خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نکاتی درباره‌ی وضعیت این روزهای روزنامه‌ها و نشریات

«روزنامه‌ها و نشریات، به یک سازمان آگهی‌های قوی نیاز دارند»

محمد تاجیک، روزنامه‌نگار حوزه سینمایی، در یادداشتی تلگرامی درباره‌ی وضعیت روزنامه ها و نشریات نوشت:

این روزها، اخبار و تحلیل‌های زیادی درباره‌ی وضعیت نه چندان خوب روزنامه‌ها و نشریات منتشر می‌شود، اینکه تیراژ آنها به شدت کاهش یافته، وضعیت اقتصادی آنها فاجعه است و برخی از آنها مجبورند نیروهای خود را تعدیل کنند و یا در آینده تعطیل شوند …. درباره‌ی این وضعیت باید چند نکته‌ی مهم را حتماً بازگو کرد…

/آیا افت تیراژ روزنامه‌ها و نشریات به خاطر تیراژ آنهاست؟/

۱. یکسری از دوستان معتقدند ریشه‌های این مساله به کیفیت این نشریات و روزنامه‌ها برمی‌گردد و ضعف کیفی این رسانه‌ها باعث افت تیراژ آنها شده …. اتفاقاً نگارنده معتقد است که بسیاری از روزنامه‌ها و نشریات (چه اصلاح طلب و چه اصولگرا)، از کیفیت و تأثیر گذاری نسبتاً خوبی برخوردارند… مشکل اصلی در این ماجرا، در نحوه‌ی توزیع و عرضه‌ی این روزنامه‌ها و نشریات است.

/منبع اصلی بسیاری از مطالب تلگرام و اینستاگرام، مطالب اختصاصی روزنامه‌ها و نشریات است/

۲. اتفاقاً الان منبع اصلی بسیاری از خبرهای پر بازدید در فضای مجازی اعم از تلگرام و اینستاگرام و توییتر و …. خبرها، گفت‌وگو ها و تحلیل‌های اختصاصی روزنامه‌ها هستند و یک مطلب مهم و اختصاصی یک روزنامه ممکن است تا چند میلیون نفر در فضای مجازی بازدیدکننده داشته باشد.

جالب است بدانید که چندی پیش خبری منتشر شده بود که ۹۰ درصد مطالب تلگرام کپی است، اتفاقاً روزنامه‌ها و نشریات برخلاف تلگرام، مطالب اورژینال‌تر و اختصاصی‌تری دارند.

۳. روزنامه‌ها و نشریات با همان معضلی دست و پنجه می‌کنند که سینمای ایران سالهاست گریبان آن است یعنی عدم رعایت کپی رایت و استفاده رایگان از دست مزد زحمات…

به نظرم روزنامه‌ها نباید فقط به فروش روی دکه‌ها فکر کنند، به دلایل زیادی، خیلی از مردم تمایل چندانی به خریدن روزنامه از دکه‌ها ندارند، یکی از این دلایل این است که وقتی همان خبرها را به راحتی از طریق موبایل دریافت می‌کنند چرا باید هزینه و وقتی را صرف کنند تا همان اخبار را از طریق روزنامه‌ها دریافت کنند؟!

/یک سازمان آگهی‌های قوی/

۴. روزنامه‌ها (چه اصولگرا و چه اصلاح طلب) مطالب و تحلیل‌هایشان به خوبی در فضای مجازی دیده می‌شود ولی از این دیده شدن مطالبشان هیچ نفعی نمی‌برند، تنها راه این است که علاوه بر روزنامه، یک سایت اینترنتی قوی و کانال و اینستاگرام پربازدیدی داشته باشند و از طریق گرفتن آگهی، در آمد زایی کنند … روزنامه‌ها در واقع نیاز به یک سازمان آگهی‌های قوی دارند که علاوه بر آگهی گرفتن برای خود روزنامه‌ها، از طریق سایت روزنامه و حتی کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرامی روزنامه‌ها کسب در آمد کنند.

/اهمیت غیر قابل انکار رسانه‌های رسمی و شناسنامه‌دار/

۵. اتفاقاً با حواشی بسیاری که در چند وقت اخیر پیرامون موضوعات بسیار مهمی مثل دریای خزر، حضور زائران عراقی وماجرای گوشبری …. به وجود آمد اهمیت حضور رسانه‌های رسمی و شناسنامه‌دار و مسوولیت پذیر دو چندان شده است …. فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام علی رغم همه‌ی محاسنی که دارند معایب زیادی هم دارند و می‌توانند لطمه‌های فراوانی به جامعه بزنند و در برخی مواقع حتی به امنیت ملی لطمه بزنند…

در این شرایط، حمایت از روزنامه‌ها و نشریات رسمی و شناسنامه‌دار و مسوولیت پذیر از اهمیت بسیاری برخوردار است.

/ماجرای جالب یوتیوب/

۶. چندی پیش در خبرها خواندم که یوتیوب به ازای هر هزار کلیک به صاحبِ ویدیو ۷ دلار می‌دهد…. یعنی بر طبق قواعد بازار تجاری، هر کلیک بر روی یک فیلم یا خبری، ارزش مادی دارد و باید روی آن حساب کرد…

/ خاطره‌ی جالب مرحوم صابری فومنی /

۷. سال‌ها قبل زمانی که مرحوم صابری در قید حیات بود ماجرایی را برایم تعریف کرد که در نوع خود جالب بود…. مرحوم صابری می‌گفت که در زمینه‌ی آگهی گرفتن برای نشریات گل آقا، چون چندان وارد نبودند خیلی موفق عمل نمی‌کردند و مثلاً تعرفه‌ی آگهی‌شان به گونه‌ای بود که واقعاً عملاً مفت و مجازی آگهی‌ها را به چاپ می‌رساندند.

/ نهادهای فرهنگی، اقتصادی و حتی اطلاعاتی و امنیتی به اهمیت روزنامه‌ها و نشریات شناسنامه‌دار و مسوولیت پذیر آگاه هستند؟ /

در پایان این مطلب باید این سؤال را مطرح کرد که آیا نهادهای فرهنگی، اقتصادی و حتی اطلاعاتی و امنیتی به اهمیت روزنامه‌ها و نشریات شناسنامه‌دار و مسوولیت‌پذیر آگاه هستند؟ این مطلب به معنای محدود کردن رسانه‌ها و یا حتی دفاع از سانسور نیست، اتفاقاً نگارنده به شدت طرفدار آزادی رسانه‌هاست ولی رسانه‌ها باید حتماً مسوولیت‌پذیر باشند. خود نگارنده دارای کانال خبری و اینستاگرام هستم و بسیار باید مراقب و مسوولیت پذیر در برابر انتشار هر خبر و عکس باشم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. “آیا نهادهای فرهنگی، اقتصادی و حتی اطلاعاتی و امنیتی به اهمیت روزنامه‌ها و نشریات شناسنامه‌دار و مسوولیت‌پذیر آگاه هستند؟”
    حتما اگاه هستند ، اگر آگاه نبودند که روزنامه نگار در زندان نداشتیم !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا