خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جناب آقای شریعتمداری! لطفا لااقل زود غرق نشوید

مهدی اسفندیار، فعال رسانه‌ای حوزه بهداشت، در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «جناب آقای شریعتمداری! لطفا لااقل زود غرق نشوید» درباره‌ی طرح تحول سلامت نوشت:

سخنان وزیر جدید وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی در مورد لزوم حمایت از وزیر بهداشت و طرح تحول سلامت، در خور تامل فراوان است؛ چه آنکه تاکنون نیز آنچه موجبات هزینه‌های سیاسی و اجتماعی فراوان برای وزیر اسبق رفاه و تیم مدیریتی حاکم بر تامین اجتماعی شده است؛ مخالفت سرسخت بدنه‌ی فعالان حوزه‌ی کار و بیمه و رفاه اجتماعی با هزینه‌های بخش درمان تامین اجتماعی متعاقب اجرای طرح تحول سلامت است.

مشکل اساسی کار در اینجاست که نه تنها فعالان صنفی بلکه صاحب نظران حوزه‌ی اقتصاد سلامت و اقتصاد دانانی چون طیب نیا، راغفر، فرشاد مومنی از سال‌های قبل و به درستی پیش بینی کرده بودند که با توجه به اعمال سیستم فی فور سرویس و نبود راهنماهای بالینی و عدم وجود زیرساخت الکترونیک برای استقرار دفترچه‌ی الکترونیک سلامت؛ امکان مهار هزینه‌ها وجود ندارد.

از سوی دیگر افزایش تعداد مستمری بگیران و پیر شدن صندوق تامین اجتماعی موجب شد که این صندوق نتواند علیرغم تلاش وافر مدیران امر؛ هزینه‌های آبشاری و رو به تصاعد طرح پر اشکال تحول سلامت را تقبل و تحمل کند.

جالب اینجاست که ادبیات مسوولین وزارت بهداشت در مواجهه با ایرادات طرح تحول بعد از در اختیار گرفتن صندوق بیمه‌ی سلامت به شدت مشابه و حتی تندتر از کارشناسان شده است و وزارت بهداشت نیز اگرچه دیرهنگام و با گذشت چهار سال اما عمیقا به ایرادات واقف شده است و پیگیر حذف سیستم فعلی پرداخت و استقرار گایدلاین‌ها و دفترچه الکترونیک سلامت است. منتهی تا انجام این امور زیربنایی هر نوع افزایش نرخ تعرفه‌ها که سیاست اصلی وزیر محترم بهداشت تحت لوای طرح تحول بوده؛ می‌بایست به دقت ارزیابی شود تا همان چالش‌های سابق را مجددا تکرار نکند.

ضمن اینکه بخش درمان یکی از سرفصل‌های سیاست‌های رفاهی است و می‌بایست توجه به آن بر اساس الزامات و مقدورات کشور صورت گیرد و اینگونه نباشد که کل برنامه‌های رفاهی کشور را تحت الشعاع خود قرار داده و عقیم کند؛ بخصوص آنکه بازنشستگان و متولیان تولید و جوانان بیکار به شدت چشم به تدبیر شما دارند تا از این اوضاع شکننده‌ی اقتصادی کمی خلاصی یابند.

بیشتر صاحب نظران بیمه‌ای معتقدند راز ناکارآمد جلوه کردن سیاست‌های اشتغال و تولید و افزایش درآمد سرانه و حقوق پایین مستمری بگیران کشوری و لشکری و تامین اجتماعی؛ غرق شدن در «چاه ویل» درمان است.

از آنجا که امروز مسوولیت حوزه‌ی رفاهی کشور عملا بر عهده‌ی جناب آقای شریعتمدار است و به عنوان یک شهروند ایرانی برای ایشان آرزوی موفقیت دارم؛ پیشنهاد می‌کنم که نه به استناد مطالب ژورنالیستی؛ بلکه با برگزاری نشست تخصصی با وزرای سابق رفاه و بهداشت و متخصصین کاربلد اقتصاد سلامت و اقتصاد کلان؛ طرح تحول سلامت را ارزیابی کرده و بر اساس منافع ملی تصمیم بگیرند وگرنه طی این طریق با چشمان بسته، هزینه‌اش فراتر از چند صندوق ناقابل بیمه‌ای و بودجه کل وزارتخانه است‌.

به نظر می‌رسد که حمایت قوی جنابعالی از بحث دفترچه‌ی الکترونیک سلامت که در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی با موفقیت خوبی اجرا شده است و تعمیم دادن آن به کل کشور می‌تواند تحول بزرگی در نظام سلامت ما ایجاد کند و سرمنشا تحولات بزرگتری گردد که آن را تحول واقعی نظام سلامت بتوان نامید؛ در واقع سرنخ تحول واقعی نظام سلامت در زیر مجموعه‌ی شماست و نه طرح موسوم به تحول سلامت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا