خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اداره‌ای که پاسخگوی 34 هزار دانشجوی خارجی است

«حمید انوری»، خبرنگار انصاف نیوز: کمتر دانشجوی خارجی در ایران پیدا می‌شود که مسیرش به «اداره کل دانشجویان غیرایرانی» سازمان امور دانشجویان نیفتاده باشد؛ اداره‌ای که در نزدیکی میدان فردوسی تهران قرار دارد و روزانه میزبان صدها دانشجوست. مسوولان این اداره می‌گویند تا جایی که امکان داشته باشد به دانشجویان کمک می‌کنیم، اما سوتفاهماتی وجود دارد و خوبی‌هایمان دیده نمی‌شود.

به گزارش انصاف نیوز، ادارات زیادی در زمینه‌ی اتباع خارجی فعالیت می‌کنند، اما توجه اداره کل دانشجویان غیرایرانی و اداره کنسولی آن به دانشجویان خارجی بویژه افغانستانی‌ها فرصت خوبی را برایشان مهیا کرده تا در سایه‌ی ناامنی و نداشتن ظرفیت‌های موجود برای جذب آن‌ها در دانشگاه‌های افغانستان به کسب علم و تجربیات مختلف در دانشگاه‌های ایران بپردازند.

سالیان گذشته دانشجویان غیرایرانی برای انجام کارهای کنسولی از جمله تمدید اقامت، خروج از کشور و… مجبور بودند بطور مستقیم به پلیس امنیت و گذرنامه مراجعه کنند، اما با رایزنی و تفاهمی که بین این اداره و پلیس انجام شد، دانشجویان دیگر مجبور نیستند در صف‌های طولانی بایستند و زمان بیشتری را در ادارات بگذرانند. به این ترتیب مقداری از روند زمان‌بر کنسولی دانشجویان تسهیل شد.

بنا بر آمارها حدود 34 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌­های ایران تحصیل می‌­کنند. از این بین حدود 17 هزار نفر را افغانستانی‌ها تشکیل می‌دهند. تقریبا همگی حداقل یکبار به اداره دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم مراجعه می­‌کنند. اداره‌ای که با توجه به تعداد کم کارمندان، اما همچنان تمام سعی خود را انجام می‌دهد تا مسایل و مشکلات دانشجویان را حل کنند.

اعتبار گذرنامه‌ها گذشته، اما کمک کردیم 

به عنوان نمونه می‌توان به موضوع گذرنامه‌های دستنویس اشاره کرد: در سال 2001 بعد از حادثه­‌ی یازدهم سپتامپر شورای امنیت سازمان ملل از دولت افغانستان می‌خواهد تا سال 2014 گذرنامه‌­های دستنویس به الکترونیکی تبدیل شود، اما در سال 2014 دولت افغانستان بدلیل مشکلاتی که دارد از شورای امنیت می‌خواهد که پاسپورت‌های دستنویس تا سال 2016 اعتبار داشته باشند؛ در آن جلسه اعضای دایم بعلاوه‌ی پنج عضو غیردایم با این درخواست موافقت می‌کنند.

اما این ماجرا ادامه دارد و در اوایل سال 2017 دولت ایران و افغانستان به توافق می‌­رسند تا پایان سال میلادی گذرنامه‌­های دستنویس اعتبار داشته باشند. اکنون بیشتر از هفت ­ماه از آن زمان گذشته است، اما با این وجود به گفته‌ی یکی از مسوولان کنسولی با چانه‌­زنی‌­هایی که وزارت علوم انجام داده به دانشجویان افغانستانی کمک می‌کند.

تغییر شهریه به ریال

از سوی دیگر یکی از مسوولان مربوطه در رابطه با اقدامات مثبت انجام شده، می‌گوید: با رایزنی‌هایی که با دانشگاه تهران انجام شد، شهریه‌­ی دانشجویان نخبه‌ی افغانستانی از دلار به تومان تغییر کرد. در صورتی که اداره­‌ی کنسولی در این زمینه هیچ وظیفه‌­ای نداشته است.

در عین حال حدود نیمی از دانشجویان خارجی را افغانستانی‌ها تشکیل می‌دهند، اما نکته‌ای که موجب می‌شود تا برخی مسوولان کنسولی از آن‌ها گلایه‌مند باشند این است که برخی دانشجویان اقدامات مثبتی که انجام می‌شود را نمی‌بییند.

ملاحضات قانونی

همچنین در بین دانشجویان افغانستانی تصوراتی که از لحاظ قانونی نادرست است، وجود دارد. مشکل وقتی ایجاد می‌شود که نمی‌­خواهد این بخش از قوانین را بپذیرد. چون بیشترشان در ایران بدنیا آمده‌اند، خودشان را ایرانی می‌­دانند و این موجب می شود، سوتفاهمی ایجاد شده و برخی از آن‌ها گمان کنند وزارت علوم برایشان تبعیض قایل شده است. در صورتی که قوانین آن‌ها را در زمره‌ی اتباع غیرایرانی قرار می‌دهند.

یکی از مسوولان کنسولی این را گفته و مثالی می‌زند: دانشجو می‌­آید و می‌­گوید که در بیمارستان­‌های شما بدنیا آمده‌­ام، با شما بزرگ شده و در مدارس شما درس خوانده­‌ام، اما چطور وقتی که به دانشگاه می‌­رسم باید به افغانستان بروم و ویزای تحصیلی بگیرم؟!

یکی از فعالان حوزه‌ی مهاجران در این زمینه به خبرنگار انصاف نیوز گفت: کارت‌های آمایشی که وزارت کشور به اتباع می‌دهد تنها در ایران قابل استفاده است و کشورهای دیگر آن را به رسمیت نمی‌شناسند. هویت اتباع باید واقعی باشد و بایستی گذرنامه گرفته تا مدارک تحصیلی‌شان در همه جای دنیا اعتبار داشته باشد به همین دلیل وزارت علوم از مهاجران می‌خواهد تا گذرنامه بگیرند.

بنا بر این گزارش، سال گذشته اداره‌ی کل دانشجویان غیرایرانی طرح حمایت از نخبگان غیرایرانی که در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند را تصویب و اجرایی کرد. افرادی که توانستند در کنکور رتبه‌های زیر 100 را کسب کنند، بورسیه شدند و می‌شوند. با توجه به این اقدام مثبت، امسال شاهد رشد بیش از دوبرابری رتبه‌های تک رقمی در بین دانشجویان افغانستانی بودیم. همچنین امسال برای پاسخگویی بهتر به مراجعان، تعداد کارمندان این اداره نیز افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا