سپاه به عنوان ستون فقرات نظام حاکم در ایران می‌‌‌‌‌‌‌‌‌نگرد

او ادامه داد: در همین راستا نیز یکی از مسایلی که آمریکایی‌ها دنبال خواهند کرد، مقابله با ستون اصلی قدرت در ساختار و بافتار سیاسی ایران یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امروزه تنها یک نیروی نظامی نیست بلکه یک قدرت اقتصادی، یک قدرت بزرگ صنعتی و یک قدرت بزرگ امنیتی در ایران محسوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. ایالات متحده‌ی ‌‌‌‌‌‌‌آمریکا به سپاه به عنوان ستون فقرات نظام حاکم و بافتار قدرت و نه تنها ساختار قدرت در ایران می‌‌‌‌‌‌‌‌‌نگرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آنچه در ادبیات مسوولان کنونی آمریکا – ترامپ در کاخ ریاست جمهوری، پومپئو در وزارت امور خارجه، جینا هسپل رییس CIA، همچنین بولتون به عنوان مشاور امنیتی ترامپ و برایان هوک به عنوان سخنگوی گروه اقدام بر علیه ایران- دیده می‌شود، ادبیات بسیار بد، خشن و نابودکننده در ارتباط با تهران است.

آمریکا به دنبال فروریزش در ایران است

او ادامه داد: بر این اساس این معنا را نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان از نظر دور داشت که بسیاری از عناصر موجود در وزارت خزانه‌داری ایالات متحده‌ی ‌‌‌‌‌‌‌آمریکا، وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و در CIA در چارچوب این گروه اقدام با وجود مهم‌ترین عناصر عملیاتی در ایالات متحده‌ی ‌‌‌‌‌‌‌آمریکا در پی ایجاد فضای فروریزش هستند.

مطهرنیا تأکید کرد: از طرف دیگر جریانات منطقه‌ای ‌‌‌‌‌‌‌و فرامنطقه‌ای ‌‌‌‌‌‌‌در ارتباط با سپاه پاسداران، انگشت اتهامی که آمریکا در چند ساله‌ی ‌‌‌‌‌‌‌اخیر به طور رسمی به طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشانه رفته است و نشانگانی که در چارچوب ادبیات آمریکایی‌ها در سال‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اخیر دیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، همگی مقدمه‌ای بر انجام این کار از سوی ایالات متحده‌ی ‌‌‌‌‌‌‌آمریکا محسوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. با توجه به این معانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان گفت که درصد بالایی از احتمال -نه امکان- در ارتباط با این اقدام ایالات متحده‌ی ‌‌‌‌‌‌‌آمریکا وجود دارد.

سپاه در ایران به مثابه یک دولت دارای توانمندی‌هایی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خاص است

او با بیان این که باید این را بپذیریم که سپاه پاسداران در ایران دارای یک قدرت توانمند و بازوهایی متفاوت و دارای توانمندی‌هایی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خاص است، گفت: امروز قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با توجه به جایگاه تعریف‌شده‌اش در نظام حکومتی، کارهای متفاوتی را از منظرهای گوناگون به عهده دارد. از طرف دیگر قرارگاه خاتم‌الاوصیاء وجود دارد که در مسایل فرهنگی، هنری و رسانه‌ای ‌‌‌‌‌‌‌بسیار فعال است. سیستم امنیتی موجود در سپاه پاسداران از سیستم امنیتی موجود در دولت قدرتمندانه‌تر عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و در مسایل عمده، جایگاه ویژه‌ی ‌‌‌‌‌‌‌خود را دارد.

این آینده‌پژوه تصریح کرد: امروز نه تنها در ایران بلکه در منطقه و جهان به طور کامل مشخص شده است و به صورت یک راز و اخبار سری نیست بلکه در رسانه‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوناگون، شبکه‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اجتماعی و اخبار و دیدگاه‌های متفاوت، این معنا مطرح است. در سیل اخیر نیز این معنا را تا حدودی در مرکز ثقل اهمیت می‌بینیم که بر روی اکران شبکه‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوناگون اجتماعی به نمایش در می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید.

او ادامه داد: از این منظر باید بگوییم که اگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در محدودیت قرار بگیرد، این محدودیت تنها دولت، نهادها و سازمان‌ها و نهادهای ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دولتی را شامل نخواهد شد بلکه هرگونه همکاری سازمان‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درونی با سپاه پاسداران در درون خاک ایران نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند موجب محدودیت برای فعالیت بسیاری از شرکت‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خصوصی‌ ‌‌‌‌‌‌‌باشد که در داخل ایران با سپاه پاسداران همکاری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. این امر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از منظر حقوقی تبعاتی برای شرکت‌هایی داشته باشد که در داخل ایران به عنوان پیمانکار با سپاه پاسداران همکاری و قراردادهای متفاوتی را امضا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

مطهرنیا در پایان تصریح کرد: این شرکت‌ها به هیچ وجه نخواهند توانست در قالب شرکت‌های خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با خارج از ایران مراوده داشته و به خرید و فروش بپردازند. این محدودیت در بیرون از مرزها در همکاری با سپاه پاسداران حتی به درون مرزها تسری پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و این موضوع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پیامدهای بسیار بالایی برای سپاه پاسداران به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا