خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نشست خبری مسوولان در سالروز زلزله‌ی کرمانشاه

بعد از گذشت یک سال از زلزله کرمانشاه و در سالروز این زلزله مسوولان در یک نشست خبری با خبرنگاران به گزارش عملکرد خود پرداختند.

به گزارش انصاف نیوز در این نشست هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه، علیرضا تابش، رییس بنیاد مسکن، مرتضی سلیمی، معاون هلال احمر، اسماعیل نجار، دبیر ستاد بحران و ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت با خبرنگاران به گفت‌وگو نشستند. در این جلسه ابتدا هریک به گزارش فعالیت‌های خود پرداختند، سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

نجار: 250 کیلومتر انتقال برای هر مصدوم انجام شد

او با تشکر از صبر و تحمل مردم زلزله‌زده و همچنین رهبری و مسئولین گفت: «این حادثه بسیار تلخ و ناگوار و گسترده بود. هر ده سال یکبار در کشور یک زلزله بالای هفت ریشتر را شاهد بودیم. این حادثه در مرز ایران و عراق اتفاق افتاد. ما از لحظات اول منطقه دقیق را تشخیص دادیم ۷۸۱۷ نفر مجروح شدند و  تعداد جان‌باختگان ۶۲۱ نفر بود. در یک صد سال اخیر از نظر وسعت و گستردگی در منظقه بی‌سابقه بوده است؛ نسبت به حوادث قبلی از نظر هماهنگی در عوامل اجرایی و کاهش تلفات قابل تامل بود.

با توجه به ساعت زلزله، جست وجو در تاریکی دنبال شد، نه ساعت در تاریکی مطلق بودیم و امکان حرکت بالگرد وجود نداشت. رکورد کم‌نظیری در انتقال مصدومان حادثه با حضور به موقع عوامل امدادی از لشکری و کشوری بود. در کمتر از یک ساعت بعد از حادثه جلسه مدیریت بحران کشور در وزارت کشور به ریاست آقای وزیر به نیابت از ریاست شورایعالی کشور، آقای روحانی، تشکیل شد. همه اقدامات تحت مدیریت واحد شورای عالی مدیریت بحران انجام شد که از موازی کاری جلوگیری شود. برای اطلاع‌رسانی سخنگو تعیین شد و آماده‌باش به همه‌ی نیروهای لشکری و کشوری داده شد. ساعت یک بامداد به منطقه رفتیم. اول صبح به اتفاق استاندار و مسوولان هلال احمر به سر پل ذهاب رفتیم و به سرعت جلسه تشکیل دادیم و تصمیمات جدی برای سپرده شدن کارها به دستگاه‌های مختلف گرفته شد. تصمیم گرفته شد که عملیات نجات و امداد در روستاها به سپاه  پاسداران و هلال احمر و در شهرها به ارتش و هلال احمر سپرده شود.

چیزی حدود ۲۵۰ کیلومتر برای هر مجروح انتقال با آمبولانس یا بالگرد انجام شد. ساعت یازده همان روز نجات در عمل تمام می‌شود و در ساعت سه اعلام می‌شود که تمام شده است. ‌چهل و یک مصوبه داشتیم که ۹۷ درصد آن تا به حال اجرا شده است.

۱۰۰ هزار بسته‌ی غذایی بین مردم توزیع  شد.  اعزام بیش از ۱۲۰ اکیپ ترمیم آب و برق و گاز، تامین سوخت مردم، تامین مخابرات، برقراری نظم و امنیت، اعزام تیم‌های سیار بهداشتی، استقرار ۱۲۰ کانکس بهداشتی و درمانی، تامین ۴۰۰۰ سرویس بهداشتی و حمام، توزیع ۶۰۰۰ علوفه تامین خسارت دامی به آسیب دیدگان، جمع آوری زباله که شهرداری تهران کمک بزرگی کرد، هماهنگی با وزارت علوم برای ایجاد سهمیه داوطلبان دانشگاه.

۳۶ ساعت  بعد از حادثه دولت مصوبه داشت در هیچ حادثه‌ای اینگونه نبوده است افزایش سقف تهسیلات از ۳۰ میلیارد شهری به ۴۰ میلیارد و اخیرا ۵۰ میلیارد تومان در شهری و از ۲۰ میلیارد روستایی به ۳۵ میلیارد تومان و افزایش تسهیلات بلاعوض انجام شد.»

نجار در پاسخ به سوالی در مورد سلبریتی‌ها گفت: «ما برای کمک‌های مردمی دستورالعمل‌هایی داریم و همواره از مردم و هنرمندان تشکر کرده‌ایم. در هر صورت شفاف سازی باید انجام می‌شد. متاسفانه بعضی با کمک‌هایی که فقط به چند نفر می‌کنند توقع را بالا می‌برند. در وهله اول باید ساخت و ساز انجام شود نه اینکه چنین اقداماتی شود.

بازوند: بار مالی دولت تا امروز 10855 میلیارد تومان است

بازوند ضمن تشکر از رسانه‌ها به‌خصوص صدا وسیما و رهبری و ریاست جمهوری و مردم گفت: «تا به حال در غرب کشور چنین زلزله‌ای ثبت نشده بود. امدادرسانی کار سختی بود اما با مدیریت وزیر کشور خوب انجام شد. تنها زلزله ای بود که تا یازده صبح نجات تمام شد. این تقسیم بندی‌ها دو بامداد مشخص شد که روستاها به سپاه و هلال احمر سپرده شود و شهر به ارتش و کمک هلال احمر. این ظرفیت در بقیه‌ی زلزله‌ها نبود، بعد از زلزله‌ی بم مردم در موضوع زلزله آگاه‌تر شدند و اقدامات خودشان هم موثر بود.

این زلزله ۵۴۳۵ پس لرزه داشت، بعضی از آنها خودشان زلزله بودند. این کار ما را سخت می‌کرد. ما مجبور بودیم‌ اسکان موقت کانکس داشته باشیم که امن باشد. حدود ۳۵ تا ۴۵ درصد دبی آب را افزایش داد که آب را گل آلود کرد اما مشکل حل شد. زندگی عادی مردم جاری بود. در شب دوم زلزله در مغازه‌ها رفت و آمد می‌کردیم و اداره‌ها را موظف کردیم کارشان را ادامه دهند. نکته‌ی بعد این بود که اولین زلزله‌ای بود که در فضای مجازی هم فعالیت می‌شد. فضای مجازی در وحدت ملی نقش خوبی داشت.

یک ماه درگیر اسکان اضطراری بودیم. 104 هزار چادر توزیع شد. دوماه هم درگیر اسکان موقت با کانکس بودیم. اردوگاهی عمل نکردیم، اسکان موقت در کنار منزل تجربه‌ی موفقی بود که می‌توانست مواظب خانه‌اش باشد. البته در شهر به خاطر وجود آپارتمان نمی‌توانست دقیق باشد.

13000 جایگاه‌ دامی از بین رفت و ۱۸۰۰۰ دام تلف شد. برای هر دام ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کرد و برای هر دام سنگین سه میلیون تومان. 5200 واحد صنفی هم تخریب شد. بار مالی برای دولت تا امروز10855 میلیارد تومان بوده است.

بازتوانی روحی روانی مردم و به خصوص کودکان انجام شد. کودکان زیر هشت سال گرفتار ترس و واهمه می‌شوند. از بهزیستی و سمن‌های مردمی تا الان حدود 153 اکیپ مشغول اینکار هستند روی حدود ۲۰۰ هزار نفر هم غربالگری انجام شد.»

استاندار کرمانشاه در پاسخ به سوالی در مورد امنیت منطقه گفت: «آنجا بحث امنیتی نداشتیم. روش اسکان موقت کنار منازل باعث شده بود خود مردم مراقبت کنند.»

بازوند اضافه کرد: «در شهر سرپل ذهاب ۳۶۹۰ خانه پروانه‌دار بود الان پول پروانه‌ها را دولت می‌دهد.»

بازوند در مورد پخش مسایل غیرواقعی گفت: «این زلزله بزرگی بود که شبکه‌های مجازی هم دنبالش می‌کردند؛ نقاط منفی هم داشت. خیلی به مسایل غیر واقعی می‌پرداختند، ما مستندسازی کردیم که چاپ شده. به عنوان مثال اعلام می‌شد که کمک‌ها به یمن و سوریه می‌رود. هم در امداد و نجات و هم حواشی آن و هم ساختمان‌سازی این مستندسازی‌ها خوب انجام شده است.»

حریرچی: صد عمل پیوند عضو موفق داشتیم

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «هنوز اقدامات تمام نشده. مصدوم‌هایی داریم و از تاخیر عذرخواهی می‌کنم.

در سنجش اقدامات به نظر مردم توجه کنید مردم رضایت دارند اما رسانه‌ها جو نارضایتی دارند. 7350 مصدوم در ساعت اول نجات یافتند که درتاریکی شب و بدون هلی‌کوپتر زیر پانزده ساعت عملا تمام شد و بعد از بیست ساعت اعلام شد. حتی یک مورد مصدوم و فوت شده بعد از آن پیدا نشد که این یک رکورد جهانی است. شش بیمارستان سیار در منطقه مستقر شد. 1980 عمل جراحی در کمتر از سه روز انجام شد.

ما صد عمل پیوند عضو موفق داشتیم، کمبود دارو و تجهیزات نبود که بسیار مهم است. علیرغم وجود بیماری‌های واگیری که از قبل وجود داشت؛ ما بیماری واگیر نداشتیم. غربالگری روانی کامل انجام شد. ۲۷۴ روانشناس از طرف وزارت بهداشت اعزام شدند. دارو به مدت طولانی به رایگان توزیع شد. 190 واحد بهداشت و درمانی آسیب دید که تا خرداد کاملا ترمیم شدند

45 خانه بهداشت از نو ساخته شد. بیمارستان آسیب دیده‌ی سرپل ذهاب بازسازی شد که در یکی دو هفته‌ی آینده شروع به کار می‌کند. بیمارستان قصر شیرین و بیمارستان اسلام آباد و بیمارستان ۳۲ تخته ثلاث باباجانی ساخته شد.»

او در مورد آمار خودکشی توضیح داد: «به صراحت می‌گویم ما در اکثر موارد نسبت به پایان ۹۵ خودکشی پنج درصد در مناطق زلزله‌زده کمتر شده است. اینکه گفته می‌شود به خاطر زلزله خودکشی زیاد شده است استنتاجات ذهنی هستند.»

خبرنگاری در مورد کمبود سرویس‌های بهداشتی و عفونت زنان در کرمانشاه پرسید و حریرچی پاسخ داد: «ما افزایش بیماری‌های عفونی نداشتیم و اقداماتی در آن مقطع انجام شد و وسایل بهداشتی کامل توزیع شد. حتی بیماری‌های معمول آنجا افزایش نیافته است، مثلا گزش حیوان که در آن منطقه زیاد بود  آمار نشان می‌دهد کم شده است.»

سلیمی: تیم‌های واکنش سریع همان سال تشکیل شده بودند

سلیمی درباره عملکرد هلال احمر توضیح داد: «بخش نجات مهمترین پروتکل ما بود که کمتر از بیست ساعت اعلام پایان داشتیم که این سابقه نداشت. تیم‌های واکنش سریع استفاده شد که همان سال در هلال احمر شروع به کار کردند  38گروه قبل از طلوع آفتاب با 150 دستگاه آمبولانس کمک کردند. قبل از ساعت 8 از 10 بالگرد استفاده شد. توزیع اقلام و تغذیه‌ی اضطراری با هماهنگی خوبی انجام شد اسکان اضطراری بعد از عملیات نجات باید انجام شود اما همزمان با صبح حادثه انجام شد.»

او در مورد مسایل روانی در مناطق زلزله‌زده گفت: «تیم‌های حمایت روانی از هفته دوم در صحنه حضور داشتند. هنوز هم این تیم‌ها اعزام می‌شوند. همچنین بالغ بر ۲۰۰۰ دانش آموزا را در قالب اردو به مشهد اعزام کردیم تعدادی هم به شمال کشور اعزام شدند.»

تابش: مدیریت ما، مردم محور بود

تابش در توضیح عملکرد بنیاد مسکن گفت: «104 هزار واحد آسیب دیده بودند که بعضی تعمیری و بعضی احداثی بودند که تقریبا همه آنها تمام شده‌اند. در بخش احداثی کار خانه‌های روستایی تقریبا به بالای 95 درصد رسیده، شهری هم 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. نکته مهم این است که ما با پیمانکاران کار نکردیم، بلکه از خود مردم خواستیم پیمانکار بگیرند و مدیریت هزینه به عهده‌ی خودشان باشد. از روز اول بازسازی اقتصاد فعال شود. مدیریت مردم محور بر اساس آخرین دستور العمل‌های سازمان‌های بین‌المللی است.

در طراحی خودشان نظر دادند، گفتیم اگر خودتان پیمانکار دارید بسازید اگر ندارید ما معرفی کنیم. مدیریت هزینه به عهده‌ی فرد شد، پول به حساب شخص ریخته شد که با دستور ما ازاد می‌شد‌. در صحنه بازسازی، کاراکترهای اصلی مردم و دولت بودند، کار ترکیبی بسیار خوب و زیبایی بود.»

تابش در مورد مشکلات مستاجران گفت: « برای اینها فکر کرده‌ایم اما بلند مدت است زمین را با قیمت مناسبتی می‌دهیم، یارانه‌هایی که فکر کردیم امکانش هست را هم اختصاص دادیم.»

او در پاسخ به سوالی درمورد نقش واسطه‌ها در بازار آهن کرمانشاه گفت: «ما آهن آلاتی که آوردیم را با حواله‌ی مستقیم به مردم دادیم. به واسطه‌ها نمی‌دهیم.»

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ی ایمن‌سازی خانه‌های ساخته شده گفت: «ما عملیات پی سازی را خودمان با هزینه‌ی خودمان انجام می‌دهیم که رعایت فعالیت‌های فنی شود. یکی از دلایل این خسارت‌ها زمین سرپل ذهاب بود که ما حل کردیم. در مسایل فنی محافظه‌کارانه عمل کردیم.»

تابش درمورد اینکه گفته می‌شود پیمانکاران کار را نیمه‌کاره رها کرده‌اند توضیح داد: «ما پیمانکار نمی‌بریم، مردم خودشان برای هرکاری یک پیمانکار می‌آورند. در روستاها هم کار پیمانکاران تمام شده است.»

او در مورد مقاوم‌سازی اضافه کرد: «چاره‌ی کار مقاوم کردن خانه‌های مردم است مملکت ما باید همت بیشتری در نوسازی انجام دهد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا