خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پایان امسال؛ آغاز زندگی شبانه‌ی تهران

محمد سالاری عضو شورای شهر تهران و عضو کمیسیون شهرسازی و معماری این شورا در گفت‌و‌گو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: «یک فوریت طرح حیات شبانه تهران در صحن عمومی شورای شهر تصویب شده که طی آن مراکز خرید، رستوران‌ها، مراکز خدماتی پذیرایی و گردشگری و تفریحی و اماکن تاریخی در طول شب به فعالیت خود ادامه می‌دهند. این طرح باید در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود.»

سالاری همچنین پیش‌بینی کرد این طرح تا شش ماه آینده در بعضی مناطق تهران اجرا شود.

محمد سالاری عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: «کمیسیون شهرسازی و معماری هیات رییسه‌ی شورای شهر تهران طرحی ارائه کرد، که طی آن نظام شهرداری تهران به برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم و فراهم کردن بستر‌های مورد نیاز برای حیات شبانه‌ی تهران بپردازد. یک فوریت این طرح در صحن علنی رأی آورده است. الان به کمیسیون‌های تخصصی از جمله کمیسیون شهرسازی  ارجاع داده شده تا روی مفاد ماده واحده و تبصره‌های طرح کار کارشناسی انجام شود.»

سالاری افزود: «برای انجام این طرح نهادهای مختلف مانند نهادهای امنیتی، اطلاعاتی، وزارت‌خانه‌ها و شهرداری تهران باید همکاری لازم را داشته باشند. به خصوص شهرداری به عنوان متولی باید زیرساخت‌های لازم از جمله ارائه‌ی خدمات، مبلمان شهری، نورپردازی و ایجاد منظر شبانه فراهم کند. اداراتی مثل اماکن، نیروی انتظامی، برق منطقه‌ای و سایر نهادها نیز باید‌ با شهرداری همکاری لازم را داشته باشند تا شهروندان بتوانند از خدمات شهری استفاده کنند. این خدمات می‌تواند خدمات پذیرایی، گردشگری، خدمات بازدید از اماکن تاریخی، محل‌های خرید، رستوران‌ها و… باشد.

او در مورد محدوده‌ی اجرایی این طرح گفت: «اجرای این طرح به صورت تدریجی خواهد بود و ابتدا در محله‌هایی که کمتر مسکونی هستند به اجرا درخواهد آمد؛ در مناطق مرکزی شهر که تمرکز مکان‌های تاریخی وجود دارد یا اراضی نوسازی عباس آباد و بوستان ولایت و منطقه‌های این‌چنینی، از مناطقی هستند که احتمالا شروع کننده‌ی این طرح خواهند بود. اگر موفق بود در دیگر محله‌ها نیز اجرا می‌شود حتی می‌تواند در دیگر کلانشهر‌ها نیز گسترش پیدا کند. محدودیت‌هایی هم در این طرح وجود دارد که نباید باعث سلب آسایش مردم شود.»

سالاری در مورد ساعات اجرای این طرح افزود:« هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده و نیاز به نشست‌های تخصصی هست. باید از تجربیات کشورهای دیگر نیز استفاده کنیم. ممکن است در مناطقی طرح تمام شب را دربربگیرد و در مناطق دیگر تنها بخش‌هایی از شب طرح اجرا شود.»

محمد سالاری با تأکید به احتمال تغییر زمان پیش‌بینی شده برای اجرای طرح گفت: «پیشبینی ما برای اجرای این طرح شش ماه است. شهرداری تهران باید یک برنامه‌ی عملیاتی کوتاه مدت را تدوین و به شورا ارسال کند. همچنین نیاز به یک طرح بلندمدت نیز وجود دارد. ممکن است فرآیند بررسی تغییراتی را این زمان ایجاد کند.»

عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر درباره‌ی نظر نهادهای درگیر با طرح گفت: «در گفت‌و‌گویی که با فرمانده‌ی نیروی انتظامی شهر تهران داشتیم، به صورت کلی اظهار همراهی کرد. همچنان نیاز هست که جلسات بیشتری با این نهادها برگزار شود تا به طور کامل در جریان جزییات قرار گیرند و نظرات آنها هم در حد ممکن اعمال شود.»

او در مورد نقش مهم این نهاد‌ها گفت: «برای عملیاتی شدن این تصمیم ما نیاز داریم که سازمان‌ها و نهاد‌ها مبتنی بر یک باور و مسوولیت‌پذیری در این‌باره همکاری کنند در غیر این صورت شهرداری تهران به تنهایی موفق نمی‌شود. برای مثال وزارت نیرو  باید بتواند برق معابر را تأمین کند. نیروی انتظامی نیز باید امنیت را در طول شب تأمین کند..»

سالاری افزود: «هدف کمیسیون شهرسازی و معماری از مطرح کردن این طرح این است که حیات و زیست شبانه در کلانشهری مثل تهران با خصوصیات اقلیمی و آب و هوایی آن بهترین و درست‌ترین حالت است و قطعا موجب استقبال جامعه‌ی شهری از این طرح می‌شود. متأسفانه در کشور ما بیش از هفتاد و سه درصد جمعیت، شهری شده است. ما این فرصت را به شهروندانمان نمی‌دهیم که از مهمترین سرمایه‌ی‌ خود یعنی زمانشان در طول شب استفاده کنند.

در کشور‌های توسعه‌یافته بخش قابل توجهی از شهرها به خصوص پایتخت این کشور‌ها از مدت شب برای پیشبرد‌ کارهای شهروندان استفاده می‌کنند. این موضوع یکی از رویکردهای دوره‌ی پنجم شورای شهر تهران است که امیدواریم با جمع نظرات کارشناسی شده بتوانیم اصلاحات لازم را در طرح داشته باشیم و بعد از تشکیل جلسه و رأی نهایی به هیات تطبیق فرمانداری می‌رود. در این شورا تطبیق مصوبات شورای شهر بررسی می‌شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا