خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا حجاب یعنی دینداری و همراهی با حاکمیت؟

پریسا صالحی، خبرنگار انصاف نیوز: صداوسیما در چند سال اخیر موضع تقابلی نسبت به آنچه از سوی بخشی بدحجابی یا بی‌حجابی خوانده می‌شود داشته است و افراد دارای این نوع پوشش را از مصاحبه‌ها و گفت‌وگوها حذف می‌کرد. اما در چند سال اخیر شاهد این بودیم که این رسانه هرچند به صورت مناسبتی اما به سراغ این افراد رفته و نظر و حضور آنها را در پاره‌ای موارد برجسته می‌کرد؛ به‌طور مثال در ۲۲ بهمن یا انتخابات‌های مختلف و مناسبت‌های دیگری که نیاز به نشان دادن وحدت تمامی اقشار جامعه در آنها وجود دارد، شاهد حضور زنانی با حجاب کمتر دیده شده در تلویزیون بودیم.

برخی این رفتار صداوسیما را سواستفاده می‌دانند و عده‌ای معتقدند این می‌تواند شروعی برای به رسمیت شناختن این قشر از مردم باشد. فاضل میبدی و هادی قابل در گفت‌‌وگو با انصاف نیوز به ارزیابی این موضوع پرداختند. و تاکید کردند حجاب به معنای دینداری یا همراهی با حاکمیت نیست.

متن کامل گفت‌وگو با هادی قابل و فاضل میبدی را در ادامه بخوانید:

هادی قابل

هادی قابل: این رفتار تبلیغ نفاق است

هادی قابل در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: «نمی‌توانیم بگوییم هرکسی که حجاب دارد الزاما مقید به دین است و کسی که حجاب ندارد دیندار نیست و من نمی‌توانم حجاب را به عنوان یک اصل کلی برای دینداری اشخاص بپذیرم. اینگونه نیست که همه‌ی باحجاب‌ها حتما با حکومت همسو باشند. از سمت دیگر همه بی‌حجاب‌ها هم مخالف حکومت نیستند.»

قابل درباره‌ی پخش تصویر زنانی که حجاب مورد قبول صداوسیما را ندارند در مناسبت‌های بخصوص از این رسانه، گفت: «باید دید قصد صداوسیما از این رفتار چیست؛ آیا می‌خواهد تبلیغ بی‌حجابی کند یا با وجود اینکه فکر می‌کند بی‌حجابی عملی ناپسندیده‌ای است به خاطر اهدافی که دارد استفاده‌ی ابزاری می‌کند. قاعده بر این است که وقتی صداوسیما هم مروج حجاب است و از طرفی نسبت به بدحجابی و بی‌حجابی واکنش منفی‌ دارد و حتی نسبت به کسانی که می‌خواهند وارد استودیوی صداوسیما شوند این حساسیت‌ها وجود دارد معنی اینها این است که صداوسیما با بی‌حجابی مخالف است.اگر بدحجابی بد است همه‌جا بد است؛ قرار نیست وقتی می‌خواهیم همراهی همه را در ۲۲ بهمن نشان دهیم یا رفتار و گفتار یکی از بزرگان نظام را تأیید کنیم با افراد بی‌حجاب مصاحبه کنیم تا تعریف و تمجید کنند.»

او تأکید کرد که این رفتار دوگانه باعث تبلیغ نفاق‌گونه می‌شود و ادامه داد: «اینکه به چیزی باور داشته باشیم و طور دیگری رفتار کنیم ، نفاق است. اینگونه برخورد کردن باعث ترویج رفتار نفاق‌گونه نیز می‌شود. به طور مثال وقتی یک بی‌حجاب دوربین صداوسیما را می‌بیند ممکن است با خود بگوید با اینکه عقیده متفاوتی دارم بهتر است تعریف و تمجید‌ کنم تا من را در تلویزیون نشان دهند. اگر صداوسیما بپذیرد که در جامعه افکار مختلفی وجود دارند و جامعه‌ی ما یک جامعه‌ی متکثر است می‌توانیم بگوییم نیتش خیر است، اما متأسفانه چنین نیست و صدا و سیما بلندگوی یکطرفه برای یک مجموعه‌ی فکری شده است. فیلم‌ها،سریال‌ها، برنامه‌ها و کارشناسان صداوسیما همه یک اندیشه را ترویج و تبلیغ می‌کنند. کاش روزی صداوسیما تکثر در جامعه را بپذیرد.»

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدیفاضل میبدی: حجاب ملاک برخورداری از حق نیست

فاضل میبدی نیز با تأکید به اینکه نباید حجاب ملاک برخورداری از حقوق باشد به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «به نظر من حجاب نه ملاک دینداری و بی‌دینی است و نه ملاک اینکه کسی از حقی برخوردار باشد یا نباشد. حجاب یک بحث ارزشی است که هرکس بخواهد آن را می‌پذیرد و هرکس نخواهد نمی‌پذیرد.»

او در پایان گفت:«حتی اگر شخصی کارگزار کاری در درون حاکمیت باشد حجاب نمی‌تواند ملاک درستی برای صلاحیت فرد برای آن کار باشد. ممکن است کسی باحجاب باشد ولی کارش را درست انجام ندهد و کسی حجاب نداشته باشد و در کارش متخصص باشد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. واقعا این وهن انگیز نیست که بعداز چهاردهه هنوز حجاب ویا بی حجابی (بزعم حضرات)مسئله اساسی ای دراین دیار باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    4
    1
    1. پول توشه جناب مرتضي! واردات پارچه هاي چادري و محصولات مربوط به حجاب ، نون و آب پر از روغني داره که بهمين دليل تحت هيچ شرايطي مسئول و يا مسئولان مربوطه حاضر نيستند ازش بگذرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا