خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتخابات کنگره بر روابط نظامی آمریکا با عربستان چه اثری خواهد گذاشت؟

نتیجه انتخابات کنگره آمریکا می‌تواند تغییرات اساسی برای حمایت آمریکا از عربستان به ویژه در زمینه تسلیحات و همچنین جنگ در یمن در پی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه هیل در صورتی که طبق اکثر پیش‌بینی‌ها دموکرات‌ها بتوانند بعد از انتخابات میان دوره‌ای روز سه شنبه  کنگره آمریکا، اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را دوباره به دست آورند انتظار می‌رود که شروع به خنثی کردن برخی تصمیم‌های مهمی که دونالد ترامپ در حمایت از عربستان در جنگ یمن گرفته، بکنند. این در حالی است که خشم و موج راه افتاده بعد از قتل جمال خاشقجی خبرنگار منتقد عربستانی موجب شده که در این راه جبهه آنها تقویت شود.

با این وجود همچنان قابلیت دموکرات‌ها برای تصویب تغییرات مد نظرشان در حین ادامه کار ترامپ در کاخ سفید واحتمال تداوم کنترل سنا توسط جمهوری‌خواهان با محدودیت مواجه خواهد بود. با این حال انتظار می‌رود که حزب دموکرات بعد از این انتخابات شروع به قدرت‌نمایی در زمینه‌ تعدادی از مسائل امنیت ملی و سیاست خارجی از جمله در ارتباط با جنگ در یمن و همینطور چند مساله‌ دیگر نظیر پروژه دیوار مرزی و برنامه‌های مربوط به سلاح‌های هسته‌ای کند. اگر دموکرات‌ها بتوانند رهبری کمیته‌های نیروهای مسلح در مجلس نمایندگان و سنا را به دست بگیرند به نظر می‌رسد که جلوگیری از کمک‌های نظامی آمریکا به عربستان یکی از اهداف اصلی آنها خواهد بود.

کمک‌های آمریکا به ائتلاف تحت رهبری عربستان در جنگ یمن از جمله با تبادل اطلاعات، سوخت رسانی به هواپیماها و فروش چندین میلیارد دلار سلاح با تشدید مرگ غیر نظامیان در جنگ یمن بیش از پیش حساسیت برانگیز شده است. قتل خاقشجی خبرنگار عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول در تاریخ 2 اکتبر تنش‌ها را در روابط با عربستان بیش از پیش دامن زده و تعداد بیشتری از قانون گذاران آمریکایی هر دو حزب اصلی اکنون خواهان پایان یافتن مشارکت آمریکا در عملیات‌های نظامی در یمن و به دنبال آن محدود کردن یا توقف فروش سلاح به سعودی‌ها هستند.

برخی جمهوری‌خواهان نیز به نوبه خود از دولت خواسته‌اند محدودیت‌هایی را برای مذاکرات با عربستان بر سر یک توافق مربوط به استفاده از انرژی هسته‌ای ایجاد کند. یک گروه متشکل از 5 سناتور آمریکایی اخیرا از ترامپ خواسته‌اند مذاکرات با عربستان بر سر چنین توافقی را به حال تعلیق درآورد.

دموکرات‌ها با این حال فعال‌ترین عناصر در تلاش برای محدود یا متوقف کردن پشتیبانی نظامی از عربستان بوده‌اند.

رو کانا نماینده دموکرات مجلس نمایندگان رهبری یک گروه از دموکرات‌های این مجلس را بر سر قطعنامه‌ی اختیارات جنگی به عهده دارد؛ قطعنامه‌ای که قرار است به حمایت نظامی آمریکا از سعودی‌ها پایان دهد. آنها به دنبال فشار برای برگزاری یک رای‌گیری در ماه نوامبر هستند و کانا ماه گذشته میلادی گفت انتظار دارد که این طرح یا شکست بخورد یا جمهوری خواهان نگذارند که در معرض رای‌گیری قرار بگیرند.

اما اگر دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره کنگره، مجلس نمایندگان را باز پس بگیرند آنها می‌توانند در مه ژانویه دوباره آن را به جریان بیاندازند.

این قطعنامه با پشتیبانی آدام اسمیت، نماینده رده بالای کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، الیوت انگل یک عضو کمیته امور خارجی این مجلس و استنی هویر یک دموکرات دیگر این مجلس ارائه می‌شود.

در مجلس سنا جک رید عضو رده بالای کمیته نیروهای مسلح مساله‌ یمن را حائز ” اهمیت ملی” دانسته به نحوی که تصمیم گیری درباره‌ی آن را نمی‌توان تا زمان مطرح شدن لایحه بودجه سال آینده به تعویق انداخت.

یک گروه دو حزبی متشکل از 21 قانون گذار مجلس نمایندگان اوایل ماه جاری میلادی لایحه‌ای را به منظور متوقف کردن تمامی کمک‌های نظامی و فروش تسلیحات به ریاض ارائه کردند.

این لایحه تحت رهبری جیم مک گاورن دموکرات عضو کمیته‌ قوانین در مجلس نمایندگان ارائه شده و جلوگیری از اجرای بسته 110 میلیارد دلاری فروش سلاح آمریکا به عربستان که ماه مه گذشته از سوی ترامپ اعلام شد را هدف قرار داده است. مک گاورن اخیرا در بیانیه‌ای گفت: با قتل جمال خاشقجی زمان آن رسیده که آمریکا تمامی کمک‌های نظامی و فروش سلاح به عربستان را متوقف کند. ارزش‌های دموکراتیک ما در اینجا مطرح هستند و ما نیاز داریم که در جایگاه کشورمان ایستاده و کار درست را انجام دهیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا