خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعلام آمادگی عربستان برای کاهش تولید نفت

دیپلماسی ایرانی نوشت: یک منبع آگاه در سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اپک، تاکید کرد که عربستان سعودی آماده همکاری با صادرکنندگان نفت عضو اپک است تا قیمت های نفت بالا برود. البته عربستان شرط کرده در صورتی که همه اعضای اوپک حاضر به همکاری شوند، حاضر به همکاری با طرف ها برای بالا رفتن قیمت نفت است.

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود در این باره به روزنامه الحیات، چاپ بیروت گفت: «هنوز زود است درباره نشست فوق العاده اوپک صحبت کنیم، به ویژه حجم نفتی که ایران به بازارها بعد از رفع تحریم ها فرستاده بالا است و دقیقا هم مشخص نیست که چه مقدار از نفت ایران وارد بازار شده است، از حالا تا دو ماه آینده هم مشخص نخواهد شد که این میزان چقدر خواهد بود.»

شبکه العربیه به نقل از یک منبع عربستانی که نخواست نامش فاش شود نیز در این باره گزارش داد که ریاض خواستار همکاری با دیگر کشورهای تولیدکننده نفت برای حمایت از بازار است. این منبع همچنین گفت: «عربستان طرف پیشنهاد کاهش تولید نفتی که روسیه به دنبال آن است، نیست.»

الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه پنج شنبه گذشته گفت که اپک پیشنهاد کاهش تولید تا سقف 5 درصد را داده و در صورتی که چنین توافقی حاصل شود، این نخستین باری است که کشورهای تولیدکننده نفت بعد از بیش از 10 سال بر سر کاهش تولید به توافق می رسند. نوواک اشاره نکرد که پیشنهادی که از آن سخن می گوید پیشنهاد ونزوئلا و الجزایر است که چند ماه پیش دادند یا پیشنهاد جدیدی در کار است. العربیه گفته است که پیشنهاد جدیدی در کار نیست.

قیمت نفت هفته گذشته از 36 دلار به 27 دلار در هر بشکه سقوط کرد که پایین ترین قیمت نفت ظرف 12 سال گذشته محسوب می شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا گزارش داد که او می گوید کشورهای عضو اوپک به زودی به توافقی با کشورهای غیر عضو تولید کننده نفت می رسند که این توافق می تواند در قیمت نفت تحولی ایجاد کند. اما مادورو در کاراکاس به خبرنگاران گفت: «وقتی می گوییم به توافق نزدیکیم به این معنا نیست که به توافق رسیده ایم.» مادورو در حالی این اظهارات را بیان کرد که ایلوخیو دل بینو، وزیر نفت ونزوئلا به زودی سفری به کشورهای روسیه، قطر، ایران و عربستان انجام خواهد داد تا با آنها به استراتژی ای برای جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت نفت برسد. وی روز گذشته به روسیه سفر کرد و امروز به قطر می رود و ظرف ساعت های آینده به ایران سفر خواهد کرد.

کارشناسان پیش بینی می کنند که دنیا به زودی وارد مرحله ای از کاهش رشد اقتصادی و رکود خواهد شد که این مساله بر میزان تقاضای جهانی برای خرید نفت و به دنبال آن قیمت نفت تاثیر خواهد گذاشت. خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است که میزان بدهی شرکت های جهانی به 29 تریلیون دلار رسیده و این یکی از دلایل اصلی کاهش تقاضا برای خرید نفت است. به گزارش بلومبرگ این حجم بدهی بر بازارها تاثیر منفی می گذارد و می تواند باعث رکود شود و اقتصاد جهانی را با چالش های جدی مواجه کند. این رقم بالاترین بدهی شرکت ها از سال 2009 تا کنون است.

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا