خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش کامل جلسه 4 شنبه مجلس

روز سوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از صبح چهارشنبه آغاز و حدود ساعت 6 عصر پایان یافت. نمایندگان در 4 جلسه گذشته که در دو روز کاری برگزار شده بود نیز به بررسی صلاحیت 6 وزیر پیشنهادی و برنامه دولت یازدهم پرداخته بودند که متن کامل گزارش این دو روز را می‌توانید اینجا(دومین) و اینجا(اولین) بخوانید.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از خبرگزاری ها، (8:15) پنجمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد. رسیدگی به صلاحیت علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان اولین دستور کار مجلس، آغاز شد.

** جزئیات جلسه غیر علنی مجلس
پیش از آغاز جلسه علنی امروز، نمایندگان مجلس در یک نشست غیر علنی حضور یافته‌اند.
نشست غیرعلنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی اتفاقات بوجود آمده در جلسات 2 روز گذشته مجلس و نحوه رای اعتماد به وزرا صبح امروز چهارشنبه برگزار شد.
در این نشست نمایندگان مجلس درخصوص اتفاقات بوجود آمده در 2 روز گذشته توضیحاتی را ارائه و خواستار آرامش بیشتر نمایندگان در جلسات علنی بررسی صلاحیت وزرا شدند.
رئیس مجلس همچنین خواستار سرعت‌بخشیدن نمایندگان به فرآیند رسیدگی به صلاحیت وزرا شد.  رئیس مجلس در این جلسه از نمایندگان خواست با توجه به پخش زنده رای اعتماد به وزرا، شئونات را رعایت کنند. لاریجانی همچنین از نمایندگان درخواست کرده که در جریان رای اعتماد و سخنرانی به عنوان مخالف و موافق، نام کسی را نبرده و برای دفاع از هر موردی از مقام معظم رهبری مایه نگذارند.
لاریجانی همچنین تصریح کرده که دیروز در هیئت رئیسه حدس ما این بود که چون نمایندگان خسته بودند، آن اتفاقات افتاده است بنابراین جلسه امروز تا ساعت 18 ادامه خواهد داشت.
** اسامی غائبان آغاز جلسه علنی
حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی  در آغاز نشست علنی امروز مجلس که با دستور کار بررسی صلاحیت وزرا شروع شد، اسامی تاخیرکنندگان جلسه را قرائت کرد.
وی افزود: در آغاز جلسه امروز حسین ذوالانوار، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، محمد سلیمانی و محمدمهدی مفتح تاخیرکنندگان جلسه علنی امروز مجلس بودند.
*** بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی
آرامی؛ موافق وزیر پیشنهادی کار
منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس در مجلس در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت، در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ اظهار داشت: آقای ربیعی شخصی است که همواره جان خود را برای دفاع از میهن اسلامی در عرصه‌های مختلف در طبق اخلاص گذاشته است و همواره برای سربلندی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میراثی که امام راحل (ره) آن را برای ما به یادگار گذاشته،‌ تلاش کرده است.
 وی ادامه داد: این وزارتخانه از ادغام سه وزارتخانه تشکیل شده است و دارای برنامه‌های گسترده‌ای بوده و هر کس مسئولیت این وزارتخانه را برعهده بگیرد باید دارای تخصص و ویژگی‌های منحصر به فرد این وزارتخانه باشد.
نماینده بندرعباس اضافه کرد: مدیریت بر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیازمند توانمندی مدیریت استراتژیک است. بنده معتقدم که روحیه همگرایی و مشورت مهمتر از سایر ویژگی‌ها است که البته آقای ربیعی دارای تمامی این ویژگی‌ها است.
آرامی در ادامه افزود: تجربیات و تخصص‌های وزیر پیشنهادی تعاون از جمله معاونت این وزارتخانه و مشاورت رئیس‌جمهور،‌ مسئولیت کمیته تبلیغات، از جمله شاخص‌هایی است که می‌تواند برای توانمندی‌های مدیریتی ربیعی به کار گرفته شود.
وی تصریح کرد: آقای ربیعی یک مدیر اجرایی صرف نیست، بلکه او دارای تخصص‌های مختلف در زمینه‌های عملی است. ربیعی سوابق علمی متعددی دارد که از جمله آنها می‌توان به انتشار چندین کتاب و ده‌ها مقاله در سطوح مختلف تحصیلی اشاره کرد. ربیعی کسی است که در سطوح مختلف تحصیلات تکمیلی استاد راهنمایی پایان‌نامه‌های دانشگاهیان را برعهده داشته است.
این نماینده موافق وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به برخی از سوابق علمی ربیعی اشاره کرده و افزود: ربیعی در سال 90 به عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه پیام‌نور انتخاب شد. ربیعی همچنین مدرس دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه تهران است.
آرامی تاکید کرد: ربیعی سال‌ها دبیری ستاد مبارزه با فساد اداری را برعهده داشته که البته کتابی را نیز در همین زمینه منتشر کرده است. او همواره به جریان‌های مبارزه با فساد در زمینه‌های مختلف کمک‌های بسیاری کرده است که باید به آن توجه شود.
وی ادامه داد: ربیعی از خانواده کارگری و جنوب شهر تهران است. او تجربه کارگری در مدیریت صنایع و همینطور مدیریت روزنامه کاروکارگر را برعهده داشته است. ربیعی عضویت در هیئت مدیره چندین شرکت بزرگ صنعتی را در کارنامه کاری خود دارد. البته او عضو هیئت موسس آموزش عالی کار است.
 نماینده بندرعباس در مجلس تصریح کرد: به اعتقاد بنده ربیعی آشنایی کاملی با فضای کسب و کار در وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی دارد. تشکل‌های کارگری، کارگران، اعضای اتاق بازرگانی و اتاق تعاون از حضور وی به عنوان وزیر استقبال کرده‌اند. این موضوع نشان‌دهنده این است که آنها اعتماد بالایی برای تصدی پست وزارت توسط ربیعی را دارند.
آرامی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: ربیعی فهم درستی از مسائل اجتماعی و کارگری روز و همینطور حمایت از اقشار آسیب‌پذیر دارد. داشتن فهم تعاون از ضروریات اداره وزارت تعاون است که ربیعی این شاخص‌ها را داراست.
وی افزود: اعتدال، پاکدستی، جدیت در کار و پایبندی و التزام عملی به ولایت فقیه از مهمترین شاخص‌های اخلاقی و مدیریتی ربیعی است. به اعتقاد بنده ربیعی به راستگویی و جدیت در کار معتقد است. امیدوارم که وی روح راستگویی در وزارت کار را حکمفرما کند. یکی از گرفتاری‌های ما در این وزارتخانه آمارهای نادرست و غلط است که امیدوارم با حضور ربیعی در این وزارتخانه این مشکلات برطرف شود.
این نماینده موافق وزیر پیشنهادی کار اضافه کرد: گروهک‌ها، منافقین و ضدانقلاب‌ها در سایت‌ها و شبکه‌های خود همواره این سرباز خدوم را مورد تخریب قرار داده‌اند. ربیعی در سنگرهای مختلف از جمله دفاع مقدس از میهن اسلامی دفاع کرده و تلاش‌هایی داشته است او همواره سرباز پیاده‌نظام برای میهن اسلامیان بوده است.
صابری؛ مخالف وزیر پیشنهادی کار
رضا صابری نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با تصدی علی ربیعی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: بار دیگر حماسه سیاسی 24 خرداد راتبریک عرض می کنم و ضمن تبریک به آقای رئیس جمهور جناب آقای روحانی برای ایشان وزرای پیشنهادی آرزوی موفقیت می‌کنم.
وی افزود: به بیان ربیعی تقریبا همه آحاد جامعه تحت تاثیر سیاستها ، برنامه ها واقدامات این وزارتخانه است که 2 سال پیش با تصویب مجلس شورای اسلامی از ترکیب 3 وزارتخانه تشکیل شد و آقای ربیعی این اقدام را هوشمندانه اما ناقص می داند، بنابراین سخنی از وزیری برای وزارتخانه‌ای با اهمیت در حوزه‌های گوناگون امور اقتصادی، بیمه‌ای، درمانی، آموزشی و اجتماعی است که اگر امروز در استان‌ها و شهرستان‌ها تنها با یک اداره کل یا اداره از یک وزارتخانه سروکار داریم، در این وزارتخانه به 4 اداره کل یا اداره مواجهیم.  صابری در ادامه سخنان خود گفت: سازمان تامین اجتماعی و خصوصا شستا به عنوان بزرگترین زنجیره اقتصادی کشور، نیروهای کار جامعه و گرفتاری‌های آن، آموزش فنی‌وحرفه‌ای و عدم انسجام و هماهنگی آن، بیمه و ناملایمات حوزه بازنشستگی تنها بخش کوچکی از موضوعاتی است که ضرورت توجه به این وزارت را بیان می کند.
وی با طرح این سوال که نسبت‌های تجربی و علمی جناب آقای ربیعی با این وزارتخارنه چیست، تصریح کرد: اگر چه برجستگی در یک معیار و یا برخورداری از میانگین مناسب از هر دو مشخصه تجربه و تخصص مناسب برای تصدی یک مسئولیت است، با احترام به تجربه آقای ربیعی در حوزه کارگری، اما 30 سال ممارست وی در حوزه‌های اطلاعاتی و امنیتی و دانشگاهی کفایت تجربه کافی برای این مسئولیت نیست .
این نماینده مجلس با بیان اینکه از نظر علمی نیز اولویت‌های کاری در این وزارتخانه نشان از اهمیت و ارجحیت علوم اقتصادی چه نیروی انسانی، بیمه‌ای، حقوق و علوم دیگر در این وزارت است، گفت: البته برخورداری وی از علم جامعه‌شناسی و مدیریت استراتژیک به لحاظ موضوعیت آسیب‌های اجتماعی در این وزارت قابل توجه است، اما از اولویت سازمانی آن فاصله دارد .
صابری اظهار داشت: نکته اساسی این است که جناب آقای ربیعی به عنوان یک چهره سیاسی و فعال سیاسی است؛ وی چه تضمینی می‌دهد که فضای این وزارتخانه به تصمیمات سیاسی آغشته نشود.
وی با اشاره به برنامه‌ای که ربیعی به نمایندگان مجلس ارائه داده است، گفت: در برنامه پیشنهادی بیکاری به عنوان چالش موجود و ایجاد بازار کار به عنوان اولین برنامه مطرح شده و دومین برنامه صیانت از نیروی کار است که صیانت از نیروی کار اعم از شاغل و بیکار است. در حالیکه در ذیل صیانت از بازار کار یا صیانت از نیروی کار شما به 14 اقدام اجرایی و وظیفه وزارتخانه اشاره و تنها در یک بند به اعمال حمایت‌های قانونی و حقوقی در برابر بیکاری اشاره کرده‌اید.
 نماینده مردم رامیان و آزادشهر یادآور شد: 13 مورد دیگر به صیانت از نیروی شاغل اشاره دارد؛ آیا وزارت کار فقط صیانت از شاغلان را وظیفه خود می‌داند؟ این کم توجهی به بیکاری در جامعه نه تنها چالش را حل نمی‌کند، بلکه دامنه سرگردانی و سردرگمی آنها را افزایش خواهد دارد.شما واقف هستید که ادارات کار حتی مراجعان بیکاران را نمی‌پذیرد و با ایجاد دفاتر کاریابی در بخش خصوصی از این مشکل رها شده است و پاسخگوی بیکاران نیست.
صابری با اشاره به مفید بودن دفاتر نمایندگان در شهرستان ها برای کاریابی وزارت کار خطاب به وزیر کار گفت: مدل اجرایی شما در حل کوتاه و بلند مدت بیکاری در جامعه چیست؟ آقای ربیعی این جملات شما که برنامه‌های پیشنهادی اشتغال صرفا به این وزارتخانه مرتبط نیستند و یا موفقیت وزارتخانه در ابعاد اقتصادی و بالاخص ساماندهی بازار کار به شدت تحت تأثیر عملکرد سایر نهادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تأثیر گذار در کشور است و خلاصه کردن آن به اینکه تلاش خواهم کرد، شما را به آنجا نمی‌رساند که فردا در مجلس شورای اسلامی به نمایندگان بگویید مسئول اشتغال کشور من نیستم.
وی گفت: شما در چالش دوم به بیکاران بدهکار بانکی در سیاست بنگاه های زود بازده اشاره کرده‌اید، چگونه اقدام پیشنهادی شما در بند 9 برنامه یک تحت عنوان ارائه تسهیلات بانکی خود اشتغالی جهت ایجاد شغل برای بیکاران فاقد این ضعف و نتیجه است؟
صابری ‌افزود: شما در برنامه خود به بدهکاری دولت در صندوق تأمین اجتماعی اشاره کرده‌اید که البته این دور تسلسل در پاسخگویی مد شده است، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم باید از طلبکاری خود در حوزه بهداشت و سلامت از صندوق تأمین اجتماعی بگوید، شما چگونه از این بیت المال برای رفاه حال بیمه شدگان و بازنشستگان بهره می‌گیرید؟
وی تصریح کرد: به رغم اینکه در قانون بودجه 91 ذکر شده بود و در قانون بودجه 92 تکرارشده است، مشکل 80 هزار نفر بازنشسته فولاد حل نشده و حقوق آنان پرداخت نمی‌شود، این چیزی نیست که بعداز 3 یا 6 ماه وعده حل آن را بدهید، مگر اینکه در این شرایط اقتصادی قائل به این باشید که بدون حقوق هم می توان زندگی کرد.
 این نماینده مجلس با طرح این سوال که شما چه ضرب‌العجلی را برای بازنشستگان فولاد طبق قانون اعلام کرده‌اید، گفت: یکی از حوزه مسائل بسیار مهم در حوزه وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی مسائل اجتماعی یا آسیب‌های اجتماعی است، اگر به برنامه‌تان عنایت داشته باشید این حوزه در مقابل وظایف خود دارای نقص است.
صابری افزود: شما استحضار دارید امروز حتی شما معلولان را نمی‌توانید پوشش خدماتی دهید، شما می‌دانید که امروز معلولان به حق باید از این خدمات استفاده کنند، اما از سازمان شما می‌شوند که توان حمایت از شما را نداریم؛ چه پاسخی به معلولان و آسیب دیدگان اجتماعی دارید؟
فیاضی؛‌ مخالف وزیر پیشنهادی کار
عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمود‌آباد در مجلس شورای اسلامی که از وقت رضا صابری در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استفاده می‌کرد، گفت: از آقای روحانی تشکر می‌کنیم که کابینه‌ای عمدتا قوی و کارآمد معرفی کرده و ربیعی از چهره‌های خوب و مورد احترام است و اگر انتقادی مطرح می‌شود برای تقویت کار دولت و کشف مسائل پنهان در برنامه این وزیر پیشنهادی است.
وی با بیان اینکه زیربنایی بودن این وزارتخانه بر کسی پوشیده نیست، وزارتخانه‌ای فانتزی نیست بلکه مبنای تولید،‌کار و رفاه اجتماعی را شکل می‌دهد، گفت: در برنامه خود افزایش سهم تعاونی‌ها را در بازارهای پولی کشور تا حدودی کمرنگ دیده است در حالی که باید اذعان داشته باشیم که نقش تعاونی‌ها در نظام اقتصادی کشور مؤثر و پویاست.

وزرای پیشنهادی ارشاد و کشور در جلسه علنی امروز
نماینده مردم نور و محمودآباد تصریح کرد: امروز ده‌ها اتحادیه تخصصی در سراسر کشور وجود دارد و حدود 7 هزار فروشگاه تعاونی نیز در کشور فعالیت می‌کنند که می‌توانند یکی از بخش‌های مهم نظام توزیع کشور را عهده دار باشند. سؤال ما از آقای ربیعی این است که در ارتباط با تقویت نظام توزیع چه برنامه‌ای دارند که در مهار تورم نیز نقش دارد؟
 فیاضی افزود: در قانون اساسی به اقتصاد مبتنی بر تعاون تأکید شده است، برنامه شما را در نظام تولید مبتنی بر تعاونی‌ها نمی بینم و با وجود اینکه 50 درصد مردم کشور عضو تعاونی‌ها هستند و این رقم در دنیا 12 درصد است اما سهم آنها از سرمایه ملی فقط 7 درصد است.
وی گفت: شما برنامه مشاغل خانگی را به چه صورت می خواهید اجرا کنید؟ البته راه آن سهل‌الوصول و در عین حال برای اقتصاد خانواده بسیار مهم است. سه جانبه گرایی در اشتغال و تولید کار بسیار مهمی است برنامه شما برای حمایت از کارگر و کارفرما چیست؟  نماینده نور و محمود آ‌باد در ادامه سخنان  با اشاره به تقابل‌های موجود میان کارگر و کارفرما خطاب به وزیر پیشنهادی گفت: تقابل‌ میان کارگر و کارفرما را باید کاهش دهید زیرا یکی از موانع اشتغال و تولید تقابل و درگیری و تنش میان کارگر و کارفرماست. شما از جنس کارگری هستید و تقاضای ما این است که به اتحادیه کارگری توجه کنید و از شما در این باره بیشتر انتظار داریم.
فیاضی با بیان اینکه غنی سازی شغل و ساده کردن کار توأمان باید دیده شود، گفت: شما باید به فناوری تولید در موضوع تعاونی‌ها و همچنین به موضوع غنی سازی شغل توجه کنید که البته در برنامه شما دیدم چنین چیزی وجود داشت اما کمرنگ است.
وی افزود: سازمان بزرگی در حوزه کار شما به نام سازمان شستا وجود دارد. این سازمان از دیرباز تا کنون حیات خلوت صاحبان قدرت بوده است و فرق نمی‌کند که چه کسی باشد و کدام دولت باشد. از دولت اعتدال؛ جناب آقای روحانی و همچنین آقای ربیعی که انسان پاک دست و پاک دامنی است انتظار داریم که سازمان شستا را به عنوان یک فرصت ملی برای همه ایرانیان بداند.
 نماینده نور و محمود آ‌باد گفت: هم اکنون کارخانجات، درمانگاه‌های تامین اجتماعی و همچنین بیمارستان‌ها در شهرهای بزرگ قرار دارد و در شهرهای کوچک خبری نیست، ضمن آنکه در شهرهای بزرگ نیز این فرصت به صورت برابر توزیع نشده است.

** حسن روحانی به مجلس آمد
(9:45) حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ساعت 9:45 صبح امروز، چهارشنبه، با استقبال محمدرضا باهنر، نائب رئیس اول مجلس، برای حضور در جلسه بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی اش وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.
محمدرضا صادق مشاور رئیس‌جمهور و حسین فریدون، رئیس جمهور را همراهی می‌کردند.
در هنگام ورود روحانی به مجلس، علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال دفاع از سابقه و برنامه‌های خود بود.
تاجگردون؛ موافق وزیر پیشنهادی کار
غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت، در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنانی، گفت: وقتی بحث انتخاب ربیعی برای وزارت مذکور مطرح شد، بنده موافق نبودم، اما به هر حال فرصت مجلس، فرصت خوبی است و این موضوع مهم است که بدانیم چه کسی مسوولیت تصدی این وزارتخانه مهم که در دو بخش اقتصادی و اجتماعی فعالیت دارد را برعهده می‌گیرد.
وی با اشاره به تحقق اصول 29، 43 و 44 قانون اساسی ادامه داد: وزارت کار مهمترین وزارتخانه‌ای است که می‌تواند به تحقق اهداف این اصول قانون اساسی کمک می‌کند. وزارت کار هم در زمینه اجتماعی و هم در مسائل اقتصادی فعالیت می‌کند.
نماینده مردم گچساران با تاکید بر اینکه باید به این وزارتخانه نگاه استراتژیک داشته باشیم، تصریح کرد: سوابق ربیعی نشان می‌دهد که او به این بخش نگاه استراتژیک دارد و می‌تواند تلفیقی از اقدامات مختلف باشد و آن‌ها را پیگیری کند.
تاجگردون افزود: وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی از جمله وزارتخانه‌هایی است که صندوق‌های زیرمجموعه آن نقش بین نسلی را بر عهده دارد. نمی‌توان با نگاه غیر استراتژیک و انتزاعی این وزراتخانه را اداره کرد.
 وی در ادامه با اشاره به اینکه معتقد است وزارت تعاون، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دیگری است، گفت: ما در گذشته و در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق به این موضوع اعتقاد داشتیم که وزارت تعاون می‌تواند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌ دیگری باشد. این وزارتخانه دو اثر منفی ومثبت خواهد داشت. اثر مثبت آن موجب ارتقاء رفاه در داخل کشور و اثر منفی آن اگر اقتصادی نباشد، موجب فساد خواهد شد.
این نماینده موافق وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: به دلیل توانایی‌هایی که در ربیعی وجود دارد، می‌‌تواند گلوگاه‌های فساد در بخش‌هایی مانند شستا را شناسایی کند.

حسینی صدر؛ موافق وزیر پیشنهادی کار
موید حسینی صدر نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان طی سخنانی در موافقت با علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: مخالفان آقای ربیعی اطلاعات خوبی در مورد بخش اقتصاد در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ما دادند. البته تمام این اطلاعات را به راحتی با سرچ در اینترنت می‌توان به دست آورد.
وی ادامه داد: همچنین مخالفان به بعد اقتصادی این وزارتخانه اشاره کردند، آن هم به دلیل دو بانک رفاه و تعاون در حالیکه اگر قرار بود این دو بانک، بانک های عادی باشند و بخواهیم به این دلیل یک اقتصاددان برای تصدی این وزارتخانه بگذاریم، پس چرا سیاست‌ها و کارکردهای این دو بانک را جدا کرده‌ایم. این بانک‌ها برای حوزه‌های تخصصی ایجاد شده است و نباید 80 درصد وزارت کار را اقتصادی ببینیم.
 این نماینده مجلس با بیان اینکه مخالفان وزیری را که هنوز سرکار نیامده، محاکمه می‌کنند، گفت: متاسفانه در دولت‌های گذشته تنها 5 درصد از ظرفیت تعاون اجرایی شده در حالیکه طبق قانون باید تا امسال 25 درصد از ظرفیت تعاونی‌ها اجرایی می‌شد. همچنین در دولت‌های قبل میانگین مدیریت در این وزارتخانه 1.3 دهم سال بود. بنابراین درست نیست که تمام مشکلات دوره‌های قبل را بر سر وزیر جدید خراب کنیم و او را در حالی که هنوز نیامده به پای میز محاکمه بکشانیم.
حسینی صدر تصریح کرد: ای کاش نمایندگان مخالف تمام برنامه‌های آقای ربیعی را مطالعه می‌کردند، چرا که 28 مورد از برنامه‌های 30 بندی آقای ربیعی قابل عملیاتی شدن و مطابق با برنامه پنجم است.
وی افزود: آیا مشکلات بیمه، قانون کار و کارگر، تعاونی‌ها، فضای کسب و کار و … با یک اقتصاددان حل می‌شود؟ ما نیاز به یک مدیر کارآزموده و مورد اعتماد و وفادار به اسلام و انقلاب نیاز داریم تا کار را در دست بگیرد و مشکلات این بخش را حل کند. همچنین در کشورهای مختلف رئیس جمهور همه کارها را بلد نیست، بلکه فقط مدیریت می‌کند و می‌داند از چه نیروهایی استفاده کند، بنابراین آقای ربیعی مورد اعتماد رئیس‌جمهور است و به این دلیل او را برای تصدی وزارت تعاون معرفی کرده است.
نماینده مردم خوی در مجلس در پایان تاکید کرد: آقای ربیعی فردی از قشر کارگر و رزمنده است که حدود 13 سال در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کار کرده و کتابی برای ریشه‌کنی فساد نوشته، اما حالا مخالفان با انگ زدن و باندبازی با او مخالفت می‌کنند که این انصاف نیست. همچنین وی یک دانشگاهی است و نباید به او یک چهره امنیتی بدهیم.

** محجوب؛ موافق وزیر پیشنهادی کار
علیرضا محجوب نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون کارگری با استفاده از قسمتی از زمان نماینده مردم خوی سخنان خود را در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد و گفت: آقای پورابراهیمی که در مخالفت با آقای ربیعی صحبت کردند حتما قانون اساسی را مطالعه کرده و می‌داند که اقتصاد تنها وسیله است تا کشور به اهداف خود برسد، نه اینکه آن را هدف ببینیم و بخواهیم تمام وزارتخانه‌ها را یک اقتصاددان اداره کند.
وی ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک سازمان اجتماعی است که برای صیانت از جامعه هدف خود تلاش می‌کند بنابراین نباید به چشم یک وزارت اقتصادی به آن نگاه کنیم.

محجوب در جلسه علنی امروز
این نماینده مجلس تصریح کرد: متاسفانه توضیحات آقای پورابراهیمی خلاف برنامه بود و جای تعجب است که با تمام اشرافی که وی به مسائل اقتصادی دارد، اما هنوز قانون برنامه را مطالعه نکرده، بنابراین شما را به خواندن قانون ارجاع می‌دهم و پس از خواندن آن اظهار نظر کنید.
محجوب در پایان سخنان خود تاکید کرد: آقای ربیعی با درخواست تشکل‌های کارگری و نمایندگان این صنف مسئولیت را پذیرفته است، بنابراین از نمایندگان می‌خواهم در دادن رای اعتماد خود خواسته‌های کارگران را رعایت کنند.
 علیرضا محجوب پس از سخنان خود به جمع نمایندگان آمد و طوماری که از سوی تشکل‌های کارگری و نمایندگان صنوف کارگری برای حمایت از وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شده بود به نمایندگان نشان داد.

** قرائت جوابیه “بانک”
ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی صبح امروز جوابیه مرتضی بانک نسبت به مطالب مطروحه توسط عطا الله حکیمی نماینده رودبار در جلسه دو روز گذشته مجلس را قرائت کرد که متن آن به شرح زیر است:
در آغاز بررسی رای اعتماد نمایندگان محترم به وزرای پیشنهادی دولت جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، آقای حکیمی نماینده مردم شریف و عزیز رودبار با خروج از اخلاق اسلامی بدون هر گونه تحقیق و بررسی دروغ‌هایی چند را به بنده نسبت داده و از زدن تهمت نیز به این جانب دریغ نکرده‌اند.
ای کاش ایشان به عنوان یک نماینده به خود زحمت می‌دادند و لیست اعضای کابینه و منصوبان ریاست جمهوری را یکبار مطالعه می‌فرمودند تا دچار خطای فاحش عضویت حقیر در کابینه و یا داشتن مسئولیت در دولت نمی‌شدند.
قرار دادن نام حقیر در زمره اعضای فتنه هم از این زاویه قابل بررسی و موجب تاسف است.
مرتضی بانک

** قرائت جوابیه آیت‌الله دری نجف آبادی
ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین جوابیه آیت الله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و وزیر اسبق اطلاعات نسبت به اظهارات حمیدرسایی نماینده تهران در جلسه علنی روز گذشته را قرائت کرد که متن این جوابیه به شرح زیر است:
متاسفانه در صحبت‌های آقای رسایی به صورت غیرمستقیم نسبت به وزارت اطلاعات تحلیل‌های غلط و ناصوابی ارائه شد که اولا خلاف واقع و دور از حقیقت است و ثانیا برخلاف مصالح کشورمی‌باشد.
ثالثا تحلیل‌ها و مقایسه‌ها نیز دور از واقعیت بوده و نباید برای تخریب وزیر پیشنهادی خدمات دیگران را زیر سوال برد و آنان را تخریب کرد.
قربانعلی دری نجف آبادی

** قرائت جوابیه جمشید رسایی
جوابیه جمشید رسایی برادر حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس را نسبت به اظهارات کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس را قرائت کرد که متن آن به شرح زیر است:
اینجانب تا سال 82 عضو جبهه مشارکت ایران بوده و همواره مواضع اصلاح‌طلبانه داشته‌ام. در انتخابات سال 88 در ستاد آقای موسوی بودم و در انتخابات سال 92 برای پیروزی دکتر روحانی فعالیت کردم، اما هرگز با اعتراضات خیابانی و اغتشاشات غیرقانونی موافق نبوده و از ابتدا نیز ادعای تقلب را باور نداشته و مردود می‌دانستم.  نظریات سیاسی اینجانب با دیدگاه‌های برادر محترم متفاوت است، اما طرح چندباره این موضوع در جلسات مجلس با هدف تخریب من یا برادرم کار غیر اخلاقی و برخلاف مروت است.
اینجانب حدود 10 سال در وزارت راه مسئولیت داشتم، ولی برخلاف ادعاهای مطرح شده هیچ نوع سابقه فعالیت در بخش پیمانکاری و یا ارتباطات مالی با پیمانکاران نداشتم تا چه برسد به بهره مندی از قراردادهای کلان .
فرزند 20 ساله ام در روز قدس سال 88 و قبل از شروع راهپیمایی به همراه عده‌ای به دلیل شک نیروی انتظامی به کلانتری منتقل می‌شود و یک روز بعد پس از بررسی موضوع با حکم مرجع قضایی آزاد می‌شود.
متاسفانه وی در طول مدت بازداشت با برخوردهایی که مطابق موازین قانون نبود مواجه می‌شود. در این خصوص به بازرسی نیروی انتظامی و مراجع قضایی شکایت کردم که نهایتا مراجع مذکور تخلفات صورت گرفته را محرز دانستند، اما به واسطه دلجویی فرماندهی وقت نیروی انتظامی استان و عذرخواهی متخلفان در دادگاه، صورت جلسه‌ای تنظیم شد و با رضایت فرزندم خاتمه پیدا کرد.
برادرم در آزادی فرزندم هیچ نقشی نداشت، اما در خصوص پیگیری شکایت از تخلف صورت گرفته، پس از آن که موضوع با دلایل و مستندات برای ایشان ثابت شد،‌ در حد ارجاع موضوع به مراجع ذیربط انتظامی جهت بررسی و پاسخگویی مکاتبه داشت.
جمشید رسایی

*** دفاعیات وزیر پیشنهادی کار
علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه ضمن تشکر از نمایندگان و ناقدان در نقد برنامه‌های خود، اظهار داشت: متاسفانه قرعه این بار به نام من برای این وزارتخانه افتاد، وگرنه بنده از زمان دولت شهید رجایی تاکنون 3 بار از این مسئولیت فرار کرده‌ام، اما اینبار با درک استراتژیک وضعیت امروز را چنان دیدم و اطمینان یافتم هر کس هر اندازه در توان دارد و در هر جایگاهی که هست، باید برای عبور از شرایط پیچیده امروز به میدان بیاید.
وی با اشاره به مشکلات پیش روی امروز جامعه در بخش اشتغال آسیب‌های اجتماعی گفت: کیفیت زندگی نیمی از جامعه در معرض خطر است. امروز بخشی از آحاد جامعه به لحاظ هزینه سنگین درمان به طبقه فرودست صعود می‌کند و در این شرایط من پذیرفتم که در این وزارتخانه کمکی به دوست و برادر بزرگوارم دکتر روحانی کنم.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه معتقدم به فضل خداوند و همکاری و پشت‌گرمی مجلس می‌توانم به وظایفم در این وزارتخانه ادامه دهم، افزود: معتقدم اساس بحث اعظم اعتدال‌گرایی در این وزارتخانه در حوزه کار و اشتغال است. بحث کار شایسته، بحث سه‌جانبه‌گرایی که امیدوارم این بحث سه‌جانبه‌گرایی در روزهای کاری‌ام پخته‌تر و کارشناسی‌تر به مجلس شورای اسلامی ارائه شود از اولویت‌های کاری من خواهد بود.
 ربیعی افزود: وقتی بحث از صیانت از نیروی کار کردید، بحث نیروهای شاغل نیست. نیروهای داوطلب شغل هم در این مجموعه قرار می‌گیرد، لذا گسترش چتر حمایتی اجتماعی در جامعه کار و تولید بخشی از برنامه ارائه شده من در حوزه کار و اشتغال خواهد بود. من معتقدم که اشتغال فقط محصول پاشیدن بذر پول در زمین اقتصاد نیست. پول در بهترین حالت شرط لازم است. من معتقدم در شرایط فعلی و در همین وضعیت در صورت تحقق ثبات سیاسی و روشن بودن افق سیاستها و مبارزه با فساد می‌توانیم سیاست‌های پیشرفت گرا را به پیش ببریم و شغل ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه مطالعات زیادی در حوزه کارآفرینی انجام داده‌ام به ایرادات برخی نمایندگان مخالف در بحث اشتغال اشاره کرد و افزود: گفتید که نگاه من یک نگاه کارگری است. من کتمان نمی‌کنم که نگاه کارگرانه دارم، اما نیک می‌دانم هر کس در این کشور آجر روی آجر بگذارد باید به وی ارزش گذاشت و مجسمه آن را ساخت. معتقدم باید مجسمه اولین کسی که برق را به ایران آورد و کارخانه را به تهران آورد ساخت و آن را تبدیل به نماد کرد.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برنامه‌های 5 کشور هند، مالزی، کره، سنگاپور و چین مورد مطالعه عمیق قرار داده‌ام، افزود: تنها راه عبور کشور از این وضعیت ایجاد شغل، ایجاد شغل و ایجاد شغل است.
 ربیعی با اشاره به سوال یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه طریق ایجاد شغل من چگونه خواهد بود، اظهار داشت: سیاست در اشتغال 4 بعد دارد: 1-سیاست کلان که به کل دولت و همه ارتباط دارد 2-سیاست تنظیمی که این سیاست متعلق به وزارت کار است و مقررات در آن تنظیم می‌شود 3-سیاست فعال که تنها سیاستی است که مستقیم مربوط به وزارت کار نیست، اما در برنامه‌هایم شانه خالی نکردم و معتقدم مسئول پیگیری سیاست‌های فعال همه وزارتخانه‌های ذی‌ربط هستند.
وی با تبیین شاخص‌های کار شایسته، ارتقای شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار، تقویت کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی، صنایع کوچک و متوسط و آسیب‌شناسی آنها و نوشتن و اجرای اسناد توسعه اشتغال استانی و ایجاد توازن در اشتغال استانی، تصریح کرد: بخش رفاه اجتماعی باید متوازن‌کننده رشد و توسعه کشور باشد، نگاه یک بعدی اقتصاد منهای رفاه اجتماعی و همچنین تجربه منهای نگاه حمایت‌گرایانه اشتغالی، برزیلی کردن کشور است.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: یکی از بخش‌هایی که باید متوازن‌کننده رشد و توسعه در کشور باشد، عدم نگاه تک‌بعدی به بحث اشتغال است که این نگاه، یک نگاه برزیلی است. ما 2 تجربه را پیش رو داشتیم. تجربه‌ای که فقط به تزریق مستقیم پول پرداخت و پاسخ نداد. یعنی تجربه‌ای که بخواهد بدون نگاه حمایت‌گرانه رفاه اجتماعی ایجاد کند. بعضی بحث‌ها را دوستان مطرح کردند. بله من هم معتقدم که 47 درصد جمعیت کشور در این حوزه قرار دارد و من امروز به مجلس محترم عرض می‌کنم که مطلع باشید که تمام صندوق‌های ما ورشکسته است. نسبت بین شاغلین و افرادی که مستمربگیر هستند زیر 6 است و این زنگ خطر است.
 ربیعی با تاکید بر اینکه برخی مشکلات در حوزه کار و اشتغال بخش مدیریتی است، افزود: این مجموعه متاسفانه بیشترین تغییرات مدیریتی را داشته است. سیاست‌زده شده است و من با خدای خودم عهد کردم که مجموعه اقتصادی که در این وزارتخانه است از سیاست‌زدگی به دور خواهم کرد؛ حتما برنامه‌های پاکدستی را پیگیری می‌کنم و حتما افرادی فارغ از جناح سیاسی و از قویترین افراد در این وزارتخانه به کار خواهم برد.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه دولت بنگاه‌داری نیست و براساس قانون ما باید به سمت غیربنگاه‌داری هم حرکت کنیم.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برخی صحبت‌های نمایندگان مبنی بر تناسب وی با این وزارتخانه، گفت: آیا اینجا باید یک انسان پزشک می‌گذاشتیم؟ آیا یک اقتصاددان باید می‌گذاشتیم یا آسیب‌شناس اجتماعی؟
ربیعی با بیان اینکه معتقدم که این وزارتخانه یک مدیر استراتژیک می‌خواهد اضافه کرد: اگر قبول کردم پیش خدا که در این وزارتخانه قرار بگیرم، معتقدم که یک مدیر استراتژیک هستم و با مجموعه توانمندی‌هایی که داشتم خود را مناسب این وزارتخانه می‌دانم. من اعتقاد به این ندارم که اینجا اگر یک بعدی و یک سویه نگاه کنیم، به نظر من جامعه را با بحران روبرو کرده‌ایم.  وی تصریح کرد: یکی از مباحث مطرح شده در مورد من امنیتی بودن من و کابینه است. من نمی‌دانم چه تصوری از امنیتی بودن وجود دارد.
“ما در دورانی که در دبیرخانه شورای امنیت ملی در خدمت دکتر روحانی بودیم، واقعا یک دولت سایه بود. نمی‌دانم چه تصویری از امنیتی بودن دارید؟ تمام دنیا هوشمندترین افراد در بخش امنیتی کار می‌کنند. کارکشته‌ترین افراد در بخش امنیتی کار می‌کنند، برجسته‌ترین سیاستمداران افراد طراح و استراتژیک در این بخش کار می‌کنند.”
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه خود آقای دری‌نجف‌آبادی یا آقای نوبخت و فروزنده در بخش‌های اقتصادی شورای امنیت بودند، گفت:‌ روشنفکرترین افراد سیاسی، سیاست‌های ملی در دبیرخانه شورای امنیت ملی را تنظیم کرده‌اند. فکر می‌کنم تصویر شما از امنیت تصویر درستی نیست. البته من پاسدار بودم و به آن افتخار می‌کنم و هیچگاه خودم را از گذشته خود دور ندیدم. اتفاقا بعضی از دوستان که این را مطرح می‌کنند باید بگویم که اینها نقطه قوت من است.
 ربیعی افزود: اگر امنیت به معنای امنیت آبروی مردم، امنیت حریم خصوصی، امنیت حوزه تولید است همه آنها را قبول دارم و همه ما امنیتی هستیم. به اعتقاد من این بحث یک بحث درستی نیست که این بحث‌ها که مطرح می‌شود در سایتهای ضدانقلاب بازتاب داده می‌شود و آن را به رئیس مجلس تقدیم می‌کنم. من با اعتقاد کامل آنچه که فرمایش مقام معظم رهبری در هر زمینه‌ای که هست، به خصوص در زمینه انتخابات آن‌هم نه تنها از لحاظ شرعی، بلکه با مطالعه علمی قبول دارم و تبعیت می‌کنم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: من با تحقیقات علمی به این نتیجه رسیدم که مشارکت، دموکراسی و ثبات اگر در کنار هم نباشند، دموکراسی رو به عقب خواهد بود. هرگونه عملی که منجر به بی‌ثباتی شود صد گام به عقب است و اتفاقا این نظریه مقام معظم رهبری که تبعیت به قانون کنیم همه به آن اعتقاد داریم و داشتیم و همه به همان شکل عمل کردیم و خواهیم کرد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی
موسوی؛ مخالف وزیر پیشنهادی کشاورزی
سید شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی طی سخنانی اظهار داشت: امروز مشکلات ناشی از تحریم‌ها و سوء مدیریت طبقات مستضعف را در تنگنا قرار داده و این در حالی است که می‌دانیم حدود 98 درصد از شهدا از قشر مستضعف بوده‌اند. همچنین امروز بخش کشاورزی نفس‌های آخر را می‌کشد و باید هرچه زودتر به داد آن رسید.
وی ادامه داد: کشاورزان همواره در دعواهای سیاسی سال‌های گذشته نادیده گرفته شده‌اند و فریاد تظلم‌خواهی آنها در بین این دعواها شنیده نشد، لذا دولت جدید باید کشاورزی را به جایگاه اصلی خود برساند.
این نمایند مجلس خاطر نشان کرد: امروز 18 میلیون هکتار زمین کشاورزی و قابل کشت در کشور وجود دارد که تنها 4 میلیون هکتار از این زمین‌ها زیر کشت رفته است. همچنین در استان خوزستان از 4 میلیون هکتار زمین کشاورزی تنها یک میلیون آن زیر کشت است، بنابراین وزیر پیشنهادی باید پاسخ دهد که چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد.
موسوی همچنین تصریح کرد: یکی از افراد موثر در انتخاب آقای حجتی به عنوان وزیر پیشنهادی می‌گفت که آقای حجتی قبول ندارد که کشاورزی محور توسعه است و می‌گوید اگر کشاورزی را محور توسعه قرار دهیم، مردم باید از گرسنگی بمیرند، چرا که با این ظرفیت‌های کشاورزی نمی‌توان تمام مشکلات را حل کرد. بنابراین آقای حجتی باید پاسخ دهد که چه نسبتی با این سخنان دارد. آن هم در حالی که امام خمینی (ره) می‌فرماید کشاورزی محور توسعه است.

در حاشیه جلسه علنی امروز
وی اضافه کرد: از آقای حجتی می‌خواهم که نگاه خود نسبت به بخش خودکفایی در محصولات کشاورزی و همچنین برنامه پنجم توسعه بیان کند. همچنین بگوید که آیا خود را ملزم به اجرای این برنامه می‌داند یا مثل بسیاری از قوانین بالادستی از کنار آن خواهد گذشت.
این نماینده مجلس خطاب به نمایندگان گفت: بنده برنامه‌های آقای حجتی را مطالعه کردم، اما در عرصه اجرا برای چالش‌های کشاورزی کمتر تدبیر و راه‌حلی دیدم. همچنین در برنامه وی توجهی به بسته‌های زیربنایی نشده است و همچنین در این برنامه از حذف واردات صحبت شده است که این سخنان در رسانه ها بازتاب بسیاری داشت، اما خبرگان علم کشاورزی بهتر می‌دانند که باید واردات را به‌گونه‌ای مدیریت کرد تا به تولیدات داخلی لطمه نخورند نه اینکه بخواهیم واردات را کاملا حذف کنیم.
 موسوی خطاب به وزیر پیشنهادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: شما یکی از فعالان برای ادغام وزارت جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی بودید و حالا باید پاسخ دهید که چقدر با این تلاش‌های شما روحیه جهادی د راین وزارتخانه ادغام شده به عرصه کشاورزی منتقل شده است. همچنین رشته تحصیلی شما عمران است و نمی‌دانم چرا بخش کشاورزی باید اینقدر مظلوم واقع شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مدیران میانی در زمان حجتی دو سال پشت در اتاقش منتظر ملاقات بودند و آقای حجتی جز چند تن از مدیران خاص، کسی را به حضور نمی‌پذیرفت و همچنین در این دوره بیشترین حجم واردات بخش کشاورزی به کشور صورت گرفت و دو بخش مهم جنگل و شیلات آسیب دید.
نماینده مردم اهواز تاکید کرد: با تصدی آقای حجتی بر وزارت جهاد کشاورزی بیم آن می‌رود که مجددا افراد سیاسی فاقد وجاهت در پست‌های کلیدی قرار گیرند. در زمان مسئولیت آقای حجتی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی معاونین این وزارتخانه در حمایت از قانون‌شکنان مجلس ششم استعفا کرده و بعضا در جمع متحصنین حضور یافتند. همچنین در زمان مسئولیت وی برخی از مدیران حزب‌اللهی حذف و به جای آنها افراد حزبی جایگزین شده‌اند.
جباری؛ موافق وزیر پیشنهادی کشاورزی
احمد جباری نماینده مردم بندرلنگه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس در موافقت با رای اعتماد به محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: خدا را شاکرم که این توفیق را نصیب من کرد تا در موافقت و یاری دولتی صحبت کنم که شعارش تدبیر و امید است. تدبیری که منشاء پویایی و امیدی که منشاء نشاط در جامعه است.
وی افزود: فردی که امروز برای وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده بسیار با این وزارتخانه متناسب است و هیچ کس منکر این نیست که نام آقای حجتی با جهاد کشاورزی گره خورده است.
نماینده مردم بندرلنگه با بیان اینکه نام حجتی برای کشاورزان آشنا است، اظهار داشت: باید در عرصه کشاورزی خودکفا شویم و قطعا در برنامه‌های آقای حجتی توجه بسیار خاصی به فرمایشات امام خمینی (ره) شده است.
جباری ادامه داد: ما معتقدیم بخش جهاد کشاورزی می‌تواند نقش زیادی در توسعه و پیشرفت کشور داشته باشد.
وی تاکید کرد: برخی از نمایندگان اعلام کردند که آقای حجتی با جهاد سازندگی کار نکرده در حالی که او در خانواده‌ای رشد یافته که 14 شهید و 9 جانباز را تقدیم انقلاب کرده و خودش نیز در دوران دفاع مقدس در عملیات‌های مختلف شرکت کرده است.
 نماینده بندرلنگه خاطرنشان کرد: سلامت و اعتقادات آقای حجتی به مبانی نظام بر هیچ‌کس پوشیده نیست و از این جهت او گزینه‌ای صالح برای وزارت جهاد کشاورزی است. وی از اولین روزهای تشکیل جهاد سازندگی در کمیته کشاورزی آن فعال بوده است.
جباری ادامه داد: آقای روحانی برای عبور از گردنه تحریم‌ها و مشکلات، مردان کارآزموده‌ای را به میدان آورده و تجربه گرانقدر وزرای پیشنهادی را به عنوان سرمایه به کار گرفته است.
 وی با بیان اینکه برخی از مخالفان آقای حجتی اعلام کردند که رشته تحصیلی او تناسبی با وزارت جهاد کشاورزی ندارد، افزود: آقای حجتی در رشته عمران تحصیل کرده که یک رشته بین رشته‌ای است و بیش از 50 درصد فعالیت‌های کشاورزی مرتبط با امور عمرانی است. سوابق حجتی حاکی از توان بالای وی و اشراف کامل بر امور مربوط به امور مربوط به این وزارتخانه است.
نماینده بندر لنگه خاطر نشان کرد: در دوره وزارت قبلی آقای حجتی تولید محصولات کشاورزی رشد چشم‌گیری داشت و در تولید گندم به خودکفایی رسیدیم. همچنین در این دوران طراز تجاری مثبت شد و حجم صادرات از واردات پیشی گرفت و لذا لازم است این تجربیات موفق یک بار دیگر به کار گرفته شود.
جباری با بیان اینکه محمود حجتی دارای روحیه جهادی است، اظهار داشت: یکی از نمایندگان گفت که در مسئولیت‌ها و پست‌های حجتی از افراد با روحیه جهادی استفاده نشده است، در حالیکه خود آقای حجتی دارای روحیه جهادی و فردی روستازاده است. سیاست‌ها و برنامه‌های وی نشان از شناخت کامل وی به بخش کشاورزی دارد.
وی همچنین گفت: بهره‌گیری از منابع تولید، ایجاد بهره‌وری در بخش کشاورزی، استفاده از روش‌های جدید تولید از برنامه‌های اصلی آقای حجتی است و امروز این موارد از اصلی‌ترین مشکلات بخش کشاورزی به حساب می‌آید.
نماینده بندرلنگه بهبود تولید فرآورده‌های دامی، بهبود حمل و نقل، ساماندهی محصولات کشاورزی و بکارگیری محصولات کشاورزی را از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشاورزی عنوان کرد.
نوروزی؛ موافق وزیر پیشنهادی کشاورزی
 رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس نیز در موافقت با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار داشت: من به نیابت از مجموعه نمایندگان استان‌های شمالی به ویژه هم استانی عزیزم احمد توکلی که دارای سبقه اجرایی و از بزرگان مجلس و برادران اصولگرا است صحبت می‌کنم و ایشان هم تایید فرمودند که مهندس حجتی نیرویی قابل، توانمند و کارآمد است.
وی افزود: محمود حجتی افزایش ضریب خودکفایی در محصولات کشاورزی از طریق بهره‌وری عوامل و منابع تولید و استفاده از فناوری‌های نوین و بکارگیری روش‌های جدید تولید را در برنامه‌های خود مطرح کرده است. همچنین ایشان برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی برای حل آسیب‌ها و چالش‌ها در حوزه کشاورزی دارد.
چاردولی؛ مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی
علی‌نعمت چهاردولی نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: مخالفتم با وزیر جهاد کشاورزی بیشتر به خاطر برنامه‌های وی است، اگر نگاهی به برنامه آقای حجتی بیندازید، متوجه می‌شوید به چند دلیل، این برنامه در شرایط کنونی حلال مشکلات این کشور نخواهد بود.
وی خطاب به موافقان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مجلس اظهار داشت: یکی از موافقان گفت آقای حجتی بچه روستاست در صورتی که سابقه وی را نگاه کنید می‌بینید وی متولد نجف‌آباد است یا اینکه موافق دیگری اشاره داشت در برنامه وی به برنامه‌های کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت اشاره شده، اما اگر نگاه به این برنامه کنید هیچ اشاره‌ای به برنامه‌های کوتاه و میان و بلند مدت ندارد، بلکه صرفا به رئوس کلی برنامه‌ها اشاره شده است.
نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به عدم تطبیق برنامه‌های وزیر پیشنهادی با شرایط موجود کشور گفت: شرایط موجود کشور با 14 میلیون هکتار اراضی با کلاس‌های 1 تا 4 و 8/5 میلیون هکتار اراضی آبی نقش محوری در اقتصاد کشور دارد.
چهاردولی تصریح کرد: سهم کشاورزی در اقتصاد کشور با ارزش افزوده 13 درصدی و 20 درصد اشتغال و سهم 5 درصدی سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده است. ما در وضع موجود حدودا 100 میلیون تن ،محصولات کشاورزی تولید می‌کنیم، اما به ازای هر نفر در کشور، طبق آمار سال گذشته سرانه واردات ما 283 کیلوگرم بوده است، طراز تجاری ما منفی است و میزان آن در بخش از نظر وزن از 8/1 میلیون تن و ارزش 1361 میلیون دلار سال 84، به 17/5 میلیون تن و 1123 میلیون دلار در سال گذشته رسیده است.
 وی افزود: در برنامه کلان تولیدات بخش کشاورزی در افق برنامه پنجم توسعه کشور، زراعتی که تاکنون رشد 3/3 درصدی داشته، قرار است در پایان برنامه پنجم به 7 درصد رشد برسد، محصولات باغی ما از 3/9 رشد فعلی به 12/5 درصد برسد، بقیه محصولات نیز همینطور، تولید 109 میلیون تنی ما قرار است به 143 میلیون تن برسد؛ این موضوع قابل تاملی است. وقتی ت

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا