خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نتیجه‌ی انتخابات کنگره بر سیاست خارجی آمریکا چه تاثیری خواهد داشت؟

‘الیوت انگل’ که به ‌زودی به‌ عنوان رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب می‌شود، گفت، حزب دمکرات بعد از پیروزی در انتخابات کنگره درصدد تحت فشار قرار دادن نمایندگان کنگره برای افزایش حضور نظامی آمریکا در عراق و سوریه است.

به گزارش ایرنا و به نقل از شبکه اخباری وان امریکن، با پیروزی دمکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا، این حزب به دنبال معامله با جمهوریخواهان برای تغییر سیاست خارجه دولت دونالد ترامپ و سخت‌تر کردن روابط آمریکا با کشورهای روسیه، عربستان سعودی و کره شمالی است.

انگل افزود ، حزب دمکرات بعد از پیروزی در این انتخابات درصدد تحت فشار قرار دادن نمایندگان کنگره برای حضور نظامی بیشتر آمریکا در کشورهای عراق و سوریه است اما در دیگر حوزه‌های مهم مانند چین و ایران به نظر نمی‌ رسد که دمکرات‌ها توانایی تغییر سیاست خارجه دولت ترامپ را داشته باشند.

با توجه به آنکه دمکرات‌ها توانسته‌اند برای اولین بار از سال 2011 تا کنون بیشترین کرسی مجلس نمایندگان آمریکا را به دست آورند، این حزب به دنبال تغییر قوانین و نقش تاثیرانگیز آن در تنظیم سیاست‌های هزینه گذاری و قانونگذاری است.

** روسیه

انگل در مصاحبه با رویترز گفت، من فکر نمی‌کنم ما با این پیروزی به دنبال تنش و چالش با دولت ترامپ باشیم اما من فکر می‌کنم ما باید سیاست‌گذاری‌های کلان کشور را مورد بررسی قرار دهیم.

یکی از برنامه‌های جدی دمکرات‌ها بعد از پیروزی در انتخابات، بررسی روابط میان آمریکا و روسیه از جمله تحقیق در مورد روابط تجاری ممکن و تضاد منافع میان ترامپ و روسیه است.

بر اساس چشم انداز دمکرات‌ها، این حزب با کنترل مجلس نمایندگان آمریکا فشار دولت ترامپ علیه روسیه برای دخالت‌های این کشور در انتخابات آمریکا و فعالیت‌های دیگر مانند حمله به اوکراین و درگیری در جنگ داخلی سوریه را افزایش خواهد داد.

**عربستان

در همین حال با توجه به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه و ادامه جنگ یمن نگاه نمایندگان حزب دمکرات به عربستان متفاوت و ناامیدکننده است.

دمکرات‌ها با پیروزی در این انتخابات با وضع قوانین جدید درصدد مسدود کردن فروش تسلیحات نظامی آمریکا به ریاض هستند و با تحت فشار قرار دادن کنگره به دنبال عدم سوخت‌گیری جنگنده‌های آمریکا و حمایت از عربستان در جنگ یمن هستند.

علیرغم آنکه انگل عربستان را همچنان به‌ عنوان اهرم فشاری بر کنترل ایران در منطقه خاورمیانه می‌داند اما وی گفت، واشنگتن باید تجدید نظری نسبت به حمایت از ریاض داشته باشد. اگر سعودها حمایت آمریکا را می‌خواهند باید به برخی از نگرانی‌های این کشور توجه کنند.

** کره شمالی

دمکرات‌ها براین باورند که آن‌ها باید اطلاعات بیشتری نسبت به دیدار ترامپ و مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور با کیم یونگ اون رهبر کره شمالی داشته باشند، زیرا آنان بسیار نگران توافق احتمالی ترامپ با کره شمالی هستند.

انگل و دیگر دمکرات‌ها خواهان شفافیت بیشتر دولت در مقابل برنامه‌های خود برای معامله با کشور کره شمالی هستند. آن‌ها معتقدند ترامپ باید پشت درب‌های بسته مذاکرات را هدایت نکند بلکه با دست باز به استقبال این مذاکرات برود.

انگل خاطر نشان کرد، من فکر می‌کنم مذاکره با مقامات کره شمالی خوب است اما ما نباید فریب بخوریم که آنان به دنبال تغییر بزرگ هستند.

** چین

با پیروزی دمکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا به نظر نمی‌رسد که آنان به دنبال تغییر جدی در سیاست خارجه آمریکا در مقابل با چین باشند. دمکرات‌ها خواهان مذاکرات بیشتر میان دو کشور هستند اما انتقاد از پکن هم چنان از خطوط حزبی دمکرات‌ها عبور کرده و به نظر نمی‌رسد تغییری در این روند اتفاق بیافتد.

‘آدام اسشیف’ نماینده ارشد دمکرات‌ها که به نظر می‌رسد به‌زودی ریاست کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا را به عهده بگیرد، اخیراً برای حمایت از اقدامات صلح‌جویانه با چین به جمهوریخواهان پیوسته است.

طبق نظر انگل و دیگر دمکرات‌ها، چین از نگاه آمریکا به‌ویژه با آغاز مذاکرات واشنگتن با کره شمالی باید به ‌عنوان یک شریک دیده شود.
مانند جمهوریخواهان، دمکرات‌ها نیز در مورد جنگ تجاری ترامپ با چین به دو دسته تقسیم شده‌اند. برخی از اعضای حزب تجارت آزاد را به ‌عنوان یک مولد مشاغل مشاهده می‌کنند و دیگر اعضا از بالا رفتن تعرفه‌ها در محافظت از کارگران صنعت داخلی مانند فولاد حمایت می‌کنند.

** ایران

دمکرات‌ها از خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای بین‌الملل با تهران که دولت باراک اوباما در سال 2015 به آن دست پیدا کرده بود، ناراضی هستند. اما با توجه به کنترل و نفوذ جمهوریخواهان در کاخ سفید و مجلس سنا احتمال آنکه آنان بتوانند تغییری در این سیاست خارجه داشته باشند، بسیار کم است.

انگل از جمله اعضای حزب دمکرات آمریکا است که مخالف جدی توافق با ایران بود، اما به گفته وی، ترامپ باید به فکر حفظ همکاری و روابط نزدیک با دیگر متحدان اصلی آمریکا از جمله اعضای اتحادیه اروپا باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، از مجموع 435 کرسی مجلس نمایندگان بر اساس آرای شمرده شده، تاکنون نتایج 411 کرسی مشخص شده است که 217 کرسی متعلق به دمکرات‌ها و 193 کرسی نیز به نمایندگان جمهوریخواهان تعلق دارد.

این به آن معنی است که دمکرات‌ها تاکنون 50 درصد آراء را به دست آورده‌اند و فعلاً صاحب اکثرت هستند و جمهوری‌خواهان 44 درصد آرای مجلس نمایندگان را کسب کرده‌اند.

نانسی پلوسی، رئیس حزب دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان که احتمالاً به ‌زودی باید به‌ عنوان رئیس این مجلس سوگند یاد کند، لحظاتی پیش سخنرانی پیروزی حزب خود را اعلام کرد.

دمکرات‌ها برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان به پیروزی در 23 کرسی نیاز داشتند.

پیش از این اعلام شده بود که جمهوری‌خواهان توانسته‌اند اکثریت مجلس سنا را حفظ کنند.

بنا بر نتایج اعلام شده 51 کرسی مجلس سنا را نمایندگان جمهوریخواه به دست آورده‌اند و دمکرات‌ها هم 42 کرسی را تاکنون کسب کرده‌اند. هنوز پنج کرسی دیگر از 100 کرسی مجلس سنا باقی مانده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا