خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گام دوم انتخاب شهردار، تداوم حذف گزینه‌های حزبی

«رضا شریفی» فعال سیاسی اصلاح طلب در تحلیل روند انتخاب شهردار جدید برای تهران در یادداشتی تلگرامی با عنوان «گام دوم انتخاب شهردار، تداوم حذف گزینه‌های حزبی» نوشت:

اعضای شورای شهر تهران، عباس آخوندی را با ۱۶ رای و پیروز حناچی را با ۱۱ رای برای رقابت در مرحله نهایی انتخاب شهردار تهران برگزیدند. در این مرحله سید کامل تقوی‌نژاد به عنوان گزینه اصلی حزب اعتماد ملی هم حذف شد تا همراه با نصرالله جهانگرد (گزینه اصلی حزب اتحاد) و محسن هاشمی (گزینه اصلی حزب کارگزاران) که در مرحله قبلی حذف شده بودند پازل حذف گزینه‌های حزبی را کامل کنند.

عباس آخوندی که در مرحله اول از حمایت صد درصدی فقط یک عضو شورا (رسولی) برخوردار بود و حمایت نیم‌بند بلوک اتحاد را هم با خود داشت در این مرحله توانست ۵ رای به آرای مرحله قبل خود اضافه کند اما آرای حناچی و تقوی‌نژاد در همان تعداد مرحله اول باقی ماند و به این ترتیب حناچی با یک‌ رای بیشتر از تقوی‌نژاد به مرحله بعد راه یافت.

بلوک شش نفره حزب اتحاد در این مرحله کار سختی داشت چون به تنهایی دو‌ کاندیدای حزبی داشت و باید بین تعامل با سایر اعضای شورا یا رای دادن به گزینه‌های خود حزبی یکی را انتخاب می‌کرد. در نهایت هم البته به جای حمایت از عضو شورای مرکزی خود به یک‌ گزینه نزدیک به حزب (حناچی) و گزینه غیرحزبی (آخوندی) رای داد و نصیب غلامرضا انصاری فقط سه رای بود که آن هم معلوم نیست تماماً متعلق به بلوک شش نفره اتحاد باشد. اگر سه رای انصاری را متعلق به بلوک اتحاد بدانیم در این صورت چاره‌ای نداریم که فرض کنیم سه نفر از بلوک اتحاد به آخوندی رای نداده‌اند و ۱۶ رای آخوندی مربوط به بلوک کارگزاران و مستقلین و اعتماد ملی بوده است.

بازنده بزرگ این مرحله البته کاندیدای مورد حمایت اعتماد ملی بود که علیرغم برخی پیش‌بینی‌ها نتوانست تمامی آرای بلوک کارگزاران (با ۴ رای) و مستقلین (با ۵ رای) را علاوه بر فراکسیون سه نفره اعتماد ملی کسب کند. در نهایت به نظر می‌رسد یک نفر از کارگزاران (احتمالا محسن هاشمی) و یک نفر از مستقلین بوده‌اند که حاضر به فرستادن وی به مرحله بعدی نشدند و ترجیح دادند حناچی را به عنوان رقیب آخوندی راهی مرحله بعدی کنند.

حناچی البته بعید است رقابتی جدی با آخوندی داشته باشد و با توجه به اینکه سالها در وزارت راه و شهرسازی معاون آخوندی بوده احتمالا در نهایت خودش از شورا بخواهد به آخوندی رای بدهند.

بنابراین اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای نیفتد از همین الان باید آخوندی را شهردار بعدی تهران دانست مگر اینکه بلوک اتحاد بتواند با دلجویی از فراکسیون اعتماد ملی و جلب رای حداقل دو نفر دیگر از منفردین (الویری و مسجد جامعی) یا مستقلین (خلیل‌آبادی، سالاری، فراهانی، فخاری، نژاد بهرام) رای کافی برای حذف آخوندی و سپردن کلید شهرداری تهران به حناچی را فراهم کند.

هنوز هم البته یک گزینه می‌تواند به عنوان توافق پنهان برخی فراکسیونها و اعضایی که کاندیدایی در مرحله نهایی ندارند اتفاق بیفتد و آن هم رای سفید به هر دو‌ گزینه است تا بعد از عدم توفیق گزینه‌ها در جلب نظر اکثریت فرآیند انتخاب شهردار دوباره از نو شروع بشود. چنین فرضی با توجه به حذف گزینه اعتماد ملی و افزایش تدریجی آرای محسن هاشمی به عنوان گزینه کارگزاران در هر مرحله‌ای که شهردار مجدداً انتخاب می‌شود احتمال اتخاذ چنین راهبردی را هم در روزهای آینده دور از ذهن نمی‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا