خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل «العربی الجدید» از ضعف مکانیزم اجرای تحریم ها علیه ایران 

یک روزنامه قطری در یادداشتی در رابطه با دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران نوشت: مکانیزم تحریم‌ها هرگز نمی تواند در تغییر رفتار یک کشور و نیز تضعیف یک نظام و یا شکستن اراده آن موفق باشد بلکه نتیجه ای معکوس به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، روزنامه قطری العربی الجدید در یادداشتی تحت عنوان” در رابطه با نتایج تحریم ها علیه ایران” به قلم سامح راشد نوشت: امروز دور دوم تحریم ها که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بعد از خروج از برجام در هشتم می علیه ایران تحمیل کرد، اجرا می‌شود و دور اول آنها در هفتم آگوست گذشته اجرا شده بود. دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران کلی تر و متنوع تر است و زمینه ها و سطوح مختلفی را شامل می‌شود و گفته می شود که تاثیرات مستقیمی بر مفاصل اقتصاد ایران خواهد دشت اما حقیقت یک چیز دیگر است.

نویسنده می گوید: ابتدا باید گفت که مکانیزم تحریم‌ها هرگز نمی تواند در تغییر رفتار یک کشور و نیز تضعیف یک نظام و یا شکستن اراده آن موفق باشد بلکه برعکس بسیاری از تحریم ها واکنشی معکوس در سطح مردمی و رسمی به دنبال داشته اند زیرا این تحریم ها باعث می شود که ملت ها گرد نظام حکومتی خود بیایند حتی اگر نظام آنها دموکراتیک نباشد به خصوص وقتی که این نظام ها تحریم ها را ابزاری برای سیطره بر ملت ها معرفی کنند. موانع بر سر راه تحریم های آمریکا علیه ایران این بار تنها همبستگی داخلی و مقاومت ملت ایران نیست بلکه پایه و اساس و مکانیزم تحریم های جدید آمریکا ضعیف است و یا به عبارت بهتر شکاف های پنهان در اجرای آن است.

در این یادداشت آمده است: دولت آمریکا مجبور شد که برخی از کشورها را خصوصا در زمینه خرید و فروش نفت از تحریم های ایران معاف کند، علیرغم اینکه تنها هشت کشور از این استثنا برخوردار شدند اما ایران در دور زدن تحریم ها تجربه طولانی دارد و از این استثنائات در راستای گسترش تجارت نفتی با دیگر کشورها نیز استفاده خواهد کرد. پس از اینکه واشنگتن اعلام کرده بود که صادرات نفتی ایران را به صفر می رساند، معاف کردن برخی کشورها نه تنها به معنای شکست در تحقق این هدف است بلکه به معنای ترک کلی این هدف است.

نویسنده این یادداشت می گوید: برخلاف دور اول تحریم ها، این بار واشنگتن به تنهایی تحریم های جدید را اجرا می کند و شرکای سنتی آن به اعتراض و مخالفت بسنده نکردند بلکه کشورهای اروپایی یک گام عملی اتخاذ کردند و یک سازوکار مالی ویژه که هدف آن تنظیم همکاری های اقتصادی با ایران است ایجاد کردند و هدف از این اقدام تنها دوری از تحریم های آمریکا و دور زدن آنها نیست بلکه در اصل تضمینی برای تداوم اجرای برجام است.

در ادامه یاداشت العربی الجدید آمده است: علاوه بر این گام اروپایی‌ها، بانک سرمایه‌گذاری اروپا نیز در تلاش است تا از خسارات بانکی و سرمایه‌گذاری تهران چه به شکل مستقیم و یا از طریق یک واسطه بین ایران و منابع سرمایه گذاری و فعالیت‌ها و طرف‌های سرمایه گذاری در اروپا و آسیا بکاهد. طبیعتا تهران دوستان  سنتی نیز دارد که در طول چند دهه نقشی محوری در مقابله با تحریم‌های غربی ایفا کردند که مهم‌ترین آنها، چین، روسیه، کره شمالی و ونزوئلا است. علاوه بر این، ایران می تواند موقعیت ژئواستراتژیک خود را به دستاوردهایی اقتصادی و سیاسی تبدیل کند و این موقعیت ها را از طریق کانال‌های تجاری متنوع با همسایگان و بخصوص از طریق کشورهایی که با بازارهای جهانی مهمی نظیر ترکیه در ارتباط هستندایجاد می کند.

این روزنامه قطری می نویسد: باتوجه به سیاست خصمانه ترامپ نسبت به بسیاری از کشورها و بکارگیری منطق زور و اجبار در روابط خارجی، چین که جنگ تجاری سختی با آمریکا دارد برای کمک به ایران برای مقابله با ترامپ هرگز کوتاهی نمی‌کند. همچنین کشورهایی مانند ترکیه که روابطشان با واشنگتن به لطف روی کار آمدن ترامپ متشنج شده است هرگز دستاوردهای اقتصادی و منافع استراتژیک خود با ایران را قربانی خوشنودی ترامپ نمی‌کنند، این امر در رابطه با بسیاری از کشورها که از سیاست باج خواهی ترامپ رنج می برند صدق می‌کند.

در پایان این یادداشت آمده است: موانع موجود در برابر تحریم های آمریکا علیه تهران به معنای شکست کامل دور دوم تحریم ها نیست اما بسیاری از کارایی های این تحریم‌ها که ترامپ و تندروهای دولت وی منتظر آن هستند محقق نخواهد شد و در نهایت بار دیگر بازی مذاکره و قهر که تهران و واشگتن در طول چند دهه آنرا به کار گرفتند و به خوبی آنرا انجام می دهند از سرگرفته خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا