خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل | و سرانجام: انتخاب حناچی

«رضا شریفی» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی تلگرامی در تحلیل انتخاب پیروز حناچی برای شهرداری تهران نوشت:

در آخرین مرحله از سومین دوره انتخاب شهردار توسط اعضای شورای شهر تهران، این بار همای سعادت بر شانه‌های پیروز حناچی نشست تا وی خود را برای در اختیار گرفتن کلید پایتخت آماده کند.

هر چند روی کاغذ می‌شد برای عباس آخوندی شانس بیشتری در نظر گرفت اما اعضای شورا این بار هم نشان دادند که چندان نمی‌توان روی پیش‌بینی‌پذیری رفتار آنها حساب کرد البته شاید مرحله نهایی این دوره از جهاتی شبیه دوره قبل بود که مکارم حسینی هم با رای قابل توجهی به فینال راه یافت اما در نهایت مغلوب حامیان افشانی در شورا شد.

در این مرحله همچنان آرای حناچی مانند دو مرحله قبل روی عدد ۱۱ ثابت ماند اما آخوندی با از دست دادن ۴ رای و کسب فقط ۱۰ رای از نشستن روی صندلی شهردار تهران بازماند.

البته طبیعی بود که ۱۱ رای حناچی کاملا با ۱۱ رای مراحل قبل متفاوت بود. وی که تا قبل از این همواره به عنوان گزینه بلوک اتحاد مطرح می‌شد درست مثل غلامرضا انصاری از حمایت بلوک اتحاد برخوردار نشد و منهای یک نفر (اعطا) هر پنج عضو دیگر بلوک اتحاد به آخوندی رای دادند و وی توانست دقیقا با کسب رای رقبای بلوک اتحاد یعنی بلوک کارگزاران ۴ رای، فراکسیون اعتماد ملی ۳ رای همراه با دو نفر از مستقلین (فراهانی و فخاری)، یک نفر از منفردین (الویری) و یک نفر از بلوک اتحاد که حکم استادی بر گردنش داشت شهردار شود.

به این ترتیب شاید بتوان بلوک اتحاد که خود را پیروز مرحله قبل می‌دانست بازنده اصلی این مرحله قلمداد کرد چراکه ۵ رای خود را به جای گزینه نزدیک به حزب، در سبد عنصری غیر حزبی گذاشت که تازه انتخاب هم نشد!

حالا باید منتظر مناسبات جدید حناچی با اتحاد بمانیم و ببینیم آیا وی به حزب سابقاً حامی خود وفاداری بیشتری خواهد داشت یا دیگرانی که فقط در مرحله نهایی به او رای دادند و قبای شهرداری را بر قامت او پوشاندند؟

این احتمال ضعیف را هم البته نباید دور از ذهن دانست که حناچی با مشکل تایید صلاحیت از جانب وزارت کشور یا برخی نهادهای دیگر مواجه شود و مانند برخی شهرداران منتخب شهرهایی مثل کرج امکان دریافت حکم رسمی را پیدا نکند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا