خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ روحانی به «برجام چه خاصیتی داشت؟»

رئیس‌جمهور روحانی گفت: آنها که می‌گویند برجام چه خاصیتی داشته، این یکی از کارهای برجام است که از این به بعد می‌توانیم اسلحه را به هر کشوری که خواستیم بفروشیم یا از هر کشوری که خواستیم بخریم. این تنها یکی از اقدامات دولت است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (23 ‌مهرماه) در جلسه هیات دولت اظهار کرد: باید خدمت مردم عزیزمان این خبر خوش را عرض کنم که یکشنبه هفته آینده – 27 مهرماه – تحریم تسلیحاتی 10 ساله ایران لغو خواهد شد. ما برای این موضوع چهار سال با آمریکا جنگیدیم و آنها به این در و آن در می‌زدند که چنین اتفاقی نیفتد، اما به خاطر ایستادگی مردم و تلاش مسئولان و دیپلمات‌ها این تحریم کنار خواهد زده شد.

وی ادامه داد: آنها که می‌گویند برجام چه خاصیتی داشته، این یکی از کارهای برجام است که از این به بعد می‌توانیم اسلحه را به هر کشوری که خواستیم بفروشیم یا از هر کشوری که خواستیم بخریم. این تنها یکی از اقدامات دولت است. ما برای آنکه به نکات و برنامه‌های مورد نظرمان برسیم بعضی مواقع نیاز به صبر و حوصله داریم.

روحانی با بیان این‌که در چند سال اخیر شری به عنوان حاکمان جدید کاخ سفید ایجاد شده است، تصریح کرد: این شر نه فقط گریبان ما که گریبان همه دنیا را گرفته است. شما افغانستان را ببینید چه خبر است و شرق و غرب آن در دست کیست؟ و در آنجا با چه شرایط خطرناکی مواجه است یا این‌که ببینید آنهایی که ادعای نابودی داعش را داشتند در منطقه با داعش چه کردند و در مقابل آنها مردم منطقه و عزیزان رزمنده ما توانستند داعش را کنار بزنند.

رییس جمهور ادامه داد: از مسئولان آمریکایی می‌خواهیم که فقط یک موفقیت خود را در سیاست خارجی‌شان بگویند. آنها در تمام موارد شکست خورده‌اند. در مقابل مردم فلسطین، عراق و سوریه شکست خورده‌اند و جز با زور نمی‌خواهند کاری را انجام دهند. آن لحن بی‌ادبانه‌ای که حتی یک مدیر در جمع کوچک از آن کلمات استفاده نمی‌کند را از مسئولان آمریکا دیدیم. اینها نشان می‌دهد که ملت ایران آنها را عصبانی کرده و به زانو در آورده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که در تاریخ 99.9.9 سامانه جامع تجارت افتتاح خواهد شد، عنوان کرد: من سال‌ها و ماه‌هاست که به دنبال این موضوع هستم تا از روزی که کسی ثبت سفارش می‌کند تا زمانی که جنس در مغازه به فروش می‌رسد بتوانیم همه مسائل آن را در این سامانه دنبال کنیم. از گمرک و انبارداری تا این‌که جنس کجا رفته و برای مقابله با احتکار تمام انبارها زیر سلطه این سامانه قرار می‌گیرند و باید تمام اقدامات بانک مرکزی در این سامانه قرار گیرد.

رییس جمهور اضافه کرد: برای کسانی که در کامل شدن این سامانه تلاش کرده‌اند تقدیرنامه ارسال خواهد شد و از آنها که از برنامه عقب هستند سوال می‌شود که چرا عقب هستند. کسی نباید فکر کند که این سامانه اختیاری است. دولت الکترونیک وظیفه ماست و آموزش، بهداشت، کسب و کار، خدمات و … همه باید در داخل این سامانه بیایند. دیگر آب و برق و گاز به صورت کاغذهای جداگانه نخواهد بود و همه در این سامانه جمع می‌شود این کار بزرگی است که برای شفافیت، مبارزه با فساد و آرامش و رفاه مردم خواهد بود.

رییس جمهور در ادامه بیان کرد: ما در این ایام تلاش زیادی کردیم تا اقتصادمان مسیر دیجیتالی را طی کند به خصوص در این شرایط کرونایی امروز که باید تا جایی که می‌شود اقدامات حضوری را به مجازی تبدیل کنیم. ما در این هفته سامانه‌ای را افتتاح کردیم که همه مدارک دانشگاهی محصلین ما در این سامانه ثبت و ضبط شده است که از سال 1392 آمده است و به تدریج تکمیل می‌شود.

روحانی ادامه داد: با این سامانه دیگر نیازی نیست که هر کسی چندین کپی از مدارک خود را همراه داشته باشد و مشکلاتی که تاکنون وجود داشته از بین خواهد رفت. این سامانه در اختیار همه است و هر کسی می‌خواهد می تواند تحصیلات دانشگاهی را در این سامانه ببیند. ما مدتها به دنبال ایجاد این سامانه بودیم که خوشبختانه در این هفته افتتاح شد.

وی با اشاره به این‌که روز دوشنبه اقداماتی که برای سیل فروردین‌ماه 1398 انجام شده بود تکمیل شد اظهار کرد: 25 استان ما در سال 1398 گرفتار سیل شدند و مردم با مشکلات عظیمی روبه‌رو بودند. باید این خبر را بدهم که تمام خانه‌ها، مراکز تجاری و جاده‌ها ساخته شده است 157 هزار خانه با خرابی مواجه شده بود که 66 هزار خانه از اول ساخته شده و حدود 99 هزار خانه دیگر هم ترمیم و تحویل داده شده‌اند.

رییس جمهور همچنین یادآور شد: 15 هزار کیلومتر جاده اصلی، فرعی و روستایی تکمیل شده و در کل کار عظیم و بزرگی صورت گرفته است که اگر با کشورهای دیگر و حتی کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم عظمت این کار بزرگ دیده خواهد شد. از طرفی مردم به خانه‌های بهتر و مستحکم‌تر و جای امن‌تری برگشته‌اند. به طور مثال در زلزله کرمان دیدید که آنجاهایی که بنیاد مسکن ساخته بود دست نخورد و بقیه تخریب شد که این نشان می‌دهد خانه بهتری ساخته شده است. البته که من می‌دانم مردم در این مدت زحمت و زجر دیدند ولی همه در کنار هم از مردم و دولت تا سایر نهادها و نیروهای مسلح وارد شدند و این کار را انجام دادند.

روحانی با اشاره به این‌که در سه سال اخیر سه امتحان بزرگ برای مردم ایران رخ داده است، خاطر نشان کرد: امتحان اول جنگ تحمیلی اقتصادی سال 1397 بود که همچنان ادامه دارد. آزمایش دوم سیل 1398 در 25 استان بود و امتحان بعدی کرونایی است که از پایان سال 1398 آغاز شده و در سال 1399 ادامه دارد. این سه آزمایش بزرگ برای مردم و مسئولین نیز که مردم در کنار هم از آن سربلند بیرون آمدند.

رییس دولت دوازدهم با بیان این‌که می‌داند مردم ایران در فشار اقتصادی هستند، تاکید کرد: می‌خواهم به مردم اطمینان بدهم که دولت همه توان خود را برای تامین ارز و کالاهای مورد نیاز به کار برده و خواهد برد و لحظه‌ای از درد و مصائب و مشکلات مردم غافل نیست.

وی اضافه کرد: با کمک کادر درمان و مسئولان و مردم در مقابله با ویروس کرونا هرچه در توان داشتیم انجام دادیم و می‌دهیم و به نوکری و خدمت به مردم افتخار می‌کنیم. من از همه وزرا و مسئولین خواهش می‌کنم که با قدرت و استمداد از پیامبر(ص)، امام حسن (ع) و امام رضا (ع) و با کمک هم این بار را به مقصد برسانیم و مشکلات مردم را کاهش دهیم.

روحانی در ادامه اظهار کرد: برای این‌که مشخص شود فقط شعار نمی‌دهیم تنها به چند نکته‌ آماری اشاره می‌کنم. امسال خرید گندم از کشاورزان هفت درصد افزایش داشته و حتی در تولید گندم نسبت به پارسال جلوتر هستیم. در تولید و فروش مخصوصا در صنعت رشد داریم. در این یک ماه نسبت به مدت مشابه پارسال تولید هفت درصد و فروش 14 درصد رشد داشته است. در شش ماهه اول امسال در صنعت 6.4 درصد رشد و در فروش هشت درصد رشد داشته‌ایم. در بخش فولاد از سه تا 9 درصد رشد کرده و در این شش ماهه نسبت به سال گذشته تولید اضافه داشته‌ایم.

رییس جمهور اضافه کرد: در صادرات غیرنفتی در خردادماه نسبت به اردیبهشت‌ماه 25 درصد افزایش داشته‌ایم و به مردم می‌گویم که در شش ماهه دوم سال شرایط ما از نظر اقتصادی بهتر خواهد شد. آنهایی که می‌گویند مردم خسته هستند و می‌خواهند بروند و از این حرف‌های ناروا می‌زنند، این آمار را هم ببینند. تقاضای سرمایه‌ گذاری در شش ماهه امسال نسبت به پارسال 37 درصد رشد داشته است و پروانه بهره برداری هشت درصد رشد دارد. درست است که مردم احساس فشار می‌کنند و مشکلات دارند اما به این آمار هم توجه کنند. دولت در سال جهش تولید تمام تلاش خود را برای تولید انجام داده و می‌دهد. ما وقتی می‌توانیم در تولید و یا در مقابله با ویروس کرونا موفق شویم که دست به دست هم دهیم و به هم کمک کنیم.

وی با اشاره به مقررات جدید برای مقابله با ویروس کرونا تصریح کرد: مردم بدانند این مقررات جدید که محدودیت‌های بیشتری به دنبال دارد فقط به خاطر سلامت آنهاست. ما نمی‌خواهیم کسی اذیت شود و این محدودیت‌ها را جزو ملزومات برای سلامتی مردم می‌دانیم. ما در کنار هم می‌توانیم ابرقدرت و صهیونیست را شکست دهیم و چه در تولید و چه در مقابل با کرونا در کنار کادر درمان موفق خواهیم شد.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تسلیت ایام عزاداری هفته پایانی ماه صفر و رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام رضا (ع) و شهادت امام حسن (ع) اظهار کرد: باید از مردم فهیم کشورمان تشکر کنم که در دوران عزاداری اربعین همه استانداردها را رعایت کردند و با وجود اشتیاق به زیارت امام حسین راهپیمایی و سفر به عراق انجام نشد و عزاداری‌ها هم در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفت.

وی ادامه داد: از مردم عزیز عاشق رسالت تشکر و خواهش می‌کنیم که در ایام مصیبت پایان ماه صفر هم همه دستورات بهداشتی را رعایت کنند. مردم عزیز ما همواره از پیشوایان دینی خود درس‌های مهمی برای زندگی فردی و جمعی خود آموخته‌اند و می‌آموزند.

رییس جمهور با بیان این‌که باید نسبت به زندگی پیامبر (ص) بیش از آنچه تاکنون انجام شده دقت صورت گیرد اضافه کرد: ما همچنان باید از زندگی پیامبر (ص) درس‌آموزی کنیم. پیامبر که بالاترین مقام انسانی است و هیچ کسی قبل و بعد از ایشان به آن مقام نمی‌رسد و اشرف مخلوقات بود اخلاق، رفتار و پیام زندگی‌اش الگوست و در قرآن با همین صفات توصیف شده است. پیامبر (ص) برای همه الگو و نمونه بود. این الگو هم جنگ داشت و هم صلح، هم عملیات تهاجمی داشت هم تدافعی، هم روزهایی در جنگ پیروز شد و هم روزهایی شکست، اما همین پیامبر (ص) حکومت را بر مبنای قانون و پیمان اداره کرد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: وقتی پیامبر (ص) با مردم مکه صلح کرد که قرآن آن را فتح‌المبین نامید، بزرگترین پیروزی‌های پیامبر (ص) بیش از آنکه در میدان جهاد کسب شود، در سایه آن صلح به دست آمد. پیامبر در آنجایی که توان کافی برای جنگ بود فرمان جنگ می‌داد و آنجایی که توان نبود فرمان دفاع می‌داد مثل جنگ خندق که مسلمین در پناه خندق حالت دفاعی گرفتند. پیامبر (ص) به گونه‌ای حکومت می‌کرد که مردم و کفار در مدینه احساس امنیت می‌کردند و امنیت مردم با هر دین و مرام و سلیقه‌ای در کنار حکومت پیامبر (ص) حراست می‌شد.

رییس جمهور در ادامه اظهار کرد: پیامبر (ص) همه سنن نادرست را زدود و غرورهای نابه‌جا را از جامعه کنار گذاشت و آنچه در جامعه متاسفانه نسبت به زنان و جوانان روا می‌شد که حتی به خود اجازه می‌دادند دختران را زنده به گور کنند کنار زد. پیامبر (ص) به زنان عظمتی همسان مردان داد. احترام دختران و پسران و عبادت آنها یکسان شد و حقوق‌شان عادلانه شد. این کار کوچکی نیست که جامعه‌ای که داشتند دختر را ننگ می‌دانستند، تبدیل به جامعه‌ای شود که دختر را رحمت می‌دانند. در دوران پیامبر (ص) جوانان مقام پیدا کردند و ایشان یک جوان یعنی اسامه را به فرماندهی بزرگترین لشگر خود رساند و به همه گفت که همه باید تابع او باشند.

روحانی با تاکید بر این‌که پیامبر (ص) برای جامعه خود اعتدال آورد، یادآور شد: با همین اعتدال است که قرآن امت ما را امت وسط می‌داند و قرآن عنوانی که برای مردم زمان پیامبر (ص) می‌پسندد اعتدال است. امت وسط نه افراط می‌کند نه تفریط، پیامبر سنن نوین انسانی را مستقر کرد و در جامعه‌ای که علم ننگ بود و بزرگ قبیله برای خواندن و نوشتن پیش خدمت مخصوص داشت پیامبر (ص) علم و تزکیه را اساس فضیلت قرار داد.

وی اضافه کرد: پیامبر (ص) بهداشت و نظافت را برای مردم یک الگوی مهم تثبیت کرد. شما اروپا را ببینید که بعد از قرن‌ها به حمام نرفتن خود افتخار می‌کردند و لویی چهاردهم افتخار می‌کرد یکسال بدنش به آب نخورده اما قرن‌ها بعد از آن پیامبر پاکیزگی را توصیه کرد از طرفی پیامبر (ص) آزادی و مشورت با مردم را تبیین کرد و هیچ کاری را بدون مشورت با مردم انجام نمی‌داد. این همان پیامبر (ص) با عظمتی است که حق ندارد ذره‌ای از قانون تخطی کند، چرا که خدا به پیامبر (ص) گفت اگر از خط مستقیم هدایت کوچک‌ترین انحرافی داشته باشی در دنیا و آخرت دو برابر عذاب می‌شوی. این نشان می‌دهد که همه در برابر قانون یکسان بوده و هستند.

رییس جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: ما باید تاریخ پیامبر را از نو بخوانیم و تدریس کنیم و همه ابعاد آن را مدنظر قرار دهیم. بعضی‌ها فقط یک بعد پیامبر (ص) را در نظر می‌گیرند مگر می‌شود به یک بخشی توجه کرد و به بخشی دیگر بی‌اعتنا بود کل مجموعه در نظر است چه جهاد و چه صلح، چه قاطعیت و چه رحمت و نرمش، همه مجموعه اسلام است که باید از زندگی پیامبر (ص) بیاموزیم.

وی با بیان این‌که زندگی ائمه هم همین طور است و باید از آنها یاد گرفت، اظهار کرد: ما باید از امام حسن (ع) یاد بگیریم او امام صلح و پیوند بود که با ایجاد وحدت برای حفظ اساس اسلام گام برداشت وقتی برخی از اصحاب معترضانه از او پرسیدند چرا صلح کردید حضرت فرمود که جامعه اسلامی که فقط شما 10 – 20 نفر نیستید من در مسجد برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و وقتی مردم صلح می‌خواهند ما صلح را انتخاب می‌کنیم. باید در روز جنگ مرد جنگ و در روز صلح مردم صلح باشیم و اگر در روز جنگ، صلح کنیم یا در روز صلح، جنگ کنیم هر دو خطاست.

رییس جمهور در پایان با اشاره به نحوه‌ی اقدامات امام رضا (ع) خاطر نشان کرد: حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بر مبنای تدبیر عمل کرد و ولایت عهدی را ولو با اکراه پذیرفت و فرمود در هیچ امری دخالت نمی‌کنم. ببینید حضورش در خراسان و مرو چه‌ها کرد و چه تحولی به وجود آورد. تنها در نیشابور نبود که جمعیت عظیم مردم برای نوشتن پیام ایشان شتافتند بلکه در اهواز و هر جایی که ایشان رفت مردم به سویشان شتافتند. امام رضا (ع) تدبیر و عقلانیت را به ما آموخت و فرمود عبادت تنها این نیست که نماز بخوانید و روزه بگیرید بلکه اصل عبادت اندیشیدن و خردورزی در امور خدا و حق و جامعه است. ما باید از این بزرگانی که در این ایام نامشان برده می‌شود، درس‌های زندگیشان را بیاموزیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا