خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کلانتری: رانت از سازمان محیط زیست حذف شده است

عیسی کلانتری – رئیس سازمان محیط زیست – گفت: در حال حاضر رانت‌ها حذف شده و دکان‌ها بسته شده‌اند و امضای طلایی حذف شده است. کسانی که رانت‌شان در سازمان حفاظت محیط زیست حذف شده داد و فریادشان به آسمان رفته است.

به گزارش ایسنا،عیسی کلانتری در گردهمایی محیط بانان که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست با حضور جمعی از محیط بانان سراسر کشور برگزار شد ، ضمن انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در دوره گذشته گفت: از اینکه به دلیل کم کاری سازمان حفاظت محیط زیست به شما محیط بانان حتی در حد پرسنل محیط زیست نیز رسیدگی نشده است، عذرخواهی می‌کنم. من می‌دانم وضعیت شما محیط بانان به چه نحوی است و در ۱۵ ماه حضورم در سازمان حفاظت محیط زیست متوجه شده‌ام که در دوره گذشته محیط بانی در رده رئیس سازمان مطرح نمی‌شد. این وضعیت مشابه این است که شما برای جایی نوکری کنید اما رئیس‌تان هیچ مسئولیتی نسبت به شما نداشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: از محیط بانان به عنوان گروه استقبال در فرودگاه‌ها هنگام حضور معاونان و مقامات استفاده می‌شد. در حقیقت دکانی درست شده بود که از محیط‌بان‌ها برای آن استفاده می‌کردند.

کلانتری گفت: از نظر من این وضعیت تقصیر خود شما محیط بان‌ها نیز بوده، چون حق‌خواهی هم برای خود نکرده‌اند.

وی با اشاره به عملکرد مثبت فرمانده یگان محیط زیست اظهار کرد: آقای محبت خانی را از بین ۱۶ افسری که نیروی انتظامی به ما معرفی کرده بود، انتخاب کردیم.

رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه محیط بانان ۵۰ درصد سازمان محیط زیست را تشکیل می‌دهند، گفت: متاسفانه شما محیط بانان تا کنون سخنگویی نداشته‌اید. وضعیت شما این سوال را ایجاد می‌کند که آیا شما جزو پرسنل سازمان محیط زیست به حساب می‌آیید؟ شرایط کنونی نشان می‌دهد که هیچ اثری از محیط بان‌ها در سازمان مرکزی نبوده است و دفتر یگان محیط زیست در حد یک زیرزمین بود که بیشتر به انفرادی‌های نیروی انتظامی شباهت داشت.

وی با بیان اینکه محیط بانی جزو وظایف پرخطر به شمار می‌آید گفت: برای محیط بانی همانند افسری، نیروی انتظامی، ارتش و سپاه خطراتی وجود دارد و زخمی شدن و شهید شدن بخشی از شرایط ذاتی شغل محیط بانی به حساب می‌آید. بنابراین محیط بان نباید از ترس شهید و زخمی شدن به وظایف خود عمل نکند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه محیط بانان معادل رنجرهای غرب هستند، اظهار کرد: رنجرهای غرب بعد از طی دوره‌های آموزشی وارد خدمت می‌شوند اما اکثر محیط بانان بدون آموزش راهی پاسگاه‌های خود می‌شوند و تنها به آموزش حین کار برای این گروه اکتفا می‌شود.

کلانتری با اشاره به ضرورت تبدیل دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط بانی گفت: در تربیت محیط بانان ورزیده و آموزش دیده تعلل کرده‌ایم و طبیعی است که آموزش حین خدمت کافی نیست این در حالیست که محیط بان باید آموزش جامعه شناسی، مسائل حقوقی و قضایی، دانش بیولوژیک داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه باید یک شبکه محیط بانی کاملا حرفه‌ای ایجاد کنیم، گفت: محیط بانان افراد جان بر کف و از خود گذشته‌ای هستند و تلاش‌ زیادی می‌کنند اما به علت قصور در سازمان محیط زیست و سوء مدیریت ما مدیران، محیط بانان به شکلی ناقص و بدون داشتن آموزش به پاسگاه‌ها اعزام می‌شوند.

وی ادامه داد: آیا یک محیط بان حرفه‌ای تعلیم داده‌ایم؟ مقصر سازمان حفاظت محیط زیست است که از ابتدا به دنبال تربیت و آموزش محیط بانان حرفه‌ای نبوده و همه آموزش‌ها تنها به حین خدمت موکول شده است.

کلانتری با بیان اینکه در ایران بیش از ۵۰ دانشکده محیط زیست وجود دارد، اظهارکرد: این دانشکده‌ها مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی و مهندس منابع طبیعی تربیت می‌کنند. باید بدانیم که محیط بانی یک تخصص حرفه‌ای است و حتما باید دانشکده محیط بانی برای تربیت محیط بانان تشکیل شود. پول‌های بیهوده در دانشکده محیط زیست هزینه می‌شود و هیچ نیازی نیست که سازمان محیط زیست دانشکده محیط زیست داشته باشد. متاسفانه در بخش‌هایی ورود شده و پول‌های هنگفتی هزینه شده که نیاز نبوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه باید شرایط زیربنایی را در حوزه محیط زیست و محیط بانی اصلاح کنیم، گفت: محیط بانان باید دانش‌ مورد نیاز را داشته باشند و ما باید ساختار سازمان حفاظت محیط زیست را قوی کنیم.

کلانتری با بیان اینکه هیچ گونه وابستگی به پست و مقام ندارم، گفت: من ۳۰ سالم بود که وزیر شدم الان نیز ۶۶ ساله هستم. از نظر من پست و مقام‌ها ارزش چندانی ندارد و خدمت برایم اهمیت دارد. من آمده‌ام زیرساخت محیط زیست کشور را اصلاح کنم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در گذشته برای ارزیابی یک طرح توسعه‌ای سال‌های سال زمان صرف می‌شد، اظهارکرد: با این روش چرخ توسعه کشور متوقف می‌شد و بخش توسعه‌ای کشور باید منتظر می‌ماند تا ببیند که چه زمانی کارشناسی در سازمان محیط زیست اراده و طرحی را بررسی می‌کند و پاسخ می‌دهد. در شرایط کنونی اگر بین ۴۵ تا ۶۰ روز به طرح‌های توسعه‌ای پاسخ داده نشود خود به خود توسعه دهندگان می‌توانند اقدام به اجرای طرح کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر رانت‌ها حذف شده و دکان‌ها بسته شده‌اند و امضای طلایی حذف شده است. کسانی که رانت‌شان در سازمان حفاظت محیط زیست حذف شده داد و فریادشان به آسمان رفته است.

کلانتری با اشاره به اینکه می‌دانم محیط بان‌ها چقدر مشکل دارند، گفت: همه مشکل‌ها را به یکباره نمی‌توان حل کرد بلکه باید با اولویت پیش برویم. این اولویت‌ها را هم خود شما محیط بانان مشخص می‌کنید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به محدودیت‌ها و موانع در تامین امکانات محیط بانی گفت: «قصد داشتیم تجهیزات خارجی برای محیط بان‌ها تهیه کنیم اما مجلس بحث حمایت از تولید ملی را مطرح کرد. در نتیجه همین روند است که به جای جلیقه ضد گلوله خارجی که تنها سه کیلو وزن دارد، جلیقه ضد گلوله ایرانی با ۱۵ کیلو وزن به محیط بان‌ها داده شده است. ما قصد داشتیم برای محیط بان‌ها تویوتا بخریم اما مجلس مصوبه دولت را در این زمینه به دلیل حمایت از خودروهای داخلی برگرداند بنابراین تعدادی از مصوبات سد راه ما است و الا می‌توانستیم با پول کمتر امکانات و تجهیزات بهتری برای محیط بانان تهیه کنیم.»

کلانتری گفت: «محیط بان با پوشیدن جلیقه ضد گلوله ۱۵ کیلویی شبیه آدم آهنی می‌شود. همچنین این مشکل را در زمینه دوربین‌ها نیز داریم. طبیعتا دوربین‌های خارجی بهتر است اما چون مشابه داخلی آن وجود دارد اجازه خرید آن را نمی‌دهند.»

وی اظهار کرد: «۳۰ سال پیش ۲۰۰۰ خودروی خارجی برای وزارت جهاد کشاورزی تهیه کردیم که هنوز هم سرپا هستند اما خودروهای داخلی سه ساله اسقاط می‌شوند. به هر حال در قالب ضوابط و قوانین موظف هستیم مشکل شما محیط بانان را به حداقل برسانیم.»

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ساعات کاری بالای محیط بانان اظهار کرد: من هنوز نمی‌توانم باور نمی‌کنم که شیفت محیط بانان ۱۸ روز کاری و ۱۲ روز استراحت است. پس تصمیم جدید آن است که این شیفت‌ها به ۱۵ روز کاری و ۱۵ استراحت تبدیل شود.

وی با اشاره به شرایط کاری ۴۰۰ محیط بان قراردادی گفت: تا زمانی که این ۴۰۰ نفر تبدیل وضعیت نشده‌اند باید در بخش‌های اداری و خدماتی مشغول شوند. این تعداد محیط بان نباید تا قبل از تبدیل وضعیت در عملیات و مقابله با شکارچی متخلف حضور یابند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به رفاهیات محیط بانان گفت: هر اقدامی که برای ما قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد حتما انجام می‌دهیم. بیمه تکمیلی یکی از دغدغه‌های محیط بانان است که دستور می‌دهم ماهی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از بودجه سازمان به بیمه تکمیلی محیط بانان اختصاص یابد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این سازمان یکی از فقیرترین سازمان‌ها است،‌ گفت: کل بودجه محیط زیست در بخش‌های ستادی، عمرانی، هزینه‌ای، استانی و جاری ۲.۵ در ۱۰۰۰ بودجه کشور است. یعنی از ۱۰۰۰ تومان کل بودجه کشور تنها ۲۵ ریال صرف محیط زیست می‌شود.

کلانتری با اشاره به یکی از دغدغه‌های محیط بانان در زمینه جیره غذایی گفت: حتما باید به تعیین جیره غذایی محیط بانان کمک شود. واضح است که در سازمان حفاظت محیط زیست اولویت با محیط بانان است.

وی با اشاره به اینکه بودجه استانی به‌طور ۱۰۰ درصدی تخصیص می‌یابد، گفت: بودجه ملی معمولا تخصیص ۱۰۰ درصدی ندارد اما بودجه‌های استانی معمولا به طور ۱۰۰ درصد تخصیص داده می‌شود بنابراین مدیران کل محیط زیست استان‌ها باید با استاندار هماهنگی خوبی در تامین هزینه‌های محیط زیست داشته باشند. مسائل اجتماعی استان خود را باید درک کنند، زبان استاندار و زبان رئیس شورای برنامه ریزی استان خود را بدانند. تا کنون در تعدادی از استان‌ها مدیران کل عملکرد خوبی داشتند. تعدادی از مدیران کل نیز تازه وارد کار شدند اما در برخی استان‌ها مدیران محیط زیست ضعیف بوده‌اند و باید برکنار شوند.

کلانتری تاکید کرد: یکی از فاکتورهای بررسی عملکرد مدیران کل وضعیت محیط بانان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: خودروهای تهیه شده برای محیط بانان حتما باید در اختیار آنها قرار بگیرد و به هیچ وجه نباید در سایر بخش‌ها از جمله بخش‌های اداری هزینه شود. دفتر بازرسی و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست حتما باید گزارشی در این زمینه ارائه دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا