خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شگفتی‌سازان انتخابات کنگره آمریکا

راه یافتن دو زن مسلمان، یک زن ایرانی – آمریکایی، دو زن کم سن و سال و یک زن بومی به سیستم قانونگذاری آمریکا در این دوره از انتخابات میان دوره ای کنگره در این کشور شگفتی آفرید.

به گزارش ایرنا، مردم آمریکا دیروز(سه شنبه)برای انتخاب کلیه اعضای مجلس نمایندگان و یک سوم از اعضای سنا به پای صندوق های رای رفتند.

براساس نتایجی که تاکنون اعلام شده است، دمکرات ها اختیار مجلس نمایندگان را به دست گرفته و جمهوریخواهان کنترل خود را بر سنا حفظ کرده اند.

از آنجایی که رای گیری اخیر تنها برای انتخاب یک سوم از نمایندگان سنا برگزار می شد، نمی توان پیشتازی جمهوریخواهان را دلیلی بر محبوبیت آنان یا سیاست های شان در میان مردم آمریکا تعبیر کرد.
انتخابات میان دوره ای امسال با حاشیه های جالبی همراه بود.

**راهیابی یک زن ایرانی – آمریکایی به مجلس ایالتی فلوریدا

برای نخستین بار در تاریخ انتخابات آمریکا یک زن ایرانی-آمریکایی به سیستم قانونگذاری این کشور راه یافت.آنا اسکیمانی 28 ساله متولد ایالت فلوریدای آمریکا که رگ و ریشه ایرانی دارد، توانست با شکست رقبای خود به مجلس نمایندگان این ایالت راه یابد.

انجمن ملی ایرانیان آمریکا موسوم به «نایاک» امروز(چهارشنبه) در توییتی انتخاب اسکیمانی را به عنوان نخستین ایرانی-آمریکایی راه یافته به سیستم قانونگذاری آمریکا تبریک گفت و آن را «مایه فخر و مباهات» دانست.

** راهیابی دو زن مسلمان

از دیگر حواشی انتخابات کنگره که توجه رسانه های خبری را به خود جلب کرد، می توان به راهیابی دو زن مسلمان به مجلس آمریکا اشاره کرد. رشیده طلیب 42ساله از اهالی دیترویت و دختر یک مهاجر فلسطینی است. وی به نمایندگی از حوزه سیزدهم میشیگان وارد انتخابات شد و نامزد اصلی دمکرات‌ها در این حوزه بود.

الهان عمر نیز که یک تبعه سومالیایی- آمریکایی است، به عنوان دیگر نامزد دمکرات ها از حوزه پنجم مینه سوتا موفق به راهیابی به مجلس نمایندگان آمریکا شد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، انتخابات میان دوره ای امسال شاهد حضور بی سابقه نامزدهای مسلمان بود. تعداد این نامزدها از 12 نفر در انتخابات دور قبل به 100 نفر افزایش یافته بود.چیزی که از تلاش های این طیف برای مقابله با سیاست ها و لفاظی های اسلام هراسانه و نژادپرستانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا حکایت دارد.

** راهیابی یک زن بومی به مجلس نمایندگان

«شاریس دیویدز» به عنوان نخستین زن بومی آمریکا در این دوره به کنگره راه یافت. این اتفاق نیز به عنوان یکی دیگر از شگفتی های انتخاباتی نام برده می شود.

دیویدز به عنوان نماینده ایالت کانزاس آمریکا در مجلس نمایندگان انتخاب شده؛ ایالتی که به گرایشات جمهوریخواهانه شناخته می شود.
بومیان آمریکا که مالک اصلی این سرزمین هستند، در طول سال هایی که سرزمین شان توسط سفید پوستان اشغال شده ، تاکنون هیچ زنی را به عنوان نماینده در مجلس نمایندگان نداشته اند.

** راهیابی پناهجوی زن افغان به مجلس ایالتی

به گزارش تارنمای بوستون گلوب، «صفیه وزیر» افغان تبار که در 6سالگی به همراه خانواده از چنگال طالبان گریخته و پس از گذراندن 10 سال در ازبکستان به آمریکا پناهنده شد، در انتخابات روز سه شنبه توانست با شکست رقیب جمهوریخواه خود به مجلس نمایندگان ایالت نیوهمپشایر راه یابد.

وی نخستین پناهجویی است که به سیستم قانونگذاری آمریکا وارد می شود.

**حمایت بی سابقه زنان از دمکرات ها

همان طور که پیش بینی می شد، بنابر داده های برآمده از نظرسنجی انتخاباتی مشترک رویترز/ایپسوس، حمایت زنان از نمایندگان دمکرات در این انتخابات بی سابقه بوده است.

55 درصد از زنان آمریکایی در انتخابات این دوره به نفع دمکرات ها رای دادند.

این نظرسنجی همچنین از رشد حمایت جوانان بین 18 تا 34 سال و آمریکایی های مکزیکی تبار از نمایندگان دمکرات حکایت دارد.
بدون شک سیاست های ضدمهاجرتی ونژادپرستانه ترامپ در این همبستگی برای به قدرت رساندن دمکرات ها بی تاثیر نبوده است.
از دیگر حواشی قابل توجه انتخابات روز سه شنبه حضور پررنگ نامزدهای زن ونتایج قابل توجهی که کسب کرده اند، بوده است.

تارنمای خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره نوشت: در این دوره رکورد تعداد زنانی که به مجلس نمایندگان آمریکا راه یافته اند، شکسته شد.
سن پایین این نمایندگان منتخب نیز توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. شبکه خبری «سی ان ان» در برنامه انتخاباتی خود ضمن اشاره به حضور چشمگیر زنان در انتخابات، از پیروزی «الکساندر اکازیو کورتس» در ایالت نیویورک و «ابی فینکنوئر» در ایالت آیووا نخستین زنان 29ساله به عنوان شگفتی یاد کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا