خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رییس‌جمهور چین: جنگ تجاری آمریکا و چین برنده‌ای ندارد

شی جین پینگ، رییس جمهور چین در اجلاس APEC گفت: جنگ تجاری برنده‌ای به همراه نخواهد داشت و از کشورها خواست نظم مبتنی بر مقررات سازمان جهانی تجارت را حفظ کنند.

به گزارش ایسنا، شی جین پینگ در اجلاس همکاری اقتصادی آسیا اقیانوسیه (APEC) که در پاپوا گینه نو برگزار شد، گفت: اجرای تعرفه‌ها و قطع روابط اقتصادی، رویکرد کوته‌بینانه‌ای بوده و محکوم به شکست است. وی در ادامه افزود: حمایت گرایی و یک‌جانبه‌گرایی رشد اقتصاد جهانی را تحت الشعاع قرار داده و سیاست برپا کردن موانع اقتصادی، محکوم به شکست است.

رشد اختلاف تجاری آمریکا و چین بر اجلاس APEC سایه افکنده است. مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا روز شنبه اظهار کرد: دولت ترامپ تا زمانی که چین روش خود را تغییر ندهد، روند تعرفه‌ها را تغییر نخواهد داد. آمریکا تاکنون روی واردات ۲۵۰ میلیارد دلار کالای چینی تعرفه سنگین وضع کرده است. چین نیز به تلافی این اقدام، روی واردات ۱۱۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی تعرفه وضع کرده است و عملا خرید سویای آمریکا را که اصلی‌ترین صادرات کشاورزی این کشور به شمار می‌رود متوقف کرده است.

رییس جمهور چین در این اجلاس گفت: اختلافات باید از طریق گفت و گو حل شود. تلاش برای تشکیل بلوک‌های انحصاری یا تحمیل خواست خود به دیگران نباید پذیرفته شود. تاریخ نشان داده که رویارویی خواه به شکل جنگ سرد باشد یا جنگ گرم یا یک جنگ تجاری، برنده‌ای نخواهد داشت.

پنس سخنرانی خود را با این گفته که تعهد آمریکا به هند-اقیانوسیه هرگز قوی‌تر از این نبوده آغاز کرد و ابتکار “کمربند و جاده” چین را هدف انتقاد قرار داد و گفت: تامین مالی زیرساخت، کشورهای در حال توسعه را با بدهی سنگین مواجه کرده است. وی در ادامه افزود: آمریکا گزینه بهتری عرضه می‌کند و شرکایش را زیر بار بدهی نمی‌اندازد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، رییس جمهور چین به شرکت کنندگان در اجلاس APEC یادآوری کرد پاپوا گینه نو که دریافت کننده حجم زیادی از کمک‌ها و وام‌ها از پکن بوده، نقش مهمی را در جنگ جهانی دوم ایفا کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا