خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای انتقال 4 ایرباس ترکیه به ایران!

رپورتاژ آگهی

ماجرای انتقال ایرباس ترکیه به ایران!

چند روز پیش بود که خبر انتقال چهار ایرباس از ترکیه به ایران خبرساز و در چند ساعت به تیتر اول بیشتر خبرگزاری‌ها تبدیل شد. ظاهرا چهار پرنده از نوع ایرباس از ژوهانسبورگ راهی ازبکستان بودند، اما در میان راه تغییر مسیر دادند و به ایران آمدند. ابتدا نظرها بر این بود که این چهار پرنده دچار نقص فنی شده‌اند و برای تعمیرات در ایران فرود اضطراری داشتند. تا چند ساعت هیچ خبر موثق و دقیقی از اصالت این خبر و علت حضور این چهار ایرباس ترکیه‌ای دردست نبود. پس از گذشت چند ساعت و با اعلام سازمان هوانوردی کشور، ورود این چهار پرنده به آسمان ایران تایید شد.

طبق سخنان رئیس سازمان هوانوردی ایران این چهار هواپیما برای بهبود وضعیت هوانوردی ایران، قرار است در ایرلاین‌های ایرانی فعالیت کنند. به‌این‌ترتیب مسافران می‌توانند با اطمینان بیشتری از سلامت هواپیما و کیفیت سفر به خرید آنلاین بلیط هواپیما بپردازند.

داستان حضور ایرباس‌ها در ایران

چهار ایرباس A 340_300 که پیش‌تر متعلق به کشور ترکیه بودند، حالا در خطوط هوایی ایران پرواز می‌کنند. این هواپیماها اواخر 2018 میلادی و اوایل سال 2019 میلادی دیگر اجازه فعالیت در آسمان ترکیه را نداشتند و از خطوط هوایی آن خارج شدند. پس از آن هواپیماها را برای مدتی طولانی به ژوهانسبورگ فرستادند تا در آنجا تعمیر و نگهداری شوند. ژوهانسبورگ بزرگ‌ترین شهر آفریقای جنوبی است که از نظر تجاری و صنعتی اهمیت زیادی دارد.

پس از قرارداد میان سازمان هواپیمایی ایران با مالکان این چهار ایرباس، سرانجام در 23 دسامبر 2022 و فقط چند روز پیش از آغاز سال نوی میلادی، این چهار هواپیما وارد آسمان ایران شدند.

ورود این هواپیماها به خطوط هوایی ایران نیاز به چند ماه زمان دارد. باید چندین تست استاندارد روی این پرنده‌ها انجام و سلامت قطعات‌شان بررسی شود. پس از به‌دست‌آوردن مجوزهای لازم، این چهار ایرباس بار دیگر در آسمان ایران پرواز می‌کنند تا مسافران را به سلامت به مقصد برسانند.

صنعت هوانوردی ترکیه

صنعت هوانوردی ترکیه جایگاه ویژه‌ای در خاورمیانه پیدا کرده است. ایرلاین‌های کشور ترکیه در سال‌های اخیر به پروازهای امن و پرسرعت شهرت پیدا کرده‌اند. پرنده‌های این ایرلاین آنقدر با کیفیت هستند که بدون نقص فنی مسافران را در آرامش از جایی به جای دیگر منتقل کنند. ترکیش ایرلاینز، پگاسوس ایرلاینز، آنادولوجت و سان ‌اکسپرس از معروف‌ترین شرکت‌های هواپیمایی ترکیه هستند که در بیشتر نقاط جهان شناخته شده‌اند.

ماجرای انتقال 4 ایرباس ترکیه به ایران!

ترکیش ایرلاینز

هواپیمایی ترکیش ایرلاینز در سال 1933 به‌عنوان خطوط هوایی دولتی ترکیه و بخشی از وزارت دفاع ملی تاسیس شد. در آن زمان ناوگان هوایی این ایرلاین فقط پنج فروند هواپیما داشت؛ اما امروزه هواپیمایی ترکیش ایرلاینز رتبه دوم در جهان ازنظر وسعت ناوگان هوایی را دارد.

شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز با کد یاتایک شرکت هواپیمایی حامل پرچم ترکیه است. دفتر مرکزی هواپیمایی ترکیش ایرلاین در ساختمان مدیریت کل ترکیش ایرلاینز در محوطه فرودگاه آتاتورک استانبول قرار دارد. قطب اصلی ترکیش ایرلاینز در فرودگاه استانبول و مراکز فرعی آن در فرودگاه‌های اسنوبگا آنکارا و عدنان مندرس ازمیر هستند.

پگاسوس ایرلاینز

هواپیمایی پگاسوس با کد یاتاو کد ایکائو، دومین هواپیمایی محبوب ترکیه محسوب‌ می‌شود. پگاسوس در سال 1990 اولین پروازهایش را با دو فروند هواپیمای بوئینگ انجام داد. دفتر مرکزی هواپیمایی پگاسوس در استانبول قرار دارد و درصد بسیار زیادی از پروازهای پگاسوس در فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن انجام می‌شود.

پگاسوس ایرلاینز تا سال 2005 فقط پروازهای چارتری ارائه می‌داد. از این سال به بعد ایرلاین پگاسوس به یک شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت تبدیل و به‌شدت میان مردم ترکیه محبوب شد. هواپیمایی پگاسوس اولین شرکت هوایی در ترکیه بود که هواپیمای ایرباسرا خرید. هم‌چنین این شرکت در پیاده‌سازی سیستمدر ترکیه پیشگام است.

ایرلاین آنادولوجت

سال 2008 بود که هواپیمایی ترکیش ایرلاین تصمیم گرفت مزه سفر امن هوایی زیر دندان مسافران کم‌درآمدش هم احساس شود. راهکار مناسب برای این موضوع، تاسیس زیرمجموعه هواپیمایی آنادولوجت به‌عنوان زیرمجموعه ارزان‌قیمت ترکیش ایرلاینز بود. بنابراین اگر جایی نام این دو ایرلاین را کنار هم شنیدید، نباید چندان متعجب نشوید! حتی اگر یک ذره از زبان ترکی استانبولی سردرمی‌آورید، احتمالا با معنی نام شرکت هواپیمایی آنادولوجت آشنایی دارید. آنادولوجت درواقع به‌معنی حمل‌ونقل منطقه آناتولی است.

این ایرلاین بیشتر پروازهایش را به سفرهای داخلی در ترکیه اختصاص داده است. البته از غافله پروازهای خارجی هم جا نمانده و پروازهایی به مقصد پاریس، دمشق، بروکسل، برلین و… دارد.

ورود هواپیماهای جدید

واقعیت غیرقابل‌انکار این است که هواپیماهای مسافربری ایران بسیار قدیمی هستند و بیشتر آن‌ها از استانداردهای روز دنیا فاصله دارند. همین استهلاک هواپیماها و از کار افتادن‌شان باعث شده صنعت هوانوردی ایران رشد چندانی نداشته باشد. چند ماه پیش رئیس سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد طبق قراردادهایی که این سازمان با کشورهای دیگر بسته، شاهد ورود هواپیماهایی به‌روزتر به خطوط هواپیمایی ایران خواهیم بود. طبق گفته ایشان تعداد زیادی هواپیما و بالگرد پس از به‌روزرسانی سیستم و رفع نواقص احتمالی وارد ایران می‌شوند. با گذراندن موفقیت‌آمیز تست‌های استاندارد، این پرنده‌ها مجاز به پرواز در آسمان ایران خواهند بود.

ماجرای انتقال 4 ایرباس ترکیه به ایران!

هواپیماهای ایرباس

هواپیماهای ایرباس A 340 هم‌اکنون در بسیاری از ایرلاین‌های کشورهای آلمان، ایران، آذربایجان، سوئیس، اسپانیا، عربستان، تایلند و… پرواز می‌کند. کاربران اصلی هواپیمای ایرباس A 340 شرکت‌های هواپیمایی لوفتهانزا، ایرلاین آفریقای جنوبی، ماهان ایرلاینز و سوئیس اینترنشنال ایرلاینز هستند.

هواپیمای ایرباس A 340 در گروه پرنده‌های پهن‌پیکر قرار می‌گیرد. این هواپیماها سالن بزرگی برای استقرار مسافران دارند و دو راهرو در این سالن برای تردد مسافران طراحی شده است. این هواپیماها چهار موتوره هستند؛ این یعنی قدرت بیشتری برای جابه‌جایی مسافران دارند. اگر یکی از موتورها به هر دلیلی آتش گرفت، خلبان می‌تواند با کمک دیگر موتورها، هواپیما را به منطقه‌ای امن برساند.

معمولا از هواپیماهای ایرباس A 340 برای جابه‌جایی در مسافت‌های طولانی استفاده می‌شود. این هواپیماها با ظرفیت بیش از 500 مسافر گزینه‌ای عالی برای پرواز در مسیرهای طولانی و پرتردد هستند. از آنجا که ایرباس A 340 با یک باک مرکزی اضافه طراحی شده، مشکلی برای تامین سوخت در مسیرهای طولانی ندارد.

مدل‌های مختلف هواپیمای ایرباس A 340 در بخش‌های گوناگون پیشرفت داشتند و به‌مرور زمان به هواپیمایی کامل و بدون نقص تبدیل شده‌اند. هم‌اکنون چهار هواپیمای ایرباس A 340 به خطوط هوایی آسمان ایران اضافه شده‌اند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خب یه بار بگو این هواپیماهها از رده خارج شده ترکیه و آفریقای جنوبی است که ایران خریده

    53
    6
  2. بابا چرا لقمه رو دور سرتون‌میپیچونید !؟
    چرا نمیگید چون‌دیگه هیچ کشوری به ایران هواپیما نمیده مجبور شدیم هواپیماهای از رده خارج تورکیه رو که به آفریقای جنوبی و چند کشور دیگه داده بودند و می‌بایست اسقاط می‌شدند ایران خریده .ببینید چه به روز ایران و ایرانی در آوردید.!!!؟

    47
    8
    1. خوب گیرم نمی ده انتظار داری مثل اذربایجان و عربستان بشیم نوکرراسرائیل و امریکا تا بدن؟؟؟؟؟؟؟؟.

  3. بدون اطلاع ازوضعیت فنی هواپیماتعریف وتمجیدنکنیدقبلا”هم ازترکیه هواپیمای دست دوم خریداری شده که ترکها هرچه قطعات اسقاطی داشتندوامکانش بودروی هواپیمانصب کردندوفرستادندایران بهیچ عنوان قابل اعتمادنیستندبایددرهمان ژوهانسبورگ خلبانان وتکنیسین های ایرانی انرااول کاملا”تست می کردندبعدتحویل می گرفتندالان هم دیرنشده باحضورنماینده ترکهاکاملا “تست وتطبیق باسایرایرباسهای ایران صورت بگیردبعدتحویل نهایی انجام بشودوگرنه یک اهن پاره بیشترازاینهاارزش داره مهندس هواپیمای ایران ایرهستم بااطلاع این مطلب رامی گویم

    38
    3
  4. مهندس جان سلام تکنسین فنی مکانیک تقریبا کار بلد نیاز ندارید؟لطفا خبر بده تلگرام ۱۲سال سابقه کار دارمs_arrrt7ممنون ممنون

    1. سلام به همگی
      در کارهائی بلد نیستم وتخصصی ندارم،غالباً نظر نمیدم.
      از ۱۳۷۲در این واحد مشغول به کار شدم والآن هم مشاوروراهنما(حفظ.اط.)بامدرک دکتری برق.
      الآن۱۳:۴۵مورخه ۱۴۰۱/۱۱/۱۷ در قسمت(نت)مشغول تدریس هستم تا۱۴:۰۰.
      آقای مهندس آشنا بیا یک سر پیشِ ما،تا متوجه بشی،چون نیاز به یک دوره تورِ داخلی داری،
      آدرس،نت،آشیان۱۳،سالنA،فولادی هستم،
      واقعا جایِ تعجب داره،

  5. شما مگر پانترکیست هستید. به کوری چشم دشمنان داخلی و خارجی خطوط هوایی ایران بهترین در دنیا هستند

    6
    37
  6. بیچاره و مفلوک مردم ایران , می خواهیم به زور مردم دنیا رو از یوغ ستمگران نجات دهیم!!!!

    22
    4
    1. من به عنوان کسی که سالهاست مغازه لوازم یدکی هواپیما دارم پیگویم این ایر باسها اگه سیم کویلشون پاره بشه یا دسته موتوراش خراب بشه اصلا گیر نمیاد.نکته دیگه اینکه مصرف سوختشون بالا و صدی ۹ هست.بر خلاف بوئینگ اینا با هل هم روشن نمیشن

  7. دارنده دومین ناوگان مسافری هوایی در جهان افتخارش اینه که کارکرده ترک هارو گرفته . از کجا به کجا رسیدیم از ماست که برماست

  8. سلام هواپیما ساخت کیست چرا از ترکیه?
    ترکیه وضعشون خوب شده از روی همینجور کارها با ایران

  9. سلام پولها کجا میرن که ما به روز افتادیم مردم دنیا به چه خوبی زندگی میکنند مارو ببیند ما مجبوریم که با کشورها توریستها هم کاری کنیم مثل عراق ازبلا سوریه که به این روز انداختن کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا