خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رویترز: صادرات نفت ایران از ماه بعد زیاد می‌شود

انتظار می‌رود صادرات نفت ایران افزایش یافته و با صدور معافیت واشنگتن به شماری از کشورها، خریداران بزرگ نفت ایران، خریدشان را از ماه آینده افزایش دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، هدف اولیه تحریم‌ها، به صفر رساندن صادرات نفت ایران به سرعت ممکن بود اما معافیت‌های اعطا شده به بزرگترین مشتریان نفت ایران شامل چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، یونان، تایوان و ترکیه که به آن‌ها امکان می‌دهد نفت ایران را به مدت ۱۸۰ روز دیگر وارد کنند، به معنای آن است که میزان صادرات ایران پس از نوامبر بالاتر خواهد رفت. آمار بازرگانی نشان می‌دهد این گروه متشکل از هشت خریدار، حداکثر سه چهارم از صادرات نفت دریابرد ایران را خریداری می‌کنند.

به گفته پات تاکر، مدیر منطقه خاورمیانه و آفریقا در واحد اطلاعات اکونومیست، تصمیم آمریکا برای اعطای معافیت نشان‌دهنده عقب‌نشینی این کشور از مواضع اولیه خود برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.

منابع صنعتی برآورد کرده‌اند در نتیجه فشارهایی که پیش از آغاز تحریم‌ها از سوی واشنگتن اعمال شد، صادرات نفت ایران در نوامبر از ۱.۵ میلیون بشکه در روز فراتر نخواهد رفت.

پایگاه خبری “اس اند پی پلاتس آنالیتیکس” پیش‌بینی کرده است صادرات نفت ایران در نوامبر به ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

با این حال، هیروشیگه سیکو، وزیر اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن پس از این‌که توکیو از تحریم‌های آمریکا معافیت گرفت، اعلام کرد پالایشگاه‌های ژاپنی برای از سرگیری واردات نفت ایران آماده می‌شوند. ژاپن و کره جنوبی که از متحدان واشنگتن در آسیا هستند، تحت فشارهای آمریکا خرید نفت از ایران را متوقف کرده بودند.

هند که دومین مشتری بزرگ نفت ایران است، نیز به‌منظور تلاش برای دریافت معافیت آمریکا میزان خرید خود را پیش از تحریم‌ها کاهش داده بود و پس از آغاز تحریم‌ها معافیت گرفت.

حتی چین که درگیر جنگ تجاری با آمریکاست، تحت فشار واشنگتن خرید نفت ایران را کاهش داده بود.

منابع بازرگانی اظهار کرده‌اند چندین واردکننده نفت آسیایی سرگرم بررسی افزایش سفارش خرید نفت ایران هستند.

یک معامله‌گر که مایل نبود نامش فاش شود گفت: درخواست‌ها برای محموله‌های نفت ایران از سوی چندین خریدار آسیایی مطرح شده است.

اعطای معافیت از تحریم‌های نفتی آمریکا به هشت خریدار، نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه را تا حدودی برطرف کرده و از فشار بر شرکت‌ها، دولت‌ها و اقتصادهای سراسر جهان که با هزینه بالاتر نفت در کشمکش هستند، کم می‌کند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که با انتخابات میان دوره‌ای حساس کنگره روبرو بود همزمان با آغاز تحریم‌ها علیه ایران، با اشاره به نگرانی‌ها نسبت به شوکه شدن بازارها و جهش قیمت‌های جهانی اظهار کرد می‌خواهد تحریم‌ها علیه نفت ایران را به تدریج اجرا کند.

قیمت برنت اوایل اکتبر تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به پیامد تحریم‌های آمریکا بر بازار، به ۸۷ دلار جهش پیدا کرده بود، اما از آن زمان حدود ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا