خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقای حجاریان! اختلافی بین دراویش نیست

یکی از مخاطبان انصاف نیوز با نام مستعار «ع. الف.» ذیل یادداشت «سعید حجاریان» با تیتر «سازماندهی مرید و مرادی» که در آن به اختلافی بین دراویش اشاره کرده بود نوشت:

برادر عزیز آقای حجاریان.

تا مرد سخن نگفته باشد. عیب و هنرش نهفته باشد.

مطلب شما درباره رابطه مرید و مرادی و ربط آن با عالم سیاست برخلاف سایر تحلیل‌های‌تان بسیار پیش پا افتاده و از نظر اهل طریق نادرست است. ولایتی که در عرفان و تصوف مطرح است با ولایت که امروز در سیاست و زعامت فقهی بر جامعه تعریف میشود مناسبتی ندارد.

دکتر آجودانی در مشروطه‌ی ایرانی به خوبی این مطلب را واکاوی کرده‌اند که [برخی] که ولایت عرفانی را به حوزه فقاهت و سیاست کشاندند و شد آنچه شد. کارنامه‌ی [آنها] پیش روی ماست.

آقای دکتر نورعلی تابنده شخصیتی چند بعدی و جامعه شریعت و طریقت بودند. هم فقیه حقوقدان بودند و علاقه‌مند به امور اجتماعی و‌ کنشگر فعال در عرصه سیاست بودند، آزادی خواهی و مدارا و دموکراسی طلبی ایشان در روش سیاسی ایشان پیش و پس از انقلاب زبانزد بود.

ولی به موازات آن در سلوک معنوی پیشرو و از خاندانی اهل علم و تقوا بودند و بنا به نص قطب پیشین به جانشینی و قطبیت در سلسله نعمت اللهی منصوب شدند و مقبولیت عامه در جامعه یافتند. انتصاب قطب در طریقت بنا به نص سابق بر لاحق هست و به شورا و مشورت نیست. و این اصل تفکر شیعی در رهبری معنوی هست.

داستان شورا و انتخابات و دموکراسی از مفاهیم سیاسی است که مربوط به اداره جامعه و حکومت می‌شود و خلط این دو مبحث ما را به اشتباه می اندازد. کما اینکه تئوریسین های ولایت فقیه در نخب یا نصب ولی فقیه هنوز بحث و مناقشه دارند.

اما در فرازی از نوشته‌تان اظهار کرده بودید که آقای دکتر تابنده چهار نفر نواب تعیین کرده بودند و آنها را با نواب اربعه در دوره غیبت صغری مقایسه کرده بودید. قیاس نادرستی بود. پس از واقعه گلستان هفتم در اوایل اسفند ۹۶ متاسفانه محدودیت هایی برای آقای دکتر تابنده فراهم شد و حسینیه های فقرای سلسله عملاً بسته شده بود و عده ای از فقرا دستگیر و روانه زندان شده بودند.

آقای دکتر تابنده در آن روزها ۵ نفر را به عنوان نماینده خودشان در مذاکره با مقامات و مسئولان نظام تعیین فرمودند تا اسباب آزادی زندانیان و بازگشایی حسینیه ها و مجالس فقری را فراهم نمایند.

فقط یکی از این پنج نفر آقای سید علیرضا جذبی که شیخ سلسله بودند و در همان جلسه تعیین نماینده ها، ایشان را صراحتا به عنوان جانشین خودشان نیز تعیین فرمودند. اجازه دستگیری داشتند و بقیه نماینده شیخ نبودند و اجازه دستگیری نداشته و ندارند.

پس از مدتی ایشان طی نامه ای آقای جذبی را از لیست نماینده ها حذف فرمودند و نماینده ها را منحصر در همان چهار نفر ذکر کردند. و این چهار نفر را پس از بازگشایی حسینیه ها از مسئولیتی که به آنها داده بودند معاف فرمودند ولی متاسفانه بعلت تعطیلی دوباره مجالس و حسینیه ها ناچارا آنها را دوباره ابقا نمودند.

آقای حجاریان در طریقت فقط آقایان مشایخ اجازه دستگیری از طالبان دارند و ماموریت این نماینده ها در زمینه امور اجتماعی سلسله و مذاکره با مقامات سیاسی و انتظامی بوده و هست.

پس از رحلت آقای دکتر تابنده در دی ماه ۹۸ طبق نص کتبی و شفاهی ایشان، آقای مهندس سید علیرضا جذبی ثابت علیشاه قطب سلسله هستند و فقرا عموما با ایشان تجدید بیعت کرده اند و اختلافی نیست. اینکه یکی دو نفر آدم متوهم پریشان افکار در فضای مجازی تشکیک کرده اند را نمی توان به حساب اختلاف بین فقرا گذاشت.

موفقیت جنابعالی را در فهم و درک درست امور عرفانی از خداوند متعال خواستارم

و لا تقف ما لیس لک به علم ان السمع و البصر و الفواد کل ذلک کان عند ریک مسئولا

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. یکی در کویر لوت نشسته وماهی گیری میکرد یک می گذشت وبه نفر اول گفت برادر اجازه میدهی من هم دراین جاماهی بگیرم

  2. عامل اختلاف منافع است ازهمه رنگش …انجا که منفعتی وجود ندارد اختلافی هم پیش نمی ایدجناب اقای حجاریان….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا