خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جلوگیری از رانندگی زن محجبه در ترکیه

در پایتخت ترکیه،روسری از سر زن راننده محجبه کشیدند و گفتند تو نمی توانی رانندگی کنی.
به گزارش سایت روز نو روز (جمعه) در شهر آنکارا، پایتخت ترکیه اتفاقی افتاد که پیش از این در دوره قدرت لائیک ها سابقه بیشتری داشت و از زمانی که اسلامگرایان در این کشور قدرت را در دست گرفتند،بنظر می رسید شرایط برای حضور زنان محجبه بهتر شده باشد.
در ترکیه جو انتقادی شدیدی از سوی سکولارها نسبت به حجاب حاکم است و بسیار اتفاق می افتد که زنان به خاطر داشتن حجاب مورد نکوهش قرار می گیرند.
در شهر آنکارا که اتفاقا نسبت زنان محجبه به زنان با پوشش آزاد قابل توجه بوده و در اماکن عمومی و مراکز خرید به کرات دیده می شوند،سکولارها آنها را عنصری ناخوشایند دانسته و به صراحت ناراحتی خود را از حضور این زنان اعلام می کنند.
 
تو روسری داری، نمی توانی رانندگی کنی
  
ماجرا از این قرار بود که در ترافیک سنگین آنکارا،دو زن به بحث و جدل می پردازند و در نهایت کار به درگیری فیزیکی می انجامد و زنی که حجاب نداشته به زن محجبه هجوم برده و روسری از سرش می کشد و برای اینکه او را تحقیر کند می گوید “تو نمی توانی رانندگی کنی”.
در ترکیه برای تحقیر زنان محجبه از الفاظ مختلف استفاده می کنند و معتقدند مثل عربستان که به زنان حق رانندگی نمی دهد در ترکیه نیز زنان محجبه کمتر در اماکن عمومی ظاهر شوند و رانندگی کنند.
 
تحقیر و کتک کاری
 
این زن محجبه که طوبی کوکسال نام دارد و 36 ساله است،موضوع را با خبرگزاری آناتولی در میان گذاشته و از اینکه زن مهاجم روسری او را برداشته و مردم او را با سر عریان دیده اند ابراز ناراحتی کرده است.
موضوعی که رجب طیب اردوغان در میتینگ های انتخابات محلی بارها به آن اشاره کرده و حامیانش را از این می ترساند که اگر حزب جمهوری خلق به قدرت برسد روسری از سر زنان کشور باز خواهند کرد. در ترکیه با وجود قدرت سیاسی اسلامگرایان،سکولارها همچنان از آرمان های فرهنگی خود دفاع می کنند. سکولارها اغلب می گویند ما نمی خواهیم ترکیه تبدیل به عربستان شود.از این رو همواره به تحقیر زنان محجبه می پردازند.
همسر عبدالله گل،رییس جمهور اسبق ترکیه که مدتی است از صحنه سیاست کنار رفته و جای خود را با اختیارات بیشتر به رجب طیب اردوغان داده،وقتی با پوشش کامل وارد کاخ ریاست جمهوری چانکایا در همین شهر آنکارا می شد بسیار مورد انتقاد سکولارها قرار گرفت.همسر عبدالله گل وقتی کاخ چانکایا را ترک می کردند از تلخی های آن روزها گفت و اینکه بسیار مورد توهین و بی احترامی قرار گرفت.
 فرماندهان ارتش ترکیه از حضور در آئین ادای سوگند عبدالله‌ گل به خاطر حجاب همسرش خودداری کردند.
 
از مانیفست زنان چادری تا کشیدن روسری زن محجبه
 
پیش از این مانیفست زنان چادری در ترکیه که در یک فیلم ویدئویی به تصویر کشیده شد، انتقادهای زیادی را از سوی سکولارها به همراه داشت.
سه زن جوان درحالیکه چادر مشکی به تن کرده و تمام صورت خود را به جز چشمها پوشانده بودند،توامان به کلام و حرکات دست که مرتب شکل هیجانی به خود گرفته هدف خود را از انتخاب این پوشش اسلامی بیان می کنند.
آنها در این ارتباط از آمار و ارقام تعرض به زنان و اقلام زنانه کفش پاشنه بلند و رژ لب استفاده کرده و با این ابزار سعی در ملموس کردن موضوع می کنند.
به گزارش روزنو،این سه زن ترکیه ای که صرفا چشمان آنها قابل رویت بود،مانیفست را با طرح یک سوال آغاز می کنند.اینکه چیزی که درک نمی کنند این است که چگونه این پارچه (چادر مشکی) سبب اینهمه نفرت،نقد و اختلاف نظر می تواند شود.
آنها سوال خود را به این شکل حرفه ای پی می گیرند که “هرکس در مورد چادر صحبت و اظهارنظر می کند در نهایت دنبال ممنوعیت آن است اما برای چه؟ “
این زنان که لحن صدایشان از هیجان در آغاز فیلم به بغض در اواسط آن تغییر می کند می گویند:از ما می خواهند شبیه زنان غربی شویم.آزادی ما را در راحتی لباس مان می بینند.درحقیقت زن را یک سمبل می خواهند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا