خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۸ دی سال ۷۹ | برگزاری دادگاه قتل‌های زنجيره‌ای به صورت غيرعلنی

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۸ دی سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

پنج‌شنبه 8 دي  1379   |  2 شوال 1421                            28 دسامبر 2000

ساعت ده صبح، براي استفاده از استخر و سونا، به دفتر كوشك رفتم. دربارة نحوة عمل پيغمبر (ص) در اصلاح جامعه جاهلي و ارتقای آن به مدينه‌النبي، و نیز مفهوم توسعه و عقب‌ماندگي مطالعه‌ كردم. عصر و شب، براي اصلاح نمايه‌هاي تفسير راهنما – جلد 12، سوره مؤمنون –كاركردم.گزارش‌ها را از روي كامپيوتر ديدم. در داخل، مسأله مهمي نداريم. سفر [ایگور سرگی‌اُف]، وزير دفاع روسيه به ايران و مذاكرات درخصوص همكاري تسليحاتي، باعث ناراحتي غربي‌ها شده و تفسيرهاي گوناگون دارند و خيلي مبالغه مي‌كنند. لغو قرارداد سرّي روسيه و آمريكا، در خصوص خودداري روسيه از فروش سلاح به ايران از سوي روسيه، پس از افشاي آن در آمريكا، نگراني آنها را تشديدكرده است.[1]

طرح [بیل] كلينتون، [رییس‌جمهور آمریکا]، براي مصالحه اسرایيل و فلسطيني‌ها، در آستانه شكست‌ كامل است؛ با اينكه اسرایيل رد نكرده، فلسطيني‌ها ردكرده‌ و گفته‌اند، يك‌جانبه است و حق هم با آنها است. قرار بود، اجتماعي از سران اسرایيل، فلسطين و مصر، در قاهره باشد، آن هم لغو شد. امروز، انفجاري در تل‌آویو رخ داد كه 13 نفر زخمي داشت و حماس، [مسئولیت] آن را به عهده گرفت. در غزه، با انفجاري، دو سرباز اسرایيلي كشته شده‌اند. راه حلي براي معضل خاورميانه به چشم نمي‌خورد و اسرایيل، با ادامه انتفاضه، دچار مشكل جدي است.

چند روزي است كه دادگاه قتل‌هاي زنجيره‌اي، به صورت غيرعلني در جريان است و ضدانقلاب و غربي‌ها، تبليغات منفي شديدي دارند. چپ‌ها و ليبرال‌ها و دوم‌ خردادي‌ها، با آنها همراهي مي‌كنند. فشار زيادي روي قوه قضایيه است.

[1] – آقای هاشمی در دورانی که فرماندهی جنگ را برعهده داشت، همه همت خود را برای تعدیل سیاست قدرت‌های بلوک شرق به رهبری اتحاد جماهیر شوروی در کاهش حمایت از صدام به خرج داد. با توجه به اینکه صدام به‌عنوان متحد ابرقدرت شرق، به ایران تجاوز کرد، ایشان تلاش زیادی در بهبود روابط با برخی از کشورهای متحد شوروی مثل سوریه، لیبی و کره شمالی به کار بست تا توانست برخی از آنها را در جبهه حمایت از ایران نگه دارد و حتی برخی از نیازهای حیاتی تسلیحاتی ایران، مانند موشک را تأمین کند. آیت‌الله هاشمی در سفر معروف و تاریخی به مسکو، توافق‌نامه‌های مهمی را در بهبود روابط با ابرقدرت شرق امضا کرد که نقش مهمی در تضعیف روابط استراتژیک شوروی با صدام داشت؛ بنابراین آقای هاشمی را می‌توان بنیان‌گذار بهبود روابط بعد از انقلاب اسلامی با روسیه دانست. بعد از سفر به مسکو، ایشان سفر به چین را انجام داد که اولین توافقات مهم روابط بعد از انقلاب ایران و چین نیز در این سفر امضا شد.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا